سرویس: اقتصادی 10:45 - سه شنبه 21 فروردین 1397

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو

تامین آب شرب سالم، وظیفه اصلی وزارت نیرو است

یک مقام مسئول گفت: وظیفه اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای آحاد مردم است که با رعایت منافع ملی و زیست محیطی، تامین خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، هدایت فهمی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو  با اشاره به ظرفیت آبی ایران در خلیج فارس و عمان اظهار کرد: یکی از راهکار‌های برای تامین آب شرب در مناطق جنوبی کشور که با کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی مواجه هستند، استفاده از آب شیرین کُن‌ها است.

وی با اشاره به تخصیص استفاده ۲ میلیارد متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن‌ها در کشور گفت: در حال حاضر میزان استفاده از منابع آب تامین شده از سوی آب شیرین کن‌ها حدود ۲ درصد بوده است که به ۲۰۰ میلیون مترمکعب نمی‌رسد که البته با تخصیص ۲ میلیارد متر مکعب، اقداماتی در جهت رسیدن به آن در حال انجام است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه استفاده از آب شیرین کن‌ها در جنوب کشور در اولویت است، بیان کرد: با توجه به وجود منابع آب در شمال کشور، عمده استفاده از منابع آب شیرین کن‌ها بیشتر مربوط به قسمت‌های جنوبی کشور است که بامشکل کم آبی مواجه هستند.

به گفته وی؛ در صورت اعلام آمادگی از سوی بخش خصوصی با رعایت مسائل زیست محیطی امکان استفاده از آب شیرین کن‌ها در شمال کشور نیز وجود دارد.

فهمی با بیان اینکه هزینه استفاده از آب شیرین کن‌ها بالاست و استفاده از آن در بخش کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد، ابراز کرد: استفاده از آب شیرین کن‌ها در بخش صنعت مقرون به مصرفه است اما در بخش کشاورزی به خاطر مسائل اقتصادی، استفاده از آب نمک زدایی شده، مقرون به صرفه است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه طرحی برای بررسی میزان دقیق نیاز به آب شیرین کن‌ها در وزارت نیرو در حال بررسی است، بیان کرد: این طرح باتوجه به نیازسنجی ۱۷ استان فلات داخلی و جنوبی و در نهایت بررسی کامل مقدار نیاز به آب شیرین کن‌ها در کشور، به مرحله اجرا می‌رسد.

به گفته وی؛ می‌توان از آب‌های گسلی کشور استفاده کرد و باید از دست اندازی به منابع آب ژرف فسیلی، جلوگیری کرد.

فهمی ادامه داد: استفاده از آب‌های ژرف فسیلی که تجدیدپذیر نیستند و ذخیره استراتژیک کشور محسوب می‌شود، اقدام درستی به نظر نمی‌رسد و باید مانند امانتی برای آیندگان حفظ شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: وظیفه اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای آحاد مردم است که با رعایت منافع ملی و زیست محیطی از روش‌های موجود آب مورد نیاز تامین خواهد شد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.