سرویس: اجتماعی 11:55 - پنجشنبه 30 فروردین 1397

معاون استاندار

مردم الزامات مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند

معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان با اشاره به کاهش قابل توجه بارش ها در سال زراعی جاری از همه قشرهای مردمی، اداری، نظامی و انتظامی در این شهرستان خواست تا به هشدارها در زمینه مدیریت بهینه انرژی توجه کرده و به ویژه در صرفه جویی مصرف آب اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا مومنیان شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان گفت: مشکلاتی در بحث تامین آب و از جمله برق پیش بینی شده و همگان باید برای مدیریت درست منابع در کنار حفظ آرامش روانی جامعه طی ماههایی که کمبود آب دامنگیر استان اصفهان می شود، تلاش کنند.
وی افزود: 60 درصد آب آشامیدنی مصرفی کاشان از منابع داخلی شهرستان تامین و پس از اختلاط با آب زاینده رود قابل استفاده بود که تداوم روند مصرف کنونی در کنار کاهش آب ورودی از اصفهان، منجر به افت محسوس شاخص های کیفی آن خواهد شد.
فرماندار کاشان بیان کرد: حق آبه ها امری نسبی می باشد و در شرایط خشکسالی به نسبت کاهش ذخیره آب، سهمیه ها نیز کاهش می یابد و در این راستا آب ورودی به این شهرستان نیز 20 درصد کمتر شده است.
وی با اشاره حجم و موجودی آب سد زاینده رود اضافه کرد: بروز خشکسالی با توجه به پیشینه تاریخی این منطقه دور از ذهن نبود اما باید فرهنگ سازی در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب برای جلوگیری از بروز شرایط کنترل مصرف و توزیع عادلانه آب در دستور کار قرار گرفته، مردم آمادگی لازم را داشته باشند.
او اضافه کرد: پنج درصد مصرف آب آشامیدنی در کاشان سال 96 کاهش داشت، پنج میلیون میلیون مترمکعب نیز در بخش کشاورزی برداشت کمتر شد، بیش از 20 برابر نسبت به سال 1395 از حفرهای چاه ها و برداشت ها جلوگیری صورت گرفت که باید این روند در سال جاری نیز ادامه یابد.
مومنیان ادامه داد: ناچار به سازگاری با خشکسالی و کم آبی هستیم و در این شرایط باید در کنار تغییر پیش زمینه های فرهنگی غلط، منابع آبی هم مدیریت شده و با روش هایی مانند استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، بهره وری افزایش یابد.
وی گفت: امید می رود با استمرار بارش ها از شدت بحران کاسته شود اما استفاده از آب شیرین کن ها نیز با توجه به این شرایط در دستور کار استان می باشد و در روستاها نیز نقاطی برای استقرار تانکر ثابت در صورت بروز هر گونه مشکل و نیاز به آبرسانی سیار تمهید شده است.
فرماندار کاشان افزود: استفاده از ظرفیت های نیازمند آب کمتر در بخش تولید با توجه به شرایط کنونی یک ضرورت است، گرچه در بخش صنعت نسبت مصرف آب با اشتغال و ارزش افزوده مناسب می باشد.
او عنوان کرد: هنوز کشت هایی با ارزش افزوده اندک و مصرف آب بالا وجود دارند که باید تغییر کنند، همچنان که در سال گذشته تلاش شد تا الگوهای کشت نیاز به آب کمتر مانند گیاهان دارویی و گل محمدی به صورت ملموس پیاده سازی شوند.
مومنیان بیان کرد: سال گذشته گام های مناسبی در بخش کشاورزی مانند آبخیزداری و تغذیه مصنوعی آبخوان ها از سوی دولت برداشته شده و از دیگر اقدام های مهم نیز محور قرار گرفتن گردشگری و صنایع دستی در بحث اشتغال و کسب و کار است.
وی در ادامه بر صرفه جویی در مصرف برق تاکید کرد و افزود: دولت برنامه مقرون به صرفه ای فراهم کرده و برق تولیدی حاصل از انرژی خورشیدی را با بهای چند برابری خریداری می کند که کاشان با توجه به برخورداری از زمان، میزان و شدت تابش بالای نور خورشید از نقاط مستعد کشور در این زمینه به شمار می رود.
او بیان کرد: دستگاه ها و بخش خصوصی می توانند برای تامین برق مورد نیاز خود و تولید بخشی از نیاز شبکه به این حوزه ورود کنند و در این راستا نیز یک سرمایه گذار برای احداث نیروگاهی خوردشیدی در شهرستان کاشان اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش ایرنا، پیش تر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان برای عبور از فصل تابستان بدون جیره بندی، از مردم این استان خواسته بود تا 30 درصد از مصرف آب آشامیدنی خود را کاهش دهند.

انتهای پیام /ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.