سرویس: غیر تولیدی 08:00 - چهارشنبه 29 فروردین 1397

معاون برنامه‌ریزی و بهبود مدیریت آب آبفای استان اصفهان:

استفاده از پساب‌ها برای مصرف شرب در دستور کار قرار گرفت

معاون برنامه‌ریزی و بهبود مدیریت آب آبفای استان اصفهان گفت: در گذشته نگاه به پساب دفع آن بوده اما امروزه از پساب‌ها به عنوان منابع پایدار آب یاد می‌شود، به همین منظور در تلاش برای استفاده از این پساب ها در بخش شرب هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، مجتبی قبادیان در مراسم آغاز به کار هم‌نت فاضلاب با بیان اینکه استان اصفهان از دیرباز با کمبود آب و بارش‌های نامرتب روبرو بوده است، اظهار کرد: ۱۲۰ میلیمتر میانگین بارش سالانه در این استان بوده که موید این مطلب است، بر همین اساس بیش از ۴۰۰ سال قبل طومار شیخ بهایی جهت حل مشکل کمبود آب در اصفهان تدوین شد.

وی به سال ۱۳۴۴ و تاسیس شرکت آب منطقه‌ای در اصفهان اشاره کرد و گفت: در آن زمان استان‌های یزد و چهارمحال بختیاری زیر نظر این سازمان بودند.

معاون برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب بسیاری از شهرهای ایران فاقد تصفیه‌خانه بودند، افزود: اما امروزه تعداد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و امروزه لازم است تعداد زیادی از این تصفیه خانه ها مورد بررسی قرار گرفته و در جهت بهبود آنان اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به بازگشت ۷۰ میلیون مترمکعب پساب به چرخه مصرف آب با بهره‌گیری از روش لنج فعال، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اصفهان چهار تصفیه خانه در شمال، شرق، غرب و سپاهان شهر قرار دارد که در تولید پساب و بازگشت آن به کارخانه‌ها، کشاورزی فعال هستند …

قبادیان با اشاره به تصفیه پساب‌ها برای مصرف شرب و بهداشت، اظهار کرد: امروزه بسیاری از پساب‌های تولید شده بر اساس قراردادی در اختیار شهرداری قرار گرفته تا در جهت آبیاری فضای سبز از آنها استفاده کند.

وی با بیان اینکه امروزه نگرش به پساب متفاوت از گذشته است، خاطرنشان کرد: در گذشته نگاه به پساب دفع آن بوده اما امروزه این از پساب‌ها به عنوان منابع پایدار آب یاد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تلاش برای ارتقای کیفی فاضلاب، ارتقای علمی پساب‌ها و استفاده از آنها در بخش‌های مختلف مصرف هستیم.

وی ادامه داد: درهم‌نت فاضلاب  تلاش می‌کنیم تا در فضای صمیمی و با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان چالش‌های مطرح شده را بیان و برای آنان راه‌حل مناسبی مطرح کنیم.

قبادیان با اشاره به چالش‌های دفع لجن، استفاده بهینه از لجن، کنترل و حذف سوسری‌ها در شبکه فاضلاب، متناسب سازی ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با نیاز ها و دانش روز و…؛ خاطرنشان کرد: در این هم‌نت می‌توان به طور همزمان از ظرفیت نخبگان فعال در بخش پژوهش شرکت آب و فاضلاب، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه صنعتی به منظور رفع این چالش‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این سه روز به دنبال طرح ایده و استفاده از آنان به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم بوده و با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه صنعتی و با بررسی طرح‌ها و در نهایت داوری آنان طرح‌های برتر توسط شرکت آب و فاضلاب کشور مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.