اصفهان شرق

ذخیره 156 میلیون متر مکعبی آب در سد زاینده‌رود/ پیش‌بینی جیره‌بندی به عهده ما نیست

کدخبر: 165715
1397/01/27 در ساعت 08:01

به گزارش اصفهان شرق، محمود چیتیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مطالعات سد زاینده‌رود از سال 42 آغاز و مراحل ساخت آن از سال 46 ساخت دنبال شد؛ این سد در طول 3 سال ساخته شد و ارتفاع سد از بستر 100 متر و از بستر رودخانه 88 متر است که جزو سدهای بلند محسوب می‌شود.

* ذخیره 156 میلیون متر مکعبی آب در سد زاینده‌رود

وی با بیان این که نیروگاه سد زاینده‌رود توانایی تولید 5 مگاوات برق را دارد، افزود: یک میلیارد و 480 میلیون متر مکعب حجم سد زاینده‌رود است و از چشمه دیمه و حوضه آبریز زاینده‌رود و دیگر منابع سرچشمه می‌گیرد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با بیان این که ورودی امروز سد 35.5 میلیون متر مکعب است و حجم آب سد زاینده‌رود در حال حاضر 156 میلیون متر مکعب است، گفت: در حالی که سال گذشته 335 میلیون متر مکعب حجم آب پشت سد وجود داشت، در بلندمدت باید بیش از 800 میلیون متر مکعب حجم پشت سد وجود داشته باشد که امروز با این رقم فاصله زیادی داریم.

* بارش‌های استان اصفهان 512 میلی‌متر بوده است

وی با بیان این که تا امروز 512 میلی‌متر بارش باران در استان اصفهان داشتیم که نسبت به بارش‌های سال گذشته بسیار کمتر است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از هزار میلی‌متر بارش باران داشتیم، طبق بررسی‌هایی که در سال 91 انجام دادیم بیش از 20  میلیون متر مکعب رسوبات در دریاچه پشت سد وجود دارد و حدود 20 متر از حجم سد زیر آب است که بخشی از آن رسوبات است.

چیتیان با بیان این که در خصوص کیفیت آب محیط زیست و بهداشت محیط باید اظهار نظر کنند، اذعان داشت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به عنوان متولی امر تحویل آب سالم به مردم باید در خصوص کیفیت آن اظهار نظر کند؛ اگر کیفیت آب مشکل داشته باشد، این نهادها اعلام می‌کرد در این حجم از رسوبات امکان رسوب‌زدایی نیست چراکه به صرفه اقتصادی نیست.

* پیش‌بینی جیره‌بندی به عهده ما نیست

وی با بیان این که از ابتدای بهره‌برداری سد تا امروز سد از حالت خود خارج نشد و این امر نشان‌دهنده استحکام مناسب سد است، تصریح کرد: نیروگاه برق آبی به طور متوسط 250 هزار مگاوات برق در سال تولید می‌کند و شاید روی برق آن خیلی حساب نکنند اما کمک‌کننده شبکه برق استان اصفهان است؛ کم آبی‌روی محیط زیست هم اثرگذار است و در زمستان شاهد کاهش حضور پرنده‌های در منطقه باغ‌بهادران بودیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با بیان این که در آمار ثبت شده از 70 سال گذشته، تاکنون چنین وضعیتی را در سد زاینده‌رود شاهد نبودیم، تأکید کرد: با این شرایط همه باید مصرف مناسب آب داشته باشند، پیش‌بینی جیره‌بندی به عهده ما نیست و چون باز و بسته کردن شیرهای آب استاندارد خاصی دارد و آب و فاضلاب سعی می‌کند خیلی وارد این حوزه نشود.

* فروش پساب به صنایع بزرگ اصفهان

وی با بیان این که نیروگاه از مدار تولید برق خارج است، یادآور شد: حرکات سد و سازه آن هر روز کنترل می‌شود از این لحاظ مشکلی نیست، با توجه به این که آبی پشت سد نیست اختصاص آب به کشاورزی منتفی است و دغدغه فعلی تأمین آب شرب مردم است.

چیتیان با بیان این که چندین سال است به صنایع بزرگ الزام شده است که با خرید پساب شهری و تأمین آب خود با پساب، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند، ادامه داد: ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان این کار را انجام داده‌اند و آن‌ها خود به این نتیجه رسیده‌اند که حتی آب داخلی خود را نیز تصفیه کرده و از پساب خود استفاده کنند و با استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب خود را کاهش داده‌اند و همین باعث شده حجم تولید آن‌ها نیز کاهش یابد.

* سد زاینده‌رود تنها 10 درصد آب دارد

وی متذکر شد: در حال حاضر آبی که از سد خارج می‌شود تنها برای مصرف آب شرب است و باید بدانیم با کاهش یک دقیقه زمان استحمام، حدود 20 لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود، سد زاینده‌رود تنها 10 درصد آب دارد و مردم باید به خود رحم کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ اضافه کرد: ایران در یک منطقه نیمه‌خشک قرار دارد و به سمت خشک شدن در حال حرکت است، در سال بین 25 تا 28 میلیون متر مکعب آب از سطح دریاچه زاینده‌رود تبخیر می‌شود و استفاده از پنل‌های خورشیدی هم برای جلوگیری از تبخیر آب و هم تولید انرژی یکی از طرح‌هایی که مطرح است که به ازای هر مگاوات تولید برق از این پنل‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری 6 میلیاردی برای خرید این قطعات است.

انتهای پیام/فارس