سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - پنجشنبه 23 فروردین 1397

یک مدرس سواد رسانه عنوان کرد؛

پیام رسان‌های داخلی به دلیل مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز، قابل اعتماد هستند

حریم خصوصی از جمله مباحث بسیار مهم درخصوص پیام رسان‌هاست که حفظ آن الزامی و از مصادیق احترام به کاربر است.

به گزارش اصفهان شرق، در تعریف حریم خصوصی در سطح دنیا اختلاف نظر وجود دارد، برخی افراد آنرا به عنوان حق تنها بودن تعریف می‌کنند  و برخی دیگر این مفهوم را با حق افراد در بهره بردن از استقلال، تنهایی و تعیین اینکه آیا و چگونه اطلاعات مربوط به خود را برای دیگران آشکار کنند پیوند می‌دهند.

سید علیرضا آل داود در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه رعایت شرایط حریم خصوصی در استفاده از ابزارهای نوین مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها، میکروبلاگ‌ها و دیگر سرویس‌های مبتنی بر فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: حریم خصوصی انواعی مانند حریم خصوصی اطلاعات، حریم خصوصی پزشکی، حریم خصوصی اقتصادی و حریم خصوصی مرتبط با اینترنت و فضای مجازی است.

آل داود با تاکید بر اینکه اصل 22، 23 و 25 قانون اساسی مرتبط با حریم خصوصی افراد است، تصریح کرد: اصل 22 قانون اساسی می‌گوید: « حیثیت، جان، مال، حقوق و مسکن افراد از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند». اصل 23 هم تفتیش عقاید را ممنوع کرده و  اصل 25 این مساله را بیان می‌کند که «بازرسی، نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره  و نرساندن آنها استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

استفاده پیام رسان‌های داخلی از فناوری رمزنگاری اطلاعات مزیتی بسیار خوب برای حفظ حریم خصوصی  است

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام رسان‌های داخلی ” حرام شرعی ” است، افزود: رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند متصدیان در دستگاه‌های دولتی باید مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.

 

آل داود ادامه داد: در اعلامیه حقوق بشر اسلامی مصوب 14 محرم 1411 قمری در قاهره نیز درماده 18 قسمت «ب» در راستای توجه به حریم خصوصی آمده است: «هر انسانی حق دارد که در امر زندگی خصوصی خود استقلال داشته باشد و جاسوسی یا نظارت بر او و مخدوش کردن حیثیت او جایز نیست و باید از او در مقابل هرگونه دخالت زورگویانه حمایت شود».

وی استفاده پیام رسان‌های داخلی از فناوری رمزنگاری اطلاعات را یک مزیت بسیار خوب برای حفظ حریم خصوصی  و حفاظت از اطلاعات آنها دانست و اظهار داشت: پیام رسان‌های داخلی و حتی دیگر سرویس‌های مبتنی بر فضای مجازی از محیط بسیار امن، پاک و مناسب برای خانواده‌ها برخوردار هستند و به دلیل مخابره پیام‌هایشان بصورت رمز قابل اعتماد هستند.

این پژوهشگر فضای مجازی رعایت حریم خصوصی توسط مردم را جزئی از آموزش‌های مرتبط با ارتقای مهارت و سواد رسانه‌ای آنان دانست و افزود: مردم عزیز ما باید بدانند در فضای مجازی امنیت مولفه‌ای نسبی است و به همین دلیل از آنها باید خواست تا اطلاعات هویتی، اطلاعات کارت‌های بانکی، اطلاعات شخصی و مکانی خود در این فضا منتشر نکنند تا خدای ناکرده شاهد متضرر شدن یا آسیب دیدن آنها نباشیم.

آژانس امنیت ملی آمریکا مکررا در حال سرقت اطلاعات مردم در فضای مجازی به واسطه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است

آل داود با تاکید بر اینکه حریم خصوصی مردم ما مکررا توسط تلگرام، اینستاگرام و ابزارهای هوشمند نظیر تلفن‌های همراه بر بستر اینترنت در حال نقض شدن است، تصریح کرد: با انشتار اسناد مرتبط با در اختیار قرار دادن اطلاعات فیس بوک به یک شرکت انگلیسی و تحلیل آن شاهد راه افتادن جنبش اجتماعی deletefacebook در دنیا بودیم که این جنبش در کمتر از یک ماه حدود 50 میلیارد دلار به این شرکت ضرر وارد کرد.

وی ادامه داد: طبق اسنادی مانند پروژه برداشت پسته ایرانی یا خبرچین بیکران آژانس امنیت ملی آمریکا مکررا در حال سرقت اطلاعات مردم در فضای مجازی به واسطه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که این اطلاعات را به کشورهایی نظیر عربستان، رژیم صهیونیستی، انگلیس و امارات نیز می‌فروشد.

آل داود اهمیت سرقت این اطلاعات را بسیار زیاد دانست و اظهار داشت: وقتی Bigdata یک کشور سرقت شود دشمنان آن کشور با تحلیل این داده‌ها می‌توانند ذائقه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، رفتاری و … آن کشور را بدست آورده و سپس برای مردم آن کشور ذائقه سازی کنند.

وی افزود: حتی در موارد بسیاری این ذائقه سازی‌ها می‌تواند به نابودی یک فرهنگ و یا تمدن منجر شود.

اطلاعات تک تک افراد برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی مهم است

این مدرس سواد رسانه به شبهه‌ای که برخی بدخواهان بر ضد پیام رسان‌ها و سرویس‌های ایرانی در فضای مجازی وارد می‌کنند اشاره کرد و اظهار داشت: برخی تحت تاثیر تبلیغات مسموم دشمنان می‌گویند اطلاعات ما دست تلگرام و اینستاگرام باشد بهتر است که پاسخ این دوستان آن است که اطلاعات تک تک افراد برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی مهم است و شما در نظر بگیرید اگر 10 سال بعد خواستند به شما یک شغل مهم پیشنهاد کنند آیا اطلاعاتی که از شما سرقت شده است نمی‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند؟ آیا این اطلاعات سرقت شده نمی‌تواند به عنوان گروگان نگهداری شده و منجر به خیانت شما در صورت سکوت یا فعالیتی بر ضد کشورتان شود و به یک معامله یکطرفه تبدیل شود؟

آل داود با تاکید بر اینکه مردم عزیز ما با خیال راحت و بدور از شایعات از پیام رسان‌های داخلی که ماحصل تلاش فرزندان خودشان است، استفاده کنند، اظهار داشت: فضای مجازی و سرویس‌های آن بهترین بستر برای ایجاد شغل و گردش مالی است و مردم عزیز ما با استفاده و استقبال از این دستاوردهای بومی فرزندانشان می‌توانند در این اشتغال آفرینی شریک شوند و از مزایای بسیار خوب پیام رسان‌های داخلی نظیر هزینه کمتر، امنیت بالاتر و محیط امن تر استفاده کنند.

وی استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی را با ارتقای فنی و کارکردی آنها متناسب دانست و افزود: شرکت‌هایی که پیام رسان‌های ایرانی را پشتیبانی می‌کنند در صورت مراجعه مردم و استفاده از سرویس‌هایشان برایشان بروز رسانی، تقویت و کارآمدی توجیه پذیر و مقرون به صرفه می‌شود و مردم بدانند سرویس‌های مرتبط با فضای مجازی به لحاظ میزان کاربر و جذب افراد به سمت این بروز رسانی‌ها در تمام حوزه‌هایشان می‌روند.

وی با اشاره به روش‌های حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی اظهار داشت: مردم برای حفظ حریم خصوصیشان این توصیه‌ها را رعایت کنند،  از اطلاعات مهم نسخه پشتیبان تهیه کنند؛ انتخاب کلمه عبور مناسب و قوی را جدی بگیرند؛ از نرم افزارهای امنیتی ضد بدافزار و دیواره‌های آتش استفاده کنند؛ سیستم عامل و برنامه‌هایشان را به‌روز نگه دارند؛ از سیستم‌های رمزگذاری اطلاعات استفاده کنند؛ اطلاعات مهم و حساسشان  را بر روی تلفن همراه نگهداری نکرده و از بستر اینترنت تبادل نکنند؛ از شبکه‌های عمومی وای فای تا حد ممکن استفاده نکنند؛ از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده نکنند؛ به غریبه‌ها در فضای مجازی اعتماد نکنند؛ فایل‌هایی را که نمی‌شناسند باز نکنند و مراقب ارائه اطلاعات به افراد در فضای مجازی باشند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.