اصفهان شرق

یک‌ میلیون و ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در کانون فرسایش باد

کدخبر: 165547
1397/01/23 در ساعت 10:45

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسین شاملی از وجود 15 کانون بحران فرسایش بادی در سطح استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: یک‌میلیون و 90 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در کانون بحران فرسایش باد قرار دارد که از لحاظ اهمیت و رسیدگی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در این کانون‌های بحران از حدود 40 سال پیش نهال‌کاری، بذرپاشی و مالچ پاشی انجام شد و 300 هزار هکتار از آن‌که بیشتر آن کانون‌های بحران‌های درجه یک بوده تثبیت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بزرگ‌ترین چالش در زمینه کانون‌های فرسایش بادی را جلوگیری از به وجود آمدن کانون‌های جدید دانست و گفت: کانون‌های جدید به چند دلیل امکان دارد شکل بگیرد، اول آنکه با توجه به خشک‌سالی باید چرای دام در عرصه‌های مرتعی با توجه به میزان تولید علوفه کاهش داده شود و این کمکی است که مردم می‌توانند انجام دهند. دیگر اینکه در جاهایی که آب وجود ندارد از شخم زدن و رها کردن اراضی پرهیز شود، چون هنگامی‌که این اراضی شخم زده و رها شوند بستری برای فرسایش بادی پدید می‌آید.

وی تغییر شیوه کشت در مناطق خشک را راهی ارزشمند خواند و بیان کرد: باید نقاط جنگل‌کاری شده که در دید افراد فرصت‌طلب قرار گرفته است به این امید که از چوب آن استفاده کنند را حفاظت و نگهداری کنیم. اگر این اقدامات در طول برنامه ششم انجام بگیرد می‌توانیم از افزایش کانون‌های بحرانی جلوگیری کرده و تثبیت کانون‌های بحران با تأمین اعتبار و فعالیت جدی بتوانیم کار تثبیت را ادامه دهیم.

شاملی مهم‌ترین تهدید در سال جاری را کاهش علوفه معرفی کرد و گفت: به دلیل کاهش بارندگی در استان میزان تولید علوفه در مراتع به نسبت کاهش یافته و ظرفیت مراتع برای چرای دام کاهش پیدا کرده است. اگر مردم و دامداران همکاری کنند و در حد ظرفیت مراتع استفاده کنند این مراتع برای سال‌های آتی باقی می‌ماند و اگر مراتع حفظ شوند کانون‌های جدید فرسایش ایجاد نمی‌شود. بزرگ‌ترین چالش کمبود تولید علوفه در مراتع است که حفاظت آن با کمک مردم حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال اکثر مراتع نسبت به سال قبل خشک‌تر است امکان آتش‌سوزی وجود دارد، مردم به این موضوع توجه داشته باشند تا کمتر شاهد آتش‌سوزی باشیم و اگر آتش‌سوزی مشاهده شد با شماره 1504 تماس برقرار کنند.

انتهای پیام/تسنیم