سرویس: غیر تولیدی 08:00 - سه شنبه 28 فروردین 1397

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان:

احتمال کاهش ۳۰ درصدی انتقالی آب به یزد/ شروط در امان ماندن از کم آبی

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: به گفته استاندار اصفهان می‌توان آب انتقالی به یزد را تا میزان ۳۰ درصد نیز کاهش داد.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام سید ناصر موسی لارگانی با اشاره به کاهش آب انتقالی به یزد اظهارکرد: قرار بوده تا بین ۱۵ الی ۲۰ درصد از آب انتقالی به یزد جلوگیری شود اما به گفته استاندار اصفهان این امکان وجود دارد که این میزان به ۳۰ درصد برسد و احتمالا این میزان تایید شود.

وی افزود: هیچ مسئولی با انتقال آب شرب به یزد مشکلی ندارد اما از این آب نباید برای کشاورزی و صنعت استفاده شود. درخواست ما از مسئولان استان یزد این است که از منابع قبلی خود برای صنعت و کشاورزی استفاده کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: اگر به تمهیدات لازم برای صرفه جویی در مصرف آب توجه شود و سهم صنعت، آب انتقالی به استانهای همجوار و شرب نیز کاهش یابد برای تامین آب شرب امسال مشکلی نخواهیم داشت.

خشکسالی بی سابقه

لارگانی با اشاره به جلسه صبح دیروز_دوشنبه ۲۷ فروردین_ با حضور اعضای شورای عالی امنیت ملی، وزاری نیرو و جهاد کشاورزی و اعضای شورای تأمین سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد در وزارت کشور گفت: واگذاری طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی به بخش خصوصی، بارورسازی ابرها، رفع موانع ایجاد سد و تونل سوم کوهرنگ و حفظ باغات استان از مصوبات این نشست بود.

وی ادامه داد: همچنین قرار است تمهیداتی که استاندار اصفهان در خصوص مدیریت زاینده رود گفته بودند اجرایی شود و مقداری هم سهمیه‌های هر بخش کاهش یابد تا آب آشامیدنی استان اصفهان و استان‌های همجوار که از سرچشمه زاینده رود مصرف می‌شود مدیریت شود.

رییس مجمع نمایندگان استان اضافه‌کرد: مشکلاتی که امسال برای حوضه زاینده رود پیش آمده از نظر کمی بارش و کمی حجم آب ذخیره شده پشت سد بی نظیر بوده و مردم در هیچ سالی خشکسالی را تا به این حد تجربه نکرده‌اند.

لارگانی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شد تا پایان سال ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در سد داشته باشیم گفت: اما این پیش بینی باتوجه به میزان بارش ها درست نبود و حالا امیدواریم که این میزان تا پایان سال ۴۰۰ میلیون متر مکعب بشود. در این صورت مشکلی برای تامین آب شرب استان نخواهیم داشت.

لزوم توجه به باران مصنوعی

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به باران‌زایی (بارور کردن ابرها) گفت: بخش خصوصی که در این موضوع اعلام آمادگی کرده گفته که پس از اجرای پروژه و در صورتی که شاهد اولین بارش بودیم هزینه پروژه را دریافت کند از این رو باید به این پروژه توجه کرد و دولت نیز تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشد.

رییس مجمع نمایندگان استان ادامه داد: همچنین یکی دیگر از شرکت های خصوصی در مورد انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی اعلام آمادگی کرده و تنها باید دولت در این باره مجوزهای لازم را ارائه دهد.

لارگانی همچنین از رفع موانع حقوقی ادامه ساخت تونل سوم کوهرنگ خبرداد.

وی همچنین به توسعه تاسیسات آبیاری نوین تاکید کرد و گفت: امید است ۸۵ درصد از تسهیلات لازم برای این موضوع را دولت بپردازد و ۱۵ درصد باقیمانده را نیز کشاورزان بدهند. اگر دولت هزینه اجرای این سیستم را ارائه کند، با توجه به صرفه جویی در مصرف آب هزینه وی برای دولت باز می‌گردد.

نماینده مردم اصفهان در فلاورجان با اشاره به اوضاع آبی شهرستان فلاورجان گفت: در شهرستان فلاورجان ۹۰ درصد آب مصرفی از آب کوهرنگ نیست بلکه از چاه‌ها تامین می‌شود تا در مصرف آب کوهرنگ صرفه جویی شود.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.