سرویس: غیر تولیدی 18:07 - دوشنبه 27 فروردین 1397

دکترای تغذیه و رژیم درمانی؛

چگونه وزن کاهش یافته را حفظ کنیم؟

فرد چاق علاوه براینکه از ظاهری زیبا محروم است با خطر ابتلا به بیماری های مختلفی مثل دیابت شیرین یا بیماری قند، آرتروز، درد استخوان ها و مفاصل به خصوص درد زانوها، بیماری های قلبی، ریوی، و… هم رو به رو است.

به گزارش اصفهان شرق، رژیم هایی خودسرانه و بدون نظر پزشک که نه تنها مثمرثمرنیست بلکه اغلب در پی این رژیم گرفتن‌ها ممکن است یبوست، اختلالات مختلف از جمله ریزش مو، افتادگی شکم و چین‌و‌چروک درپوست و… ایجاد شود. به همین سبب گفت وگویی با دکتررضا راست منش، دکترای تغذیه و رژیم درمانی داشته ایم.

 

سلامت مهم تر از لاغری است

اما همه این ها را گفتیم تا بدانیم اگر به این معضل دچار شدیم باید اصولی رفتار کنیم و تحت نظر پزشک متخصص به کاهش وزن خود بپردازیم با این الویت که سلامت مهم تر از لاغری است. دکتر رضا راست منش در این باره رژیم غذایی مناسب را مهمترین راهکار می داند و می گوید: تمام ذهن ما نباید مشغول کاهش وزن باشد، باید برای بهبود کیفیت زندگی تلاش کنیم. ممکن است فردی به هر ضرب و زوری بتواند وزن ایده آل خود را حفظ کند و از نگاه دیگران، کاملا متناسب و خوش اندام باشد اما خود فرد به دلیل گرسنگی کشیدن های غیر اصولی و حذف برخی گروه های مواد غذایی کیفیت زندگی اش به شدت افت می کند و به دلیل متحمل شدن چنین سختی هایی، به شدت شکننده شده و با کوچک ترین فشاری از پای در می آید و هیچ اثری از چابکی و شادابی یک فرد سالم در او دیده نمی شود. در راه کاهش وزن، فراز و نشیب هایی وجود دارد که با کمک متخصص می توان آنها را راحت تر پشت سر گذاشت. در ضمن، همین که فرد ملزم می شود هر هفته یا هر دو هفته یک بار به دکتر مراجعه کند، باعث جدی تر شدن و نظام مند شدن دوره رژیم درمانی می شود.

عوامل شکست رژیم غذایی

اما چرا بعضی افراد از رژیم غذایی آنطور که باید و شاید نتیجه نمی گیرند؟دکتر راست منش در این باره هاین گونه توضیح می دهد:«در کنار تمام عوامل ژنتیکی، مقاومت بدن، مشکلات هورمونی و کم کاری تیروئیدی؛ شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل شکست رژیم غذایی در برخی از افراد این است که هنوز چاقی را به عنوان یک “بیماری” نگاه نمی کنند، تسلیم تعارف غذایی دیگران می شوند و انتظار دارند با یک بار ویزیت و تنها با یک برگه رژیمی، وزن کم کنند! این درحالی است که باید بدانند که باید چاقی را با یک بیماری برابر بدانیم و چطور که تا ریشه کن شدن بیماری دست از معالجه و مراجعه به پزشک و بیمارستان و کلینیک بر نمی داریم،‌ به فرآیند کاهش وزن نیز چنین نگاهی داشته باشیم. بیمارانی که منظم ترین مراجعه به متخصص تغذیه را دارند و پیگیر هستند،‌ بهترین و ماندگارترین جواب را می گیرند چرا که خود را موظف می بینند دستورات غذایی را رعایت کنند؛ ضمن اینکه این فرصت طلایی برای متخصص تغذیه فراهم می شود تا در جلسات آموزشی هر بار روش جدیدی حسب آخرین شرایط وزنی و آمادگی روحی-روانی به مراجعه کننده آموزش دهد.

وی در ادامه می گوید:هنگامی که فاصله زمانی ملاقات مراجعه کننده با متخصص تغذیه طولانی می شود و تعداد دفعات ملاقات کمتر می شود، التزام فرد مراجعه کننده برای رعایت رژیم و پاسخگو بودن بسیار ضعیف می شود و فرد جواب نمی گیرد، در حالی که ایراد نه از رژیم و دستور غذایی؛ بلکه از نامنظم بودن و تعداد دفعات کم مراجعه افراد است. نتیجه اینکه فرد از این متخصص به متخصص دیگر مراجعه می کند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد و وقت طلایی و اشتیاق فرد برای اجرای رژیم به صفر می رسد.

در تحقیقی که به سرپرستی بنده انجام شد و با بودجه بنیاد ملی طب آمریکا به سرانجام رسید،‌یکی دیگر از مهمترین دلایل شکست رژیم غذایی در کشورمان، عادت فرهنگی “تعارف غذایی” است. تعارف غذا از نشانه های دوست داشتن و ادب است. ولی باید این حقیقت را در نظر بگیریم که وقتی فردی اظهار می کند تحت رژیم است (حالا به هر دلیلی، از دلیل سلامتی و بیماری گرفته تا زیبایی و تناسب اندام)، باید به تصمیم فرد احترام بگذاریم و با تعارفات مکرر غذایی، فرد را به مرحله ای نرسانیم که با اکراه، رژیم غذایی اش را بشکند.

انتهای پیام/سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.