سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:47 - شنبه 01 اردیبهشت 1397

معضل بزرگ جوانان ورزنه

ماجرای یک رسم تاریخ گذشته/ شرطی که جوانان را فراری می‌دهد

یک رسم قدیمی تبدیل به معضل بزرگ جوانان ورزنه برای ازدواج شده است.

به گزارش اصفهان شرق، ازدواج به عنوان یکی از عوامل مهم برای کشورها مطرح و دارای اهمیت فراوان است که در در دین اسلام و بسیاری از ادیان دیگر موجوب سلامت روح و جسم قلمداد ‌می‌شود.
به مرور با پیر شدن جمعیت بسیاری از کشورها، تامین نیروی جوان و پرورش استعدادها برای اداره کشور در آینده امری مهم و توجه دولت‌ها به خانواده و ازدواج را مضاعف کرد و در کشور ما نیز ازدواج جوانان یک موضوع مهم و پردغدغه برای خانواده هاست.

* تامین مسکن یکی از موانع ازدواج است

در سال‌های اخیر بحث ازدواج و موانع آن در کشورمان مطرح بوده است و تامین مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های جوانان سدی بزرگ برای ازدواج آن‌ها است که بزرگی این مانع در شهرهای بزرگ به خوبی آشکار است و در روستاها و شهرهای کوچکتر هر چند که تامین مسکن و زمین با درآمد یک جوان رابطه‌ای معقول ندارد اما کمی با آن غول آرام نشدنی در شهرهای بزرگ متفاوت است.

در شرایطی که اکثر جوانان در استان اصفهان برای ازدواج در اجاره مسکن نیز مشکل دارند و از ترس آن مجبور هستند یا ازدواج نکنند یا پناه به بانک‌ها و وام‌ ببرند؛ در شرق شهرستان اصفهان حرکت می‌کنیم در حاشیه رودخانه زاینده‌رود و خصوصا در شهر ورزنه رسمی قدیمی هنوز استوار در حال اجرا است.

*برای ازدواج داشتن خانه برای پسر شرط است

حسین اظهاری رئیس شورای ورزنه می‌گوید: از قدیم در شهر ورزنه رسم بوده است که پسر برای ازدواج خانه یا زمین کشاورزی داشته باشد.

او با اشاره به کم بودن خانه‌های اجاره‌ای در شهر ورزنه، می‌گوید: در شهر ورزنه بحث اجاره در مسکن باب نیست و خانه‌های اپارتمانی و چند طبقه نیز به دلیل کشاورز بودن مردم و استفاده از خانه‌ها برای قرار گرفتن ماشین الات کشاورزی و درگیر بودن خانه‌ها در مراحل کشاورزی اچندان وجود ندارد.

او می‌گوید: اکنون نیز پسرها در موقع ازدواج رسم است دو یا سه دونگ از خانه خود را قباله به همسر خود دهند و برای خانواده دختر داشتن خانه یا حداقل زمین برای پسر از جمله شرایط مهم است.

جوان ورزنه‌ای می‌گوید: پدرم و اجدادم کشاورز بوده‌اند اما دیگر هکتارها زمین‌های ما از بی آبی چون کویر شده است و من مجبور شده ام در یکی از کارخانه‌های بخش‌های اطراف سرکار بروم وخدا رو شکر بدنی سالمم و اهل هیچ مواد مخدری نیستم.

او می‌گوید: خیلی از هم سن‌های من در ورزنه شغلی ندارند و منتظر هستند که با جاری شدن زاینده‌رود در زمین‌ها مشغول به کار شوند.

جوان ۲۹ ساله ورزنه‌ای در جواب این سوال که آیا تا به حال خواستگاری رفته‌اید با خنده می‌گوید: ۶ باری خواستگاری رفتم که با توجه به اینکه رسم است در ورزنه داماد خانه داشته باشد و خانه ای ندارم جواب مثبت نگرفتم.

آری این رسم قدیمی اکنون یکی از معضلات جوانان این منطقه برای ازدواج است که وقتی مسائل حاکم بر مسکن در کشور را با بیکاری و از کار افتادن کشاورزی این منطقه و چند برابر شدن قیمت زمین این منطقه کنار هم قرار دهیم عملا یک جوان برای ازدواج سدی بزرگ در مقابل خود می‌بیند اهمیت این موضوع انقدر بود که در سفر استاندار به شرق اصفهان نمایندگان مردم ورزنه موضوع گرانی زمین در ورزنه و نیاز به واگذاری زمین برای جوانان را مطرح کردند که خوشبختانه با قول استاندار و پیگیری وی یک هفته بعد رئیس مسکن و شهر سازی به شهر ورزنه سفر کرد و مقدمات این واگذاری در حال انجام است.

*حذف مسکن به عنوان مانعی برای ازدواج

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی امام جمعه ورزنه می‌گوید: هر ملت و قومی صاحب فرهنگ و آداب و رسومی است تا جایی که می‌شود هر قومی را از طریق آداب و رسوم و فرهنگشان به دیگران معرفی کرد از نحوه ساخت خانه و طبخ غذا و نوع میهمانی‌ها و زندگی‌ها تا روش سخن گفتن با یکدیگر که البته برخی از آداب و رسوم زیبا و جذاب و برخی نامطلوب و گاه آزار دهنده هستند.ا

و می‌گوید: ما ایرانیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای فرهنگی کهن آمیخته با فرهنگ غنی اسلامی هستیم که هر دوی این‌ها در دنیا کم نظیر هستند فرهنگ استحباب ازدواج و فرزندآوری، فرهنگ دید و بازدید از اقوام ونزدیکان و دور هم نشستن و غذاخوردن و سخن گفتن شاید از دیگر ملت‌ها بیشتر و با کیفیت‌تر باشد اما در این میان برخی آداب و رسوم که ریشه در فرهنگ کهن ملی و دینی ما ندارد سوهان روح شده و انسان‌های دغدغه مند را آزار می‌دهد.

شامحمدی اعتقاد دارد: در قدیم رسم ایرانیان بر این بود که فرزندان بعد از ازدواج در کنار پدر و مادر خود و در یک خانه سنتی مدور با اتاق‌های متعدد زندگی جدید را آغاز می‌کردند که البته آفت‌هایی هم داشت اما در مجموع برکاتش بیشتر بود اما امروزه متاسفانه یکی از سنت‌های غلط لزوم جدا بودن منزل مسکونی عروس و داماد در آغاز زندگی است هرچند این تفکر و فرهنگ نیز عوامل بیرونی داشته و بدون توجیه نیست اما بر روی هم رفته مشکلات زیادی را به دنبال دارد که از جمله آن میتوان به بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد.

امام جمعه ورزنه در ادامه اظهار می‌کند: در زمان کنونی تهیه یک منزل مسکونی حداقل نیاز  به دویست میلیون تومان پول دارد که جوان آماده به ازدواج را از این امر مقدس منصرف می ‌کند جوانی که هنوز شغل مناسبی ندارد و علاوه بر هزینه های ازدواج باید هزینه ساخت خانه را هم متقبل شود به کلی مایوس شده و از ازدواج صرف نظر میکند و یا فعلا به امید آینده متوقف می‌ماند.

او می‌گوید: برای برون رفت از این مشکل و برای تغییر این فرهنگ چند کار لازم است: اولین کار پائین آوردن اجاره بهای مسکن حداقل برای جوانان تازه ازدواج کرده و حمایت جوانان از طرف سازمان‌ها ونهادهای حمایتی و شاید تشکیل یک نهاد مردمی به عنوان حامی جوانان امری لازم و ضروری به نظر برسد که باید انجام شود اگر خیرین در یک شهر به عنوان مثال برای زوج جوان کمک هزینه رهن و اجاره بهای منزل را داشته باشند و تا مدتی آنها را تحت حمایت خود قرار دهند تاحدودی این مشکل حل می‌شود؛ ساختن خانه‌هایی از طرف خیرین برای جوانان آماده ازدواج برای یک بازه زمانی خاص امری لازمی به نظر برسد.

امام جمعه شهر ورزنه در ادامه می‌گوید: دومین کار عدم سخت‌گیری از طرف پدران و مادران در تهیه منزل که به معضلی بزرگ تبدیل شده که در برخی موارد سخت‌گیری آنان از خود جوانان بیشتر است.

شامحمدی سومین راه را عدم دخالت در زندگی شخصی جوانان می‌داند و می‌گوید: عدم دخالت در زندگی شخصی جوانان باعث می‌شود جوان به زندگی در کنار پدر و مادر رغبت داشته باشد ودر اوان جوانی خود را زیر بار سنگین ساخت خانه نبرد.

وی ادامه داد: چهارمین راه پائین آوردن سطح توقعات جوانان  است تا بتوانند درمدت 5- 6ساله اول زندگی در کنار پدر و مادر خود زندگی کنند و پنجمین راه تغییر در روش ساخت منازل است که خود به معضلی بزرگ تبدیل شده و می‌تواند در حل بخشی از مشکلات کمک کار باشد.

امام جمعه شهر ورزنه تاکید کرد: اگر منازل که با هزینه‌های گزاف ساخته می شود کارایی بیشتری داشته باشند بهتر است چرا که با این هزینه سنگین روش ساختمان به گونه‌ای است که  بیشتر از یک خانواده نمی‌تواند در آن زندگی کند درحالی‌ که با همین هزینه می‌توان به گونه ای ساخت وساز انجام شود که حداقل دو سه خانواده درآن زندگی کنند.

به نظر می‌رسد در ورزنه مسکن برای ازدواج جوانان متفاوت دیده می‌شود و این تفاوت باید برای جوانان ورزنه‌ای آن‌گونه که لازم است حل و ازدواج آسان میسر شود

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.