اصفهان شرق

آشنایی با پشت صحنه پیام رسان‌های داخلی/ نیاز پیام رسان‌ها به فضای ابری

کدخبر: 165962
1397/01/31 در ساعت 11:58

به گزارش اصفهان شرق، برنامه تلویزیونی ثریا در زمینه آشنایی با پشت صحنه پیام رسان های داخلی میزبان مدیران پیام رسان های داخلی بود

در این برنامه محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا، مهدی داوری مدیر پیام رسان بیسفون پلاس، سید حسین مسیح پور به نمایندگی از پیام رسان سروش و مهدی انجیرعلی مدیر پیام رسان گپ حضور پیدا کردند تا در زمینه پیام رسان های خود مردم را بیشتر آشنا کنند .

در این میان مدیر پیام رسان ایتا در خصوص شرکت و سابقه آن اظهار کرد : این شرکت سابقه 15 ساله در حوزه آی تی دارد که در عرصه های مختلف نرم افزاری نقش دارد .

وی افزود: حدود 3 سال گذشته با گسترش شبکه های اجتماعی در ایران در شرکت ایتا پروژه ای کلیک خورد و این هشدار را داد که دنیای امروز دنیای شبکه های اجتماعی است

در زمان کلیک خوردن پروژه در شرکت ایتا پیام رسان های خارجی نیز حضور داشتند اما به فراگیری امروز نبودند قطعاً زمین، زمین دشمن بود و شاید مسئولان در گذشته چنین دیدی را نسبت به شبکه های اجتماعی نداشتند .

مدیر پیام رسان ایتا در ادامه گفت: استارت پروژه بعد از سه سال زده شد و در حال حاضر حدود 2 ماه است که به طور رسمی موفق به حضور در بازار شده ایم که خوشبختانه توانستیم بازخورد خوبی داشته باشیم ؛در این میان کاستی هایی هم وجود داشت که با تلاش آن ها را برطرف کردیم.

وی در مورد ساخت این پیام رسان گفت: صفر تا 100 کدهای برنامه را در داخل نوشتیم و این اتفاق در شرکت به صورت مهندسی معکوس انجام شد و در آن از پروتکل تلگرام به دلیل سبکی آن استفاده شد که مزایای بسیاری دارد.

یکی از مزایای استفاده از پیام رسان ایتا این است که اگر زمانی کل اینترنت از خارج از کشور قطع شود خللی در این پیام رسان ایجاد نشود.

مهدی داوری مدیر پیام رسان بیسفون پلاس در خصوص شرایط و روی کار آمدن این پیام رسان داخلی بیسفون گفت: بیسفون قدیمی ترین پیام رسان های داخلی محسوب می شود که فعالیت خود را از سال 91 آغاز کرده و تکنولوژی استفاده شده در این پیام رسان ها بسیار پیچیده است.
استفاده از تکنولوژی پیچیده برای ایجاد پیام رسان های داخلی
وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت پیام رسان های داخلی گفت: با توجه به صحبت های مقام معظم مبنی بر اینکه اگر در این جایگاه نبودم حتما مسئول فضای مجازی بودم؛ اهمیت این فضا به خوبی مشخص می شود.
وی در ادامه افزود: به طور جد فعالیت اولین ورژن برنامه بیسفون در در سال 93 رونمایی شد و ایجاد کانال نیز ابداع این پیام رسان است. و این موضوع را با مسئولین همهانگ کردیم و جمع بندی این شد که این ابداع برای عموم باز نباشد وتنها افرد دارای مجوز بر خط می توانستند از آن استفاده کنند و قرار شد مجوز بر خط از سوی مسئولین داده شود که این اتفاق هیچ وقت تا به امروز رخ نداده است.
در ادامه این برنامه مسیح پور نماینده پیام رسان سروش در خصوص زمان آغاز فعالیت این پیام رسان گفت: در چند روز گذشته مرز 5 میلیون کاربر را پشت سر گذاشتیم و فقط چند قدم با فعالیت 2 هزار و 500 کاربر فعال فاصله داریم.
وی در ادامه افزود: در فاصله کم رکورد 750 هزار نصب این نرم افراز را در روز داشتیم و رکورد فعالیت 480 هزار کاربر همزمان را در این پیام رسان داریم.
نماینده پیام رسان سروش تصریح کرد: زمانی که محتوا تولید می شود و یک جمعی که تولید محتوا می تواند نگرانی در مورد این محتوا وجود دارد که با بحث می توان نگرانی ها را برطرف کرد.
مسیح پور تاکید کرد: زمانی که یک پیام رسان تولید می شود در حوزه انتقال، رمز نگاری، شبکه و ارتباط و … نیاز به تمامی این عوامل دارد و در حوزه تکنولوژی در این شرایط به بلوغ رسیده ایم و این شرایط همانند پیشرفت در فعالیت های است.
وی یادآور شد: پیام رسان داخلی اگر با کمک مردم شکل بگیرد می تواند با رشد این شبکه ها کمک کند.
مهدی انجیرعلی مدیر پیام رسان گپ در خصوص ویژگی های این پیام رسان گفت: شرکت پیام رسان آی گپ بین 17 تا 26 سال است که در زمینه آتی، بازی یارانه ای و کسب و کار الکترونیکی فعالیت دارد و اگر یک بستر قوی و واقعی داشته باشیم می توانیم رشد کنیم.
وی در این باره افزود: به علت حریم خصوصی کاربران و گپ روی محور اطلاع رسانی، بازی و سرگرمی و کسب و کار الکترونیکی است و در حال حاضر این نرم افراز با حدود یکسال بیش از هزار نرم افزار دارد.
مدیر پیام رسان گپ عنوان کرد: ربات ها در تلگرام صرفا رایگان هستند ولی در گپ امکان بررسی نرم افزار از طریق چند زیر ساخت امکان را برای افراد برای خرید فراهم میکند.
انجیر علی خاطرنشان کرد: در زمینه بازی نیز فعالیت های مستمری انجام داده ایم و مرکز بازی ایجاد کرده ایم و در نمایشگاه بازی های یارانه از ورژن جدید این بازی ها رونمایی خواهد شد.
وی گفت: کاربر فعال یک میلیون و 300 هزار نفر است و در حال حاضر فعالیت های گوناگونی در آی گپ از کسب و کار گرفته تا بازی های یارانه ای انجام می شود.
مهدی داوری مدیر پیام رسان بیسفون پلاس در ادامه در توضیح زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیام رسان‌ها گفت: در دنیا فضا‌های ابری زیادی وجود دارد که اکثر آن‌ها دست غول‌های تکنولوژی است و زمانی که یک استارت آپ بخواهد کاری انجام بدهد برای ذخیره اطلاعات می‌تواند به راحتی می‌تواند از فضا‌های ابری استفاده کند که در کشور ما این زیرساخت وجود ندارد و تمام پیام رسان‌های موجود تک تک اجزای مورد نیاز خود را خود طراحی و ساخته اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد مسئولان آی تی کشور باید فضای ابری مورد نیاز تدبیری بیاندیشند تا در نهایت تمام استارت آپ‌ها بتوانند از این زیرساخت استفاده کنند و با هزینه کم بتوانند برنامه‌های مورد نیاز خود را تولید کنند.

مدیر پیام رسان بیسفون در توضیح سرعت آپلود برای این پیام رسان گفت: بخشی از دلایل سرعت آپلود عکس و فیلم در پیام رسان‌ها به اپراتور‌ها مربوط می‌شود به این صورت که گاهاً مشاهده می‌شود اپراتور‌های تلفن همراه برای برخی اپلیکیشن‌ها اولویت قرار می‌دهند و دلیل خود را استفاده بالای افراد از این اپلیکشن‌ها می‌دانند که این امر به خودی خود بر سرعت اینترنت سایر نرم افزار‌ها تاثیرگذار است.

وی در توضیح ظرفیت پیام رسان بیسفون اعلام کرد: این پیام رسان بومی محدودیتی از جهت نوع فایل و حجم آن برای مخاطبین خود ندارد.

در ادامه محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا توضیح داد: موضوع اولویت اپراتور‌ها برای اینترنت مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود و به همین خاطر برای زمانی که از اینترنت وای فای استفاده می‌شود سرعت به مراتب بیشتر از شرایطی است که از اینترنت اپراتور‌های همراه اول و یا ایرانسل استفاده می‌شود.این شرایط در زمانی که استقبال مردم از پیام رسان‌های بومی بیشتر شود می‌تواند تغییر جهتی بر روی پیام رسان‌های بومی برای اولویت دهی انجام دهد.

مدیر پیام رسان بیسفون پلاس بیان کرد: برای افزایش سهم پیام رسان‌های بومی در بازار نیاز به عزم عمومی مسئولان و صاحبان کسب و کار و مردم است که در نهایت منافع اقتصادی آن نصیب دولت و مردم خواهد شد.

محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا در ادامه به بیان سوالی پرداخت و گفت: در ابتدا باید پاسخ این سوال را بدهیم که آیا استفاده از پیام رسان داخلی به نفع است یعنی به این صورت که این تغییرات برای زیرساخت‌ها مفید است. زمانی که به صورت دستور اعلام می‌کنند که هزینه دیتا باید به یک سوم کاهش یابد آیا واقعاً کارشناسی از طریق خود زیر ساخت صورت گرفته است که مجموعه آن‌ها سبب تصمیم گیری برای فعالیت یا عدم فعالیت یک پیام رسان می‌شود.

وی در ادامه افزود: در این زمینه باید پروسه اقتصادی داشته باشیم، زیرا ما با دو زیرمجموعه تولید محتوا و تعلق گرفتن بخشی از درآمد اپراتور‌های سازندگان محتوا رو به رو هستیم.

مدیر پیام رسان ایتا اظهار کرد: در بازه ای، بسیاری از قوانین به نحوی در حال پیش رفتن بود که نمی دانم چرا متوقف شد به نظرم از وزیر ارتباطات باید پرسید که این حرکت قشنگی که در حال شکل گرفتن بود چرا متوقف شد.

غفاری با بیان این که در چرخه سرویس ارزش افزوده اپراتورها، پیام رسان ها نیز هستند، گفت: هزینه هایی که از ناشر تا پخش کننده دریافت می شود بخش عمده ای به حساب اپراتور می‌رود اما مبلغی نیز به ناشر می رسد.

در ادامه مسیح پور نماینده پیام رسان سروش اظهار کرد: اگر مردم بفهمند که با همه گیر شدن پیام رسان های داخلی چه اتفاق می افتد تمامی موانع قابل حل است .

وی افزود: زمانی که تلگرام در ابتدای راه به دو میلیون نفر رسید اعلام کرد ظرفیت بیشتر را برای سرویس دهی ندارد و به مرور با اضافه کردن سرور سرویس را پایدار نگه می دارد که این سیر تکاملی است.

نماینده پیام رسان سروش ادامه داد: اگر کاربر نهایی بفهمد که این سیر تکاملی چه تاثیری بر روی اکو سیستم اقتصادی می گذارد همراهی می کند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از نگرانی ناشرها 4 الی 5 بازیگر دارد که عبارتند از اکوسیستم شبکه های اجتماعی که تولید کنندگان محتوا هستند ، کانون های آگهی و تبلیغات ادمین های کانال های پربیننده، سازمان ها و نهادها و برنامه نویس ها.

مسیح پور تصریح کرد: بخشی از نگرانی که بین مردم وجود دارد و موجب می شود واکنش منفی نشان دهند این است که برای کسب و کارهایی که جریان دارد چه اتفاقی می افتد .

وی تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک دوره گذار باید اتفاق بیفتد در این چند سال نظمی در پیام رسان خارجی شکل گرفته و جریان اقتصادی درست شد که معتقدیم نباید به هم بخورد و باید حفظ شده و به پیام رسان های داخلی منتقل شود.

وی تصریح کرد: اگر پیام رسان های داخلی همه گیر شوند چند ده برابر ظرفیت پیام رسان های خارجی می توانند اشتغال ایجاد کنند.

نماینده پیام رسان سروش بیان کرد: دو ربات در این پیام رسان طراحی شده تا افراد و نهادها بتوانند سوابق و هیستوری کانال های خود را بدون هیچ هزینه ای منتقل کنند.

وی گفت: یکی از دغدغه هایی که بین کاربرها مشاهده می شود و هزینه های مادی و روانی زیادی برای آن صرف می شود این است تا به مردم آموزش داده شود که کارت های بانکی آن ها خالی نشود و کلاه برداری صورت نگیرد.

مسیح پور ادامه داد: در پیام رسان های داخلی به دلیل ارتباطی که بین سیستم داخل وجود دارد و ابزار پرداخت، مردم به سادگی می توانند با شاپرک از خرید خود اطمینان پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از هدف گذاری ها این است که ضمن این که چند برابر شغل ایجاد شود با حضور در کنار بسیاری از مشاغلی که خارج از پیام رسان هستند موجب افزایش فروش‌شان شود.

در ادامه این برنامه انجیدنی مدیر پیام رسان گپ اظهار کرد: از ۴۰ میلیون نفر ایرانی ۸ میلیون نفر پیام رسان ایرانی را تست کرده اند که ۷ میلیون در این پیام رسان ماندگار شده اند.

وی خاطر نشان کرد: پیام رسان های داخلی در حوزه های ربات های نرم افزاری و پیمند آی پی آ شرایط خوبی دارند.

مدیر پیام رسان گپ با بیان این که بانک مرکزی سرسختانه با پیام رسان ها در حال مقابله است گفت: بانک مرکزی همچنان با موضوع کیف پول در پیام رسان ها مخالفت می کند.

وی خاطر نشان کرد: پیام رسان های داخلی به واسطه دسترسی اشان به خدمات بومی در کشور می توانند خدمات بهتری نسبت به خارجی ها ارائه دهند .

انجیدنی ادامه داد: در پیام رسان های داخلی به معنای واقعی فروشگاه ساز داریم و می توانیم فروشگاه راه اندازی و کالاها را وارد، دسته بندی و قیمت گذاری کنیم همچنین می توان آن ها را با پست حمل و از طریق شتاب هزینه را پرداخت کرد در حالی که پیام رسان های خارجی چنین قابلیتی ندارند.

وی تاکید کرد: اگر دغدغه کسب و کار وجود داشته باشد باید حرکت به سمت پیام رسان های ایرانی جدی تر گرفته شود .

مدیر پیام رسان گپ اظهار کرد: خروج مسئولان از تلگرام حرکت خوبی بود و تاثیر عجیبی بر میزان ثبت نام در پیام رسان های داخلی داشت.

انتهای پیام/میزان