سرویس: غیر تولیدی 16:59 - سه شنبه 21 فروردین 1397

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

از کاهش پوشش گیاهی مناطق طبیعی اصفهان تا خشکسالی پایان مطالعات حق‎آبه تالاب گاوخونی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشک‌سالی سبب شده تا پوشش گیاهی مناطق طبیعی و بکر اصفهان کم شود.

به گزارش اصفهان شرق، سید رحمان دانیالی تحقیقات و مطالعه را مهم‌ترین گام در از پیش‌رو برداشتن مشکلات زیست محیطی دانست و اظهار داشت: جلسه شورای پژوهشی اداره کل محیط زیست برگزار شد و اعتبار به نسبت خوبی برای مطالعات مربوط به تالاب گرفته شده با هماهنگی و حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف اصفهان و مطالعات تکمیلی جلالیان جلسه‌ای پژوهشی برپا شد.

وی افزود: زنگ‌های خطر جدیدی در این جلسه به صدا در آمد از آن جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر حق آبه تالاب گاوخونی به فراموش سپرده شد تبعات آن چندین برابر از آنچه اکنون تصور می‌شود نه‌تنها برای اصفهان بلکه برای همه استان‌های هم‌جوار به همراه داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: مطالعاتی در مورد مسائل مختلف محیط زیست منطقه مطرح شد و برنامه‌های مربوط تصویب شد. کشاورزی شرق اصفهان بسیار موضوعی کلیدی است اما باید بسیار عمیق‌تر از آنچه امروز به آن پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر از چندین سال پیش به حق آبه تالاب توجه می‌کردیم اوضاع چاه‌ها و بسیار از موارد زیست محیطی بهینه‌تر بود، اگر تالاب به سمت نابودی برود چند هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را با خود نابود می‌کند.

دانیالی از بی‌توجهی در زمان پر آبی گله کرد و افزود: استاندار اصفهان با جدیت مسائل زیست محیطی را پیگیری می‌کنند و جای تقدیر دارد اما در کنار آن از برخی مسئولان و مدیرانی باید گله کرد که با آنکه امروز که خشک‌سالی احساس می‌شود توجه نشان می‌دهند اما اگر سال‌هایی که می‌شد راهکارهایی مفید انجام داد در صحنه بودند امروز وضعیت می‌توانست بهتر از این باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات تعیین نیاز آبی حق آبه تالاب نیز در بازه‌های مختلف از سد تا تالاب تقریباً تمام شده و اطلاعات آن نیز در شورا عالی آب مطرح شده است امیدوارم این مطالعات دیده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به طبیعت بی‌نظیر استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: زیست‌بوم اصفهان دارای مناطق بی‌نظیری است اما خشک‌سالی که هم‌اکنون استان را در برگرفته می‌تواند ضربه بزرگی به محیط زیست استان بزند. بنیان مناطق طبیعی استان ضعیف و از میزان پوشش گیاهی کم شده است. نقش حفاظتی مردم نیز بسیار مهم بوده و باید مردم در حفاظت از منابع زیست محیطی خود کمک حال باشند.

وی از آلودگی شدید هوای اصفهان در فصل سرما یاد کرد و گفت: فصل گرما دلیلی بر این نمی‌شود که طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا رها شود. موارد قانون هوای پاک استخراج شده و موارد مربوط به دستگاه‌های و ادارات مختلف، جدا شد و به آن‌ها اعلام شده و در نامه‌ای اطلاع‌رسانی شد به این امید که اگر از امروز آغاز کنیم در فصل سرما شاهد انباشتگی آلودگی روبه‌رو نمی‌شویم.

وی افزود: آموزش، تنویر افکار عمومی و مطالعه می‌تواند در مسائل زیست محیطی راهگشا باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.