سرویس: غیر تولیدی 08:00 - چهارشنبه 22 فروردین 1397

با جدی شدن کم آبی؛

وضعیت بحرانی سدهای کشور/ زمزمه ممنوعیت کشت برخی از محصولات به گوش می‌رسد

با جدی شدن کم آبی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش در کشور وزیر نیرو در با قطعیت اعلام کرد که بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی با محدودیت‌هایی روبرو خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، با کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش در اکثر نقاط کشور و قرار گرفتن ۲۹ استان روی نوار قرمز کم آبی و خشکسالی به نظر می‌رسد سال زراعی سختی برای کشاورزان در پیش باشد.

در این میان آمار و ارقام از ورودی آب به سد‌های کشور در حد مطلوبی نبوده به طوری‌که ورودی آب به سد‌ها به صورت میانگین با کاهش ۳۶ درصدی روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که درحال حاضر سد‌های چاه نیمه ها، درودزن، زاینده رود، ملاصدرا، سد‌های استان خوزستان، سد‌های شمیل و نیان، سد کوثر و سد دوستی دارای شرایط بحرانی است.

در این میان کم بارشی‌های اخیر برای کشاورزان به معضلی تبدیل شده است که این امر می‌تواند آن‌ها را با کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی روبرو کند که از جمله تبعات کاهش بارش‌ها به شمار می‌رود.

درحال حاضر می‌توان گفت که وضعیت آب کشور در شرایط زیر نرمال قرار گرفته است و در این زمینه وزیر نیرو هشدار داد که در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی، صنعت و محیط زیست در سال آبی جاری آبی با محدودیت‌هایی روبرو خواهیم شد.

در این میان اردکانیان گفته است که با اعمال محدودیت‌ها پس از تسهیم عادلانه کم آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود سعی خواهد شد که براساس ضوابط و مقررات بتوانیم با منابع مالی مورد نیاز خسارات را جبران کنیم.

در همین زمینه وزیر نیرو نیز با قطعیت اعلام کرد که در چنین شرایطی تامین آب شرب شهر‌ها در اولویت قرار دارد و به دلیل کاهش منابع آب قطعا محدودیت برای بخش‌های مختلف ایجاد می‌شود که این مسئله به معنای نادیده گرفتن حقوق کشاورزان نیست.

وی در این زمینه تاکید کرد: زمانی که آب وجود ندارد کشاورزان نیز متوجه می‌شوند که شرایط بحرانی است، اما بحث فعلی این است که در زمان خشکسالی عدم تعادل را باید با منابع مالی جبران کرد.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.