سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 11:48 - پنجشنبه 21 فروردین 1393

احیای کتابخانه ی تاریخی مزرعه شور سجزی

خانه ای با بنای تاریخی به قدمت 100سال به همت مردم مزرعه شور سجزی در حال مرمت می باشد تا روز مادر به مردم فرهنگ دوست روستا اهدا شود.

به گزارش مظاهری خبرنگار اصفهان شرق از کوهپایه: این بنا یک خانه ای قدیمی با قدمت 100ساله که هم اکنون توسط کارگاه معماری ماهِ پلشیر با همت مردم مزرعه شور در حال مرمت و احیا و آماده سازی برای بهره برداری است. این گروه 9 نفره کار خود را از روز نهم فروردین ماه آغاز کرده و و قصد دارند با تلاش شبانه روزی خود در روز 31 فروردین (روز مادر )این کتابخانه را افتتاح و به مردم روستا هدیه کند.

IMG_0030 IMG_9350

نکته مهم این است که با وجود آ سیبهای فراوان این بنایی بسیار ارزشمند از لحاظ موقعیت آن در حافظه مردم محل و به‌خصوص از لحاظ معماری است.

از لحاظ معماری این بنایی روستایی به سبک قاجار و با معماری سنتی ایران است که تقریباً تمام عناصر معماری سنتی ایران از جمله حیات مرکزی در آن دیده می‌شود و بنایی است که با توجه لازمی که در خور آن است قابلیت ثبت شدن در میراث فرهنگی را دارد که غیر از ارزش فرهنگی آن باعث جلب توریسم و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه است.

این نکات در مورد این بنا مورد توجه صاحبنظران قرار گرفت و در نتیجه توسط آقای دکتر قانعی خریداری شد و در حال مرمت با کاربردی احیا کننده است تا به اهالی محل تقدیم شود. کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده کتابخانه و مرکز فرهنگی است که با استقبال اهالی برای رشد بیشتر فرهنگی همگان به‌خصوص جوانان مواجه شده است.

کاربرد کتابخانه و مرکز فرهنگی کاربردی است که در محل نیاز به آن بسیار احساس می‌شود به این شکل که به عنوان مثال غیر از حسینیه مزرعه شور این روستا دارای کتابخانه دیگری نمی باشد که باعث می‌شود این پروژه عام المنفعه بسیار مورد استقبال قرار گیرد و همکاری بسیاری از اهالی محل را جلب کرده تا در مرمت و بازسازی و اهدای مصالح کوشش های بسیار به عمل آورند و به کتابخانه و مرکز فرهنگی خود یاری بسیار رسانند. استقبال بسیار مردم به علت نیاز به ارتقای فرهنگی نسل آینده هم بوده است.

IMG_9402 IMG_9901 IMG_9414

نکته مهم دیگر در مورد پروژه احداث فضای سبز مقابل کتابخانه و مرکز فرهنگی است که با هدف افزایش تعامل اجتماعی و تبادل فرهنگی مردم محل مرمت بنای تاریخی داخل آن را نیز شامل می‌شود.

هدف از احیای این پروژه ی نمادین به خاطر نگه داشتن ارزش فکر و فرهنگ در روستای مزرعه شور نیز می باشد.

نام:کتابخانه و مرکز فرهنگی مزرعه شور اصفهان

دوره تاریخی بنا: قاجار

زیر بنا:200مترمربع

کاربری قبلی: مسکونی

کاربری آتی: کتابخانه و مرکز فرهنگی

مکان: کیلومتر35جاده اصفهان _نایین روستا تاریخی مزرعه شور اصفهان

IMG_9422 IMG_9996 IMG_9983 IMG_9982

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.