سرویس: اخبار شهرستان 21:08 - پنجشنبه 30 فروردین 1397

اصفهان شرق مشکلات شهرک های اطراف کوهپایه شرق اصفهان را بررسی کرد؛

شهرک‌های کوهپایه با کوچه‌های خاکی و نبود امکانات رفاهی-تفریحی/ مردم، چشم انتظار اقدام شورای شهر و شهرداری

در شهر کوهپایه نیز چون بسیاری از شهرهای دیگر شهرداری‌ها و مدیران شهری نتوانستند آن گونه که شایسته است امکانات و محیط شهری برابری را با قسمت‌های دیگر شهر فراهم آورند که با توجه به فراگیر بودن این مشکل در بسیاری از شهرها قابل بررسی و تحلیل است.

به گزارش اصفهان شرق، تلاش برای افزایش جمعیت شهری به منظور برخورداری از امکانات در تقسیمات کشوری اهمیتی روز افزون یافته است که در پی آن تفکرات حاکم بر شهرها در پی این جذب سرمایه انسانی هستند.

*ایجاد شهرک‌های مسکونی فرصتی برای جذب جمعیت

فرار از بافت فرسوده و نیاز خانوارهای جدید به مسکن و پتانسیل محدود شهرها زمینه را برای ایجاد شهرک‌ها به عنوان یک محله در شهر ایجاد می‌کند که در پی این توسعه محیطی شهر توزیع امکانات در بستر ان یکی از دغدغه‌های مدیران شهری و در پی آن مشکلاتی که برای ساکنین آن نیز به همراه می‌آورد.

شهر کوهپایه نیز با توجه به قدمت و بهره جستن از صنعت کانون توجه مهاجرین از شهرهای دیگر و به از طرفی جمعیت قابل توجه‌ای از روستاییان اطراف را در خود جای داد و با این رشد جمعیت قابل پیش بینی، تفکر مدیران شهری در گذشته و بسته‌های حمایتی دولت‌ها منجر به تاسیس شهرک‌ها در کنار هسته مرکزی این شهر تاریخی شد.

اما در شهر کوهپایه نیز چون بسیاری از شهرهای دیگر شهرداری‌ها و مدیران شهری نتوانستند آن گونه که شایسته است امکانات و محیط شهری برابری را با قسمت‌های دیگر شهر فراهم آورند که با توجه به فراگیر بودن این مشکل در بسیاری از شهرها قابل بررسی و تحلیل است ؛کوهپایه دارای چندین شهرک است که بعضی از مشکلات این شهرک‌ها از زبان ساکنین باز گو می‌شود.

*مشکلات شهرک سخنیار

شهروند ساکن شهرک سخنیار می‌گوید: در شهرک سخنیار که سکونت داریم یکی از مهم ترین مشکلات ما سر و صدای ناشی از کارخانه فلاح است که به جای قرار گرفتن در منطقه شهرک صنعتی در بافت شهری و مسکونی قرار گرفته است، از طرفی کوچه‌های این شهرک هم آسفالت خوبی ندارد.

او می‌گوید: حتی در یکی از کوچه‌ها خاک آسفالت کوچه را محو کرده است و با اینکه چندین بار به شهرداری مراجعه کردیم اتفاقی نیفتاده است.

شهروند ساکن در سخنیار می‌گوید: متاسفانه پارک برای استفاده از کودکانمان و فضای سبز در این شهرک نداریم و خانه‌های سازمانی که مدت طولانی است در این قسمت ساخته شده اکنون به محلی برای تجمع حیوانات تبدیل شده است.

*مشکلات شهرک فرهنگیان

شهروند دیگری که ساکن شهرک فرهنگیان است می‌گوید: شهرک فرهنگیان از طراحی خوبی در ساختار شهری برخوردار نیست و کوچه ها بعضا بن بست است بدون اینکه هیچ توجیحی داشته باشد که آسایش ساکنین کوچه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و فرد را سردرگم می کند.

او با اشاره به قدمت این شهرک می‌گوید: هنوز کوچه های بسیاری خاکی است و هنگام بارندگی در زمستان این کوچه ها را گل فرا می گیرد و تردد نه تنها افراد و ساکنین بلکه خودرو ها را نیز مشکل می کند و کوچه‌هایی که آسفالت شده هم از زیرساخت های گاز و آب و برق فراهم نشده است و زمانی که یکی از زمین های دیگر اقدام به گرفتن انشعاب می کند دوباره شاهد تخریب آسفالت کوچه ها هستیم.

شهروند ساکن شهرک فرهنگیان می‌گوید: بعضی از ساکنین خانه های مسکونی با اینکه ساخت و سازشان تمام شده است اقدامی به جمع آوری باقی مانده های مصالح ساختمانی خود نمی کنند که باعث کثیف شدن مداوم کوچه و با وزش باد معضل ساز است از طرفی وجود فیزیکی این مصالح نیز دردسر ساز است چرا که بعضا مقابل پارکینگ منزل قرار می گیرند و تردد ماشین سخت می شود.

*مشکلات شهرک فاطمیه

شهروند ساکن شهرک فاطمیه می‌گوید: سطل های زباله بزرگی که در جاهای مختلفی قرار داده اند به خوبی جایابی نشده اند و بعضی از ساکنین کوچه ها به دلیل دور بودن این سطل‌ها مشکلاتی پیش رو دارند و گاها سطل ها آنقدر پر است که جایی برای زباله ها دیگر نیست.

او می‌گوید: خانه‌های نیمه ساخته و زمین‌های رها شده که بعضی از آن‌ها بیش تر از ده سال است در این وضعیت رها شده از لحاظ امنیتی و شکل شهری محیط زندگیمان را تحت تاثیر قرار داده است.

شهروند ساکن فاطمیه می‌گوید: دسترسی به مراکز شهر به دلیل نبود حمل و نقل عمومی شهری برایمان سخت است و این در حالی است که هر روز بسیاری از نیازهای خود را باید در مرکز شهر تامین کنیم.

او می‌گوید: فضای سبز و پارکی که مطابق میل کودکان و تامین رضایت والدین را لحاظ کند وجود ندارد و برخی از کوچه‌ها هنوز خاکی است و میدانی که برای این شهرک ایجاد شده است هیچ اقدامی برای تکمیل آن نشده است.

*مشکلات شهرک مهر

ساکن شهرک مهر می‌گوید: بسیاری از کوچه ها و خیابان ها و پیاده روهای این شهرک خاکی است در حالی که شهرداری پیاده روهایی که کمترین استفاده از نقاط دیگر شهر را دارد سنگ فرش می‌کند، از مرکز شهر دور افتاده است و ساکنین نمی توانند احتیاجات غذایی و…. خود را از همین منطقه تامین کنند.

او می‌گوید: در این شهرک ساکنین در ساعات پایانی شب یا به عبارتی پس از تاریکی هوا به خاطر حضور سگ های ولگرد دچار ترس و دلهره اند و رها بودن آن ها در منظقه مسکونی موجب ایجاد بیماری خواهد شد.

شهروند مسکن مهر می‌گوید: پارک و فضای سبزی که نداریم و با کوچه‌های خاکی شبیه به روستا شده محیط ما اما مثل بقیه همشهریان به شهرداری عوارض می‌دهیم و انتظار رسیدگی داریم.

در مورد مشکلات مطرح شده قوام الدین ضیایی رئیس شورای شهر کوهپایه می‌گوید: جای بسی شکر و سپاس دارد که خداوند حسب لطف خود امکان خدمتگزاری به حقیر و دیگر عزیزان عضو شورا به شهروندان عزیز را عنایت فرموده است.

او می‌گوید: ریز مطالبی که به عنوان مطالبات بحق از زبان بعضی شهروندان اعلام شد همگی قابل رسیدگی است و جای خوش وقتی است که رویکرد شورا و شهردار شهر چه در این موضوع های اعلامی که وظیفه ذاتی شهرداری و چه در مسایل کلان که جزو برنامه های کاری شورای شهراست همه در کوتاه مدت قابل حل و اعلام عمومی است.

*برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه شورای شهر برای حل مشکلات شهرک‌ها

ضیایی در ادامه می گوید: در کل به منظور طیب خاطر کلیه شهروندان ساکن شهرک ها لازم است به عرض برسانم، شورا و شهرداری در یک برنامه کوتاه مدت شش ماهه و با یک نهضت تمام عیار قصد دارد تمامی محله ها و گذر و کوچه ها از نظر جدول گذاری و پیاده رو سازی و آسفالت معابر کاملا نسبت به انجام این مهم با اکیپ های متعدد خواسته بحق عموم را پس از چند دهه جامه عمل پوشانده و ما در آتی نزدیک هیچگونه مشکلی از این منظر در سطح شهر نداشته باشیم.

رئیس شورای شهر کوهپایه می‌گوید: تحقق همه این موارد خود به شکیل شدن شهر و در جذب جمعیت و هم آرامش روانی شهروندان اثر خاصی خواهد داشت و در بحث ایجاد فضای سبز و پارک های محلی با توجه به موقعیت کنونی و بحران آب با رای زنی با شرکت های مطرح در سطح کشور و استان در خصوص استفاده مجدد از پسماند آب فاضلاب به منظور تامین آب فضای سبز و جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی و قنوات و بهداشت آب و دیگر مسایل خاص و علمی دیگر شورا و شهردار شهر مترصد انجام این مهم با عقد قرارداد و سرمایه گذاری توسط شرکت های خصوصی با شرکت آبفای کوهپایه بوده است.

او می‌گوید: نتیجه آن در بلند مدت چه از نظر حفظ محیط زیست و چه از نظر ایجاد منابع پایدار درآمدی برای شهرداری و همینطور حفظ بهداشت آب های سطحی و کیفیت بخشی و سامان دهی به وضعیت موجود فضای سبز و بهره وری کامل از این موقعیت با اشتغال زائی با ایجاد گل خانه و فروش آب بازیافت شده و امکان گسترش زمین کشاورزی و صنعتی را در پی خواهد داشت و بالطبع در ایجاد کمربند سبز شهر نیز نقش بسزایی داشته که این مهم در حال انجام می باشد.

رئیس شورای شهر کوهپایه ادامه داد: در یک نگاه مقایسه ای با مدنظر قرار دادن زمان ایجاد شهرک ها می توان گفت شهرداری شهر با توجه به قدمت شهرک های مهر و فرهنگیان و سخنیار و دیگر محله ها برخود لازم می داند در این مدت 6 ماهه اول سال از نظر سامان دهی و نکو سازی نسبت به همسطح قراردادن تمامی شهرک ها با عنایت به برنامه ارایه شده توسط شورای شهر از نظر ساخت معابر و پیاده رو ها و فضای سبز و امکانات تفریحی اجحاف های صورت گرفته در دهه های گذشته را به هرشکل ممکن برطرف کند این قول را حقیر از طرف جمع اعضای شورای شهر به عنوان نوید حضور همه شهروندان اعلام می کنم.

ضیایی می‌گوید: در خصوص بافت قدیم لازم به ذکر است با توجه به وجود خدمات کامل زیربنایی در بافت قدیم و به منظور حفظ این بافت و جلوگیری از گسترش بی رویه سطحی شهر و احیا و جان دادن دوباره به این حوزه خوشبختانه با تهیه طرحی جامع از این بافت در سه منطقه و مورد تصویب قرار گرفتن آن در کمسیون ذیربط استانداری به منظور ترغیب افراد در ساخت و ساز بافت قدیم با اجرا طرح هایی که ایجاد ارزش افزوده کرده همانند گسترش معابر- ایجاد پارک های محلی- تسهیل دسترسی به خیابان های اصلی شهر و تخفیف 70درصدی صدور پروانه پرداخت تسهیلات تعمیر و یا ساخت و مجوز تراکم اقدامات زیربنایی صورت گرفته که انجام این مهم که ثمره عالی آن چه از نظر اقتصادی و یا امنیتی و مالی و جامعیت بخشی به شهر و شهروندان برهمگان بارز خواهد بود.

رئیس شورای شهر کوهپایه می‌گوید: در پایان ضمن تقدیر و سپاس از صبوری و همدلی کلیه شهروندان عزیز؛ با توجه به برنامه و طرح‌های کوتاه مدت و میان مدت و ایجاد یک اتوبان و چشم انداز بلند مدت بعنوان تفسیر و تفصیل جامع خصوص شهر به نیت رسیدن به شهری ایده آل توسط شورای شهر و شهرداری؛ امید است با توکل به ذات اقدس احدیت به همه انتظارات بحق مردم عزیز و فهیم شهر در این دوره جامه عمل پوشیده شود.

به نظر می‌رسد بسیاری مشکلات در شهرک‌های کوهپایه در تضاد با تعاریف اولیه شهری است که برخی از مشکلات کم کم بیست ساله می‌شود باید منتظر بود و دید در فعالیت شورای پنجم چه میزان از این مشکلات حل می‌شود و رضایت مردم در پایان به چه میزانی خواهد بود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.