سرویس: غیر تولیدی 16:38 - چهارشنبه 29 فروردین 1397

پدر علم کویرشناسی ایران:

عدم تخصیص آب به کشاورزی سبب وابستگی غذایی به بیگانگان می شود

پدر علم کویرشناسی ایران گفت: عدم تخصیص آب به کشاورزی سبب وابستگی غذایی به بیگانگان و غربی ها در شرایطی می شود که در تحریم هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، پرویز کردوانی اظهار داشت: اولویت دادن صنعت به کشاورزی بزرگترین اشتباه وزرای نیرو بود و همین مسئله سبب شد که هر سال از سهم آب کشاورزان کاسته شود و امروز که به خاطر بحران آب، خواستار حذف کشاورزی هستند باید مسئولان امر بدانند که عدم تخصیص آب به کشاورزی، وابستگی غذایی به بیگانگان را فراهم می آورد.

وی بیان داشت: زمانی که کشاورز ببیند که شرب در اولویت است و آبی به کشاورز داده نمی شود قطعا تمامی کشاورزان به شهر سرازیر می شوند که باید در وهله اول شهر را توسعه داد، آب آنها را تامین کرد، خانه برای آنها درست کرد، فضای سبز ساخت، اشتغال ایجاد کرد و هزار هزینه دیگری که به دولت تحمیل می شود.

پدر علم کویر شناسی ایران ادامه داد: اشتباهاتی که وزرای نیرو در دوره های مختلف و در این سال ها انجام دادند عامل اصلی بحران و خشکسالی است.

وی بیان داشت: تا سال ۱۳۲۷ مدیر آب نداشتیم و وزارت خانه‌ای نبود. از سال ۱۳۲۷ بنگاه مستقل آبیاری تشکیل شد و این بنگاه در رژیم پهلوی به وزارت آب و برق مبدل شد و پس از آن در جمهوری اسلامی ایران به وزارت نیرو تغییر نام یافت و تمامی مسائل و مشکلاتی که در حوزه آب شاهدیم به دلیل این مدیران بوده است و امروز هم با برنامه هایی که ریختند وضع بدتر شده است.

کردوانی با اشاره به اینکه کشاورزان اصفهان امروز حقابه داران اصلی آب زاینده رود هستند اما اکنون آبی وجود ندارد، ادامه داد: آب زاینده رود در غرب اصفهان است و روستاهایی مثل ورزنه و هاشم آباد و هرند در شرق که برای رسیدن آب از غرب به این روستاها برای کشاورزی باید ۱۶۰ کیلومتر آب طی شود که در آن زمان مرکز مستقل آبیاری اعلام کرد هر کس آب می خواهد باید ۲۵ هزار تومان واریزد کند که با این میزان پول می توانستند دو ساختمان بزرگ را خریداری کنند که در آن زمان با این پول یک نهر آب به کشاورز تخصیص می دادند.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان تفکر مسئولان بر آن بود که باید کشاورزی را توسعه داد تا از شر دشمن خلاص و به خود کفایی برسیم، اعلام کرد: البته این تصمیم گیری تا زمانی دوام آورد که مسئولان مشاهده کردند توسعه کشورهای خارجی از طریق کشاورزی نبوده و صنعت هم رشد یافته است.

پدر علم کویر شناسی ایران گفت: بدنبال توسعه صنعت، شهر هم توسعه دادند و شروع به سد سازی شد و به کشاورزان اعلام کردند که چاه بزنید و در شهرها و صنایع با حفر چاه به آب دست یافتند.

وی گفت: در زمان حاضر، وزارت نیرو اولویت را اول برای شرب یعنی شهر و دوم به صنعت و اگر آبی باقی ماند به کشاورزی اختصاص می دهد بر همین اساس چون کشاورزان شرق اصفهان نزدیک به باتلاق گاوخونی هستند و تخصیص آب به آنها باعث هدررفت آب می شود، با این تفکر کشاورزی را اولویت آخر قرار دادند.

کردوانی گفت: پس از آن نمایندگان مجلس برای اینکه رای بیاورند اعلام کردند که آب هرز می رود باید سد سازی کرد و باید صنعت را توسعه دهیم و تمام این مسائل باعث شد که امروز کشاورزی به نقطه بحران برسد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.