سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:45 - پنجشنبه 23 فروردین 1397

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

یک‌ میلیون و ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در کانون فرسایش باد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: چالش کنونی در برابر کانون‌های فرسایش بادی جلوگیری از تشکیل کانون‌های جدید است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسین شاملی از وجود 15 کانون بحران فرسایش بادی در سطح استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: یک‌میلیون و 90 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در کانون بحران فرسایش باد قرار دارد که از لحاظ اهمیت و رسیدگی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در این کانون‌های بحران از حدود 40 سال پیش نهال‌کاری، بذرپاشی و مالچ پاشی انجام شد و 300 هزار هکتار از آن‌که بیشتر آن کانون‌های بحران‌های درجه یک بوده تثبیت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بزرگ‌ترین چالش در زمینه کانون‌های فرسایش بادی را جلوگیری از به وجود آمدن کانون‌های جدید دانست و گفت: کانون‌های جدید به چند دلیل امکان دارد شکل بگیرد، اول آنکه با توجه به خشک‌سالی باید چرای دام در عرصه‌های مرتعی با توجه به میزان تولید علوفه کاهش داده شود و این کمکی است که مردم می‌توانند انجام دهند. دیگر اینکه در جاهایی که آب وجود ندارد از شخم زدن و رها کردن اراضی پرهیز شود، چون هنگامی‌که این اراضی شخم زده و رها شوند بستری برای فرسایش بادی پدید می‌آید.

وی تغییر شیوه کشت در مناطق خشک را راهی ارزشمند خواند و بیان کرد: باید نقاط جنگل‌کاری شده که در دید افراد فرصت‌طلب قرار گرفته است به این امید که از چوب آن استفاده کنند را حفاظت و نگهداری کنیم. اگر این اقدامات در طول برنامه ششم انجام بگیرد می‌توانیم از افزایش کانون‌های بحرانی جلوگیری کرده و تثبیت کانون‌های بحران با تأمین اعتبار و فعالیت جدی بتوانیم کار تثبیت را ادامه دهیم.

شاملی مهم‌ترین تهدید در سال جاری را کاهش علوفه معرفی کرد و گفت: به دلیل کاهش بارندگی در استان میزان تولید علوفه در مراتع به نسبت کاهش یافته و ظرفیت مراتع برای چرای دام کاهش پیدا کرده است. اگر مردم و دامداران همکاری کنند و در حد ظرفیت مراتع استفاده کنند این مراتع برای سال‌های آتی باقی می‌ماند و اگر مراتع حفظ شوند کانون‌های جدید فرسایش ایجاد نمی‌شود. بزرگ‌ترین چالش کمبود تولید علوفه در مراتع است که حفاظت آن با کمک مردم حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال اکثر مراتع نسبت به سال قبل خشک‌تر است امکان آتش‌سوزی وجود دارد، مردم به این موضوع توجه داشته باشند تا کمتر شاهد آتش‌سوزی باشیم و اگر آتش‌سوزی مشاهده شد با شماره 1504 تماس برقرار کنند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.