اصفهان شرق

کاهش ۴۸ درصدی بارش نسبت به وضعیت نرمال

کدخبر: 165667
1397/01/26 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، صادق ضیائیان رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه امسال در طول دوره آماری بدترین شرایط را طی می‌کنیم، اظهار کرد: در طول دوره آماری، امسال خشک‌ترین سال را تجربه خواهیم کرد و همواره پیش‌بینی می‌شود که در آینده وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها ۴۸ درصد نسبت به وضعیت نرمال کمتر است، افزود: براین اساس بدترین سال در طول دوره آماری را تجربه خواهیم کرد، چرا که در سال ۸۶ که با مشکل کمبود بارش در کشور روبه‌رو بودیم؛ متوسط میزان بارندگی‌ها ۱۸۶ میلی متر بود، در حالیکه امسال تنها ۹۶ تا ۹۷ میلی متر بارش داشتیم.

ضیائیان ادامه داد: تاکنون باید ۸۰ درصد بارش‌ها در کشور صورت می‌گرفت، اما متأسفانه عمده بارش‌ها را در فصل بارش در اغلب کشور از دست داده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول پیش‌بینی می‌شود که ۲۰ درصد بارندگی در فصل بهار کمتر از حد نرمال باشد.

وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از کشت بهاره محصولات آب بر، گفت: با توجه به کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی، باید در بخش کشاورزی به سمت و سوی تغییر تکنولوژی نوین آبیاری، تکنولوژی تغییر واریدهای مختلف همچون اصلاح الگوی کشت پیش رویم.

رئیس مرکز خشکسالی مدیریت آب، گفت: نوع مصرف، افزایش چرخه، سیکل‌های چرخش آب و همچنین تغییر الگوی کشت از جمله راهکارهایی است که در دنیا برای مقابله با خشکسالی استفاده می‌شود و در کشور ما نیز باید این امر برای خروج از بحران فعلی استفاده شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان