سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:30 - سه شنبه 21 فروردین 1397

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان

احیای باغات استان اصفهان با استفاده از امکانات ارتش و سپاه

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان از آب‌رسانی و احیای باغات استان با اولویت حفظ درختان موجود با استفاده از امکانات ارتش و سپاه خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، سعید کریمیان در حاشیه بازدید از گلخانه‌های شهرستان شهرضا با اشاره به اینکه از اولویت‌های جهاد کشاورزی شهرضا باید تأمین آب کشاورزی از طریق شناسایی چشمه‌ها و چاه‌های دارای آب در شهرستان باشد، اظهار داشت: در استان استان اصفهان 4 هزار و 400 رشته قنات و در شهرضا 127رشته قنات وجود دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته اعتبار قنوات به صورت بلاعوض بود اما در سال گذشته قرار بود به صورت تسهیلات ارائه شود و یک مشکل قانونی داشت که به کمک نمایندگان استان حل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این اعتبار با توجه به نبود نقدینگی تامین نشد و 3 میلیارد اوراق داده شد، گفت: دو منبع تأمین اعتبار استانی و وزارتخانه داریم که منبع تأمین اعتبار استانی در اختیار فرمانداران و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌های استان بوده و از زمانی که این منبع در اختیار فرمانداران قرار گرفت میزان اعتبارات بخش کشاورزی کاهش یافت.

وی بیان کرد: از 90 میلیارد اعتبارات کل کشور برای بازسازی و احیای قنوات، سهم استان اصفهان حدود 3میلیارد تومان اوراق بوده که پیگیر دریافت آن هستیم.

کریمیان تصریح کرد: برای بخشودگی کارمزد تسهیلات کشاورزی در بودجه 96 راهکاری اندیشیده شده و در بودجه 97 هم دیده شده که با امید است منابع مالی آن تامین شود، اما میزان غیر وصولی بانک کشاورزی 3هزار میلیارد ریال بوده که این موضوع به علت کاهش منابع آبی و خشکسالی است.

وی بیان کرد: آب‌رسانی و احیای باغات با اولویت حفظ درختان موجود با استفاده از امکانات ارتش و سپاه و در نظر گرفتن اولویت بحران در هر شهرستان در جلسات مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تامین اعتبارات مورد نیاز برای احیای قنوات با جابه‌جایی قنوات به آبیاری تحت فشار در حال پیگیری است، افزود: برای حفظ کشاورزی روستاها تسهیلات کشاورزی تحت فشار به کشاورزان اعطا می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان شهرضا یکی از قطب‌های تولید دام و لبنیات در استان بوده باید گام‌های مؤثری برای افزودن صنایع تبدیلی و تکمیلی به این عرصه داشته باشیم.

کریمیان با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات شورای آب، به منظور حفظ و پایداری کشاورزی باید از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود، بیان کرد: در کل حوزه سیاسی استان 35 دشت وجود دارد که دشت پرزان شهرضا یکی از این دشت‌ها بوده اما دبی سال‌های پیش را ندارد.

وی تصریح کرد: به منظور حل بحران آب، تغییر روش‌ها و حفظ وضعیت موجود در کشور ،کارگروه ساماندهی کم آبی در سطح کشور و بعد در سطح استان فعال شد که این نشان دهنده پذیرفتن شرایط نبود آب در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید سالانه 52 میلیون گل شاخه بریده و تولید 30.8 میلیون نشاء گل‌های نشایی- فصلی در استان اصفهان، گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان برابر 1600 هکتار و میزان تولید سالیانه سبزی و صیفی گلخانه‌ای استان بیش از 235 هزار تن است و اصفهان رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید گل شب بو استان رتبه اول کشور را دارا است، بیان کرد: بیش از 122 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور بوده که سهم استان اصفهان از این میزان 26 میلیون تن است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.