سرویس: غیر تولیدی 17:07 - چهارشنبه 22 فروردین 1397

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو

عبور از بحران آب با مدیریت تقاضا امکان پذیر است

یک مقام مسئول گفت: برای عبور از شرایط خشکسالی در کشور باید به فکر راه حل‌های توسعه پایدار و مدیریت تقاضای آب در کشور باشیم.

به گزارش اصفهان شرق، هدایت فهمی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو  با اشاره به کاهش بارش در کشور اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی ۹۷-۹۶ تا  به امروز حدود ۱۰۳ میلی متر است که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه ۵ استان در شرایط بحرانی قرار دارند، تصریح کرد: پنج استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گلستان و کردستان در شرایط نرمال قرار دارند و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۵ درصد و کرمان ۷۲ و هرمزگان ۷۱ و اصفهان ۷۰ درصد کاهش بارش در شرایط تنش آبی قرار دارند.

به گفته وی؛ جریان رودخانه‌ای کشور نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده و میزان ذخائر آب در پشت سد‌ها به کمتر از نصف رسیده است.

فهمی با اشاره به شرایط وضعیت بحرانی آب در اصفهان اذعان کرد: میزان ذخایر آب در سد زاینده رود به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است، به طوریکه حتی برای تامین آب شرب نیز مشکلات جدی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کاهش بارش در میزان تولید برق آبی نیز تاثیر خواهد گذاشت، بیان کرد: با توجه به کاهش میزان بارش و ذخائر آبی در پشت سد‌های کشور، میزان تولید برق آبی نیز کاهش خواهد داشت و در زمان پیک مصرف برق می‌تواند منجر به کاهش فشار در شبکه توزیع شود.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه کمبود منابع آبی می‌تواند بحران ساز شود، تصریح کرد: تجربه کاهش بارش و خشکسالی در جهان نشان از افزایش تنش‌های اجتماعی دارد و با تشدید رفتار‌های خشونت آمیز میان گروه‌های اجتماعی، برای دست یابی به منابع آبی، بحران‌های امنیتی فراوانی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه آگاهی به شرایط محیطی و سازگاری با آن امری حیاتی است، تاکید کرد: برای عبور از شرایط خشکسالی در کشور باید به فکر راه حل‌های توسعه پایدار و مدیریت تقاضای آب در کشور باشیم و با کنار آمدن با طبیعت از این خشکسالی، عبور کنیم.

فهمی در پایان با اشاره به مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در جهان هستند. مطابق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی، کشت برنج به جز شهر‌های شمالی در باقی نقاط کشور ممنوع اعلام شده و در بعضی از مناطق، کشت برخی از محصولات مانند نیشکر با محدودیت مواجه است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.