اصفهان شرق

فضای خاکی و رها شده مقابل کاروانسرای عباسی کوهپایه نیازمند خوش سلیقگی مدیران شهری

کدخبر: 166030
1397/01/30 در ساعت 21:16

به گزارش اصفهان شرق، گردشگری در جامعه امروز جایگاه خاصی دارد تا جایی که آن را به عنوان یک صنعت می شناسند، صنعتی جهانی که خود ایجاد کننده مشاغل زیادی است و با بسیاری از حرفه ها ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

3/4درصد اشتغال دنیا به‌ صورت مستقیم و 9 درصد به‌ صورت غیرمستقیم با این صنعت گره خورده است.

صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده است، از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود.

با توجه به میزان اهمییت اشتغال زایی بویژه در شرایطی که مشکلات محیط زیستی از جمله خشکسالی ها و کمبود آب خود اشتغال کشاورزان را به طور جدی تحت تاثیر قرار داده و در کنار آن همراهی با کارخانه های صنعتی که بعضا نیاز به آب احداث آن‌ها را نیز محدود می کند توجه به صنعت گردشگری گزینه بسیار منطقی و کارآمد به نظر می رسد.

برای رسیدن به درآمدزایی در هرصنعتی در درجه اول نیاز به ایجاد زیر ساخت ضروری‌ است، آنچه در صنعت گردشگری به عنوان زیرساخت می شناسیم معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های جذب گردشگر است چیزی که بخش شرقی اصفهان با دارا بودن بناهای متنوع از ادوار مختلف تاریخ برای جذب توریست می تواند موفق عمل کند.

یکی از این اماکن تاریخی که در سال‌های اخیر با بهسازی آن نمونه مثال زدنی شرق اصفهان شناخته می شود کاروانسرای عباسی کوهپایه است؛ کاروانسرای عباسی کوهپایه در سال 1372 در شمار آثار ملی کشور به ثبت رسیده و البته پس از بازسازی ها و مرمت هایی که در سال 1393 روی آن صورت گرفت، اکنون به عنوان یک مهمانسرا فعالیت می کند.

قطعا آنچه باعث پیوند دوره صفویه به قرن ۲۱ شده است در معنای امروزی خود گردشگری نامیده می شود قطب گردشگری هر شهری نقطه خاص و ویژه ای بشمار می آید.

کاروانسرای عباسی هم به عنوان یکی از نماهای شاخص شهر کوهپایه شناخته شده است که در سال‌های اخیر توجه گردشگران را به خود جلب گرده است اما آنچه کمی نیاز به توجه بیشتر دارد این مهم است که درست در مقابل این کارونسرا فضای خاکی و رها شده در مقابل چشم گردشگران قرار دارد.

فضایی که در آن پتانسیل تاریخی نیز وجود داشته و فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا با بازسازی این بافت قدیمی زیبایی و شکوه کارونسرای عباسی کامل‌تر شود هنوز دست خوش، خوش سلیقگی مدیران شهری نشده است.

به نظر توجه از جانب شهرداری در این محدوده تاریخی شهر ضروری بنظر می‌رسد و همچنان جا دارد تا قدمی در راستای تکمیل این تابلوی زیبای تاریخی برداشته شود و البته که باید در تکمیل و بهسازی این بخش حفظ ساختار بافت قدیمی و تاریخی آن حتما مد نظر قرار گیرد.

محیط مقابل این بنای تاریخی که بقایای قلعه و یک آب انبار قدیمی را نیز در خود جای داده است اگر همچنان برای بهسازی سطح خاکی ان اقدامی را به خود نبیند امکان آسیب های بعدی در آینده به بنای آب انبار و بافت قدیمی آن هم دور از انتظار نخواهد بود و این تلاشی در راستای حفظ محدودی تاریخی مشتمل بر کاروانسرای عباسی و آب انبار و ارائه نمای خاص و تاریخی خود متناسب با تاریخ غنی اش به گردشگران خواهد بود.

انتهای پیام/