سرویس: غیر تولیدی 11:55 - دوشنبه 20 فروردین 1397

به عقیده کارشناسان اقتصادی؛

تلگرام بلای جان اقتصاد ایران می‌شود

پیام رسان تلگرام چندی پیش ارز دیجیتالی خود را با نام “گرام” عرضه کرد؛ موضوعی که می‌تواند اقتصاد ایران را به نابودی بکشاند.

به گزارش اصفهان شرق، در حالی که در سال های اخیر سرمایه ایرانی منفی شده است و این روزها اوضاع ارز حال مناسبی ندارد در چنین شرایطی بدترین خبر ممکن باز شدن یک کانال جدید از طریق ارز دیجیتال تلگرام هم برای تقاضای خروج سرمایه و هم برای خروج سرمایه است.

 

پول اینترنتی یا همان ارزهای دیجیتال به طور معمول تقاضا محور هستند و ایجاد شبحی از یک تقاضا ولو اندک قیمتشان روی نردبان صعود می‌‌رود. با این تفاسیر یک شبکه اجتماعی زمانی رأساً اقدام به انتشار ارز دیجیتال می کند صدها راه مختلف برای ایجاد تقاضا بر روی آن دارد؛ از فروش برخی امکانات فنی تا سرویس پرداخت “گرام”. در این زمان با احتمال بسیار بالا گرام یا همان ارز دیجیتال تلگرام یکی از موفق‌ترین تجارب کریپتو کارنسی خواهد بود و بازار آن به شدت سایز خواهد گرفت.

پول اینترنتی تلگرام به نظام بانکی ایران آسیب می رساند

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: برای کشوری مثل ایران که مشکل ارزی دارد هر گونه معامله دیجیتالی مثل تلگرام، ضرر اقتصادی دارد و در آن نفعی دیده نمی شود چرا که در هر صورت با یک ارز بیگانه و خارجی معامله می کنیم.

وی ادامه داد: این نوع پول بیشتر برای سوداگری است و نه از کالای ایرانی حمایت می کند و نه اشتغالی ایجاد می کند. بنابراین استفاده از این نوع ارز صرفا برای صاحب آن سود دارد. از همین رو هیچ دیدگاه علمی تا به امروز این مسئله را تایید نکرده است.

بغزیان گفت: وقتی معاملات این ارز سودی برای کشور نداشته باشد طبیعتا خودش را در خروج سرمایه، تنبل پروری، سوداگری و پولشویی خودش را نشان خواهد داد و همین باعث ضرباتی به نظام بانکی و پولی ایران می شود.

گرام استراتژیم جدید صهیوتیست هاست

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی   اظهار داشت: پول های مجازی استراتژی جدید صهیونیست‌هاست که باهدف جایگزینی دلار انجام می شود چرا که دلار در حال از دست دادن جایگاه بین‌المللی خود است. یعنی پشت این مسئله همان بحث دهکده جهانی یا نظم نوین جهانی می باشد.

شیخی گفت: این پول  یک برنامه از پیش طراحی شده است که در صدد تسلط بر پول و دارایی ملل است. این پول به طرزی اقتصاد را دور می زند بدون اینکه پشتیبان فیزکی، اعتباری و علمی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اعتبار این پول دست طراحان اصلی این برنامه است و اخیرا مشاهده شد قیمت یک ارز دیجیتالی از 14 هزار دلار به 6هزار دلار سقوط کرد و این یعنی این پول بی اعتبار است. البته برخی ها عنوان می کنند این پول مزایایی همانند دور زدن تحریم ها دارد که باید در جواب اینها گفت که این مسئله طعمه ای بیش نیست. همانند شرکت های گلد کوییست که با طعمه هایی افراد زیادی را جذب کردند و یک دفعه همه را به زمین زدند.

وی خاطرنشان کرد: تلگرام هم به خاطر اینکه در جامعه ما جایگاه و پایگاهی برای خود ایجاد کرده است تبدیل به یک بزرگراهی شده که سردمداران سلطه در اقتصاد بین الملل را به طمع انداخته است تا پولی به نام گرام را ایجاد و به این طریق جیب مردم را خالی کند.

عبدالمجید شیخی گفت: پول اینترنتی تلگرام با دور زدن اقتصاد نظام بانکی ایران را ابتر و مختل می کند و به این طریق ارزش پول ایران را به شدت کاهش می دهد؛ در هر صورت داده این پول برای کشور “هیچ” است.

ارز اینترنتی تلگرام، ارزش پولی ایران را به شدت کاهش می دهد

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ارز دیجیتالی تلگرام جزو مسایلی محسوب می شود که با شروع فعالیتش، مدیریت اقتصاد را از داخل می گیرد و به عوامل بیرونی واگذار می‌کند. یعنی سرنوشت ارزی ایران وابسته یک شرکت خارجی می شود که با توجه به هدف خودش فعالیت می کند و معلوم نیست در آینده با چه تدابیری عمل خواهند کرد.

او گفت: با این اتفاق گرام یعنی ارز دیجیتال تلگرام عملا جایگزین پول داخلی ما می شود آن هم با مدیریت خارجی؛ با این شرایط بانک مرکزی ایران هیچ اراده ای از خود نخواهد گذشت. در نتیجه ارزش پولی ایران به شدت کاهش پیدا می کند و نظام بانکی قدرت چندانی نخواهد داشت.

پول اینترنتی تلگرام تهدید جدی برای اقتصاد ایران

سردار غلامرضا جلالی به عنوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد پول اینترنتی گرام اظهار داشت: برنامه آتی تلگرام ایجاد یک شبکه جدی اقتصاد دیجیتال، تعریف بانک و نظام بانکداری و تعریف نظام دریافت و پرداخت است که این طبیعتا درآمدهای بسیار بالایی برای تلگرام خواهد داشت که چارچوب تلگرام را از شبکه اجتماعی و پیام رسان صرفا تبادل خبر، به ساختار اقتصادی سلطه‌گر تغییر می‌دهد. وقتی که مشاغل اقتصاد دیجیتال مبتنی بر شبکه و دیتای اجتماعی تولید شود، به خاطر اینکه وابسته به دولت نیست، قشر اقتصادی را از حکومت و دولت جدا می کند.

سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد: تعریف پول دیجیتال در تلگرام، باعث ایجاد یک نظام بانکی جدا از بانک مرکزی خواهد شد؛ وقتی پیام رسانی همه این امکانات را داشته باشد در واقع در داخل کشور دولتی ایجاد و مردم را اداره می‌کند. بر اساس مطالبی که توسط خود تلگرام منتشر شده، خطرات و آسیب های تلگرام در حوزه اقتصاد برای کشور افزایش خواهد یافت. هیچ کشوری، چه آمریکایی و اروپایی اجازه تسلط این چنینی به پیام رسان های خارجی را  نداده است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.