سرویس: غیر تولیدی 18:00 - دوشنبه 20 فروردین 1397

زنگ خطر تأمین آب شرب

حجم سد زاینده‌رود زیر خط قرمز است

ساکنان کلانشهر اصفهان در روزهای گذشته شاهد افت محسوس فشار آب در بسیاری از مناطق این شهر بوده‌اند این افت فشار خبر از کمبود شدید آب شرب در این شهر می‌دهد که بنابر گفته مسئولان امر با تداوم شرایط کنونی تا ماه‌های آینده کاهش بیشتری نیز پیدا می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، کاهش بارندگی در حوضه آبریز زاینده رود در 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است که نتیجه آن، رسیدن میزان آب ذخیره در سد زاینده‌رود به زیر خط قرمز و ایجاد مشکل برای تأمین آب شرب بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت فلات مرکزی ایران شده است. همین موضوع سبب شده تا مسئولان حوزه آبی کشور از کاهش تخصیص آب شرب در این منطقه خبر بدهند، براین اساس مقرر شد 10 درصد کاهش تخصیص آب شرب به 15 درصد در ماه‌های آینده افزایش ‌یابد.

نماینده اصفهان در مجلس درباره وضعیت آب اصفهان به تسنیم می‌گوید: متأسفانه گزارش‌های شرایط ورودی و خروجی آب سد و همچنین گزارش‌های هواشناسی حاکی از این است که ما وضعیت خوبی نداریم و از لحاظ بارش و میزان ذخیره آب پشت سد در بدترین شرایط در 47 سال گذشته قرار داریم.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه ما به این نتیجه رسیدیم که با توجه به وضعیت کنونی باید یکسری اقدامات کوتاه‌مدت و بلند مدت انجام داد، گفت: مهمترین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود اعمال صرفه‌جویی در مصرف و کاهش تحویل آب برای مصرف شرب است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز پیرامون وضعیت تأمین آب شرب در استان اصفهان می‌گوید: باید با اقدامات فرهنگی متنوع مردم را آگاه به بحران کم آبی در فلات مرکزی کشور کرد و به آنها به طور شفاف وضعیت منابع آبی را توضیح داد. باید از آن‌ها خواست که در مصرف آب نهایت دقت را بخرج دهند چراکه اگر آب را بهینه مصرف نکنیم باید با تبعات خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم.

10 درصد کاهش تخصیص آب شرب به 15 درصد در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد

حمیدرضا جانباز ادامه می‌دهد: با حضور 6 وزیر مسائل حوضه آبریز زاینده رود مورد بررسی قرار می‌گیرد که متأسفانه مقرر شد با توجه به کاهش بی‌سابقه بارندگی در حوضه آبریز زاینده‌رود 10 درصد کاهش تخصیص آب شرب به 15 درصد در ماه‌های آینده افزایش یابد چرا که احتمال اینکه در پایان سال آبی حجم ذخیره سد زاینده‌رود به صفر نزدیک شود می‌رود.

وی از شناسایی چاه‌ها برای تأمین منابع جایگزین صحبت می‌کند و می‌گوید: باید علاوه بر شناسایی چاه‌های جدید حفر چاه و تجهیز آن، از آب شیرین کن‌ها در مناطقی که امکان استفاده از آن می‌رود بهره مند شد.

مدیرکل مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی نیز شرایط حوضه آبریز زاینده‌رود را سخت و پیچیده عنوان می‌کند و می‌گوید: رصد دستگاه‌های هواشناسی گواه این مطلب است که از زمان احداث سد زاینده‌رود تاکنون حجم ذخیره سد تا به این حد کاهش نیافته است.

مهرزاد احسانی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در قبل از احداث و راه‌اندازی تونل شماره دوم کوهرنگ حجم ذخیره سد زاینده‌رود 650 میلیون متر مکعب بوده این در حالی است که هم اکنون خط قرمز سد زاینده رود برای تامین آب شرب مردم استان اصفهان و یزد و بخش محدودی از صنعت حدود 500 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی به میزان بارندگی در سال آبی جاری در حوضه آبریز زاینده رود اشاره و تصریح می‌کند: بارندگی در سال آبی جاری در کوهرنگ حدود 400 میلی متر و و در چادگان حدود 36 میلی متر بوده است که این میزان کاهش بارندگی در 70 سال گذشته در حوضه آبریز زاینده رود بی سابقه بوده است، به‌طوریکه هم اکنون خروجی چشمه لنگان یک متر مکعب است در حالی‌که این رقم در سال گذشته حدود 10 متر مکعب بوده است.

مردم مسئولان امر را در تأمین پایدار آب شرب همراهی کنند

«در حال حاضر 6 میلیون نفر در فلات مرکزی تامین آب شرب آنها بستگی به حجم ذخیره سد زاینده رود دارد» این بخشی از صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در ششمین جلسه تنش آبی است.

هاشم امینی ادامه می‌دهد: براساس اعلام نظر کارشناسان خط قرمز حجم ذخیره سد زاینده رود 200 میلیون مترمکعب اعلام شده است در حالیکه با توجه نیاز آبی 6 میلیون نفر برای تأمین آب شرب  آنها به نظر می‌رسد باید خط قرمز حجم ذخیره سد زاینده رود را 400 میلیون متر مکعب اعلام کرد هر چند که هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده رود به 144 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

تأمین دشوار آب شرب مردم اصفهان در نیمه نخست سال

وی تأمین آب شرب مردم استان اصفهان را در نیمه نخست سال با توجه به حجم بسیار محدود ذخیره سد زاینده رود بسیار دشوار دانسته و می‌گوید: در حال حاضر حجم ذخیره سد زاینده‌رود حدود 144 میلیون متر مکعب برآورد شد که با افزایش دما نه تنها سرعت تبخیر آب بیشتر می‌شود بلکه مردم هم مانند همیشه آب را در فصل گرما بیشتر مصرف می‌کنند بنابراین در چنین شرایطی تامین آب شرب مردم بسیار دشوار است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان به راهکاره‌های تامین آب شرب مردم در فصل تابستان پرداخته و تصریح می‌کند: برای اینکه مدیریت بحران بی آبی در اصفهان به خوبی انجام پذیرد باید شفاف و بدون پرده به مردم بگوییم که آب نیست و باید مصارف خود را مدیریت کنند تا بتوانیم با همکاری یکدیگر این چالش بزرگ را در فصل تابستان مهار کنیم، این در حالی است که با توجه به کاهش تخصیص 10 درصدی آب شرب اصفهان از حوضه آبریز که احتمال آن می‌رود در ماه‌های آینده به حدود 15 درصد هم افزایش یابد برداشت‌های غیر ضروری دربالا دست همچنان ادامه دارد.

حفر سریع 40 فقره چاه در اصفهان

وی می‌گوید: برای اینکه بتوانیم آب شرب مردم را در نیمه اول سال جاری با کمترین چالش تامین کنیم باید بسیاری از دستگاه‌ها و مسئولان در این راستا با شرکت آبفا همکاری نمایند که در این میان می‌توان به همکاری فرمانداران اشاره کرد.

امینی ادامه می‌دهد: باید علاوه بر حفر سریع 40 فقره حلقه چاه آب شرب در استان، اقدام به شناسایی سریع دیگر چاه‌هایی کرد که می‌توانند در فصل تابستان منبعی برای تامین آب شرب باشند، همچنین به هیچ عنوان نباید از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد که در این راستا همکاری بیش از پیش شهرداری‌ها را در سطح استان می‌طلبد.

 زنگ خطر تأمین آب شرب در فلات مرکزی ایران که استان اصفهان محدوده وسیعی از آن را شامل می‌شود مدت‌هاست به صدا درآمده و در این میان مهمترین راه چاره صرفه‌جویی است که همه مردم نقش آفرینان اصلی آن هستند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.