سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 08:00 - شنبه 18 فروردین 1397

سالک:

وزارت نیرو به چه حقی آب زاینده‌رود را فروخته است/ پاسخ قانع‌کننده‌ای به کشاورزان دهید

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که چرا وزارت نیرو بالغ بر یک میلیارد متر مکعب آب زاینده‌رود را فروخته است، گفت: باید بررسی شود که این حجم از آب با چه مجوزی توسط وزارت نیرو فروخته شده و وزارت نیرو باید پاسخ‌گوی این مسأله باشد.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی  اظهار کرد: نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه مورخ 15 فروردین ماه 97 به دعوت صنف کشاورزان استان اصفهان در جلسه‌ای پیرامون تجمع 18 فروردین 97 شرکت کردند.

وی با بیان این که در این جلسه مباحث متنوعی در ارتباط با تأمین آب مطرح شد، افزود: مسأله خشک‌سالی تنها مربوط به استان اصفهان نیست و در سطح کل کشور گرفتار خشک‌سالی، کمبود آب و کاهش بارندگی روبرو هستیم.

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در بخش مدیریت و انتقال آب تدبیر کرد و برای انتقال آب به فلات مرکزی تلاش کرد؛ باید از خداوند متعال هم خواست که ما را از نعمت بارش خود بهره‌مند کند.

وی با بیان این که نمایندگان کشاورزان درخواست مجوز تجمع قانونی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در جلسه روز چهارشنبه مقرر شد تا کشاورزان با دریافت مجوز تجمع از استانداری و شورای امنیت شهرستان اصفهان درخواست‌ها و مطالبات خود را در روز 18 فروردین ماه مطرح کنند؛ اجرای مصوبات قانونی شورای عالی آب یکی مطالبات اصلی صنف کشاورزان استان اصفهان است.

سالک اذعان داشت: بعد از ظهر روز گذشته استاندار اصفهان با برگزاری جلسه‌ای اضطراری خواستار بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان استان اصفهان شد که این جلسه با حضور مجمع نمایندگان استان اصفهان، فرمانداران شرق و غرب استان، صنف کشاورزان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آبفا و سایر دستگاه‌های ذیربط همراه بود.

* تلاش استاندار قابل قبول بوده است

وی ادامه داد: در ابتدای این جلسه استاندار اصفهان برنامه‌های خود برای سازش با کمبود آب استان اصفهان را ارائه کرد که انصافاً تلاش قابل قبولی در این خصوص داشته و کارشناسان دستگاه‌های ذیربط نیز تلاش‌های زیادی برای مشکل آب استان اصفهان دارند.

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت کاهش بارش‌ها و مقایسه با سال‌های گذشته ارائه داد و میزان بارندگی در استان اصفهان را نگران‌کننده توصیف کرد.

وی عنوان داشت: در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در خصوص وضعیت آب شرب 5 میلیون جمعیت استان اصفهان گزارشاتی ارائه داد و اعلام کرد که در تابستان سال آینده با کاهش آب شرب مواجه خواهیم بود و باید منتظر بارش باران باشیم.

* وزارت نیرو به چه حقی آب را فروخته است

سالک با اشاره به مسائل مطرح‌شده در خصوص حجم آب پشت سد زاینده‌رود اضافه کرد: باید حداقل 400 میلیون متر مکعب پشت سد زاینده‌رود ذخیره شده باشد تا این حجم آب برای کشت سال 97 کشاورزان استفاده شود؛ بی‌سابقه بودن کاهش حجم بارندگی در طول 70 سال گذشته، نگرانی برای تجمیع آب پشت سد زاینده‌رود را افزایش داده است.

وی بیان داشت: چرا وزارت نیرو به جای تقسیم آب میان کشاورزان، صنعت و شرب، بالغ بر یک میلیارد متر مکعب آب را فروخته است؟ این حجم از آب با چه مجوزی توسط وزارت نیرو فروخته شده است؟ وزارت نیرو باید پاسخ‌گوی این مسأله باشد.

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که آب را به زاینده‌رود بازمی‌گرداند، اگر قول آقای رئیس جمهور براساس اشراف اطلاعاتی نسبت به وضع منابع آبی بوده چرا هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است؟ نه تنها وعده رئیس جمهور محقق نشد بلکه رودخانه زاینده‌رود خشک و خشک‌تر شده است.

* پاسخ قانع‌کننده‌ای به کشاورزان دهید

وی تصریح کرد: اگر قول آقای رئیس جمهور بدون اشراف اطلاعاتی نسبت به وضع منابع آبی بوده، این کمال بی‌صداقتی نسبت به مردم است و فقط جنبه تبلیغاتی داشته است؛ بنده از استاندار اصفهان خواستم که پاسخ قانع‌کننده‌ای به کشاورزان دهید چراکه آن‌ها به خاک سیاه نشسته‌اند و به دلیل نبود آب و کاهش بارندگی در وضعیت معیشتی بدی قرار دارند.

سالک با بیان این که بیماری‌های نظیر سرطان و ام.اس در استان اصفهان رشد کرده و شدیداً جای نگرانی دارد، ابراز داشت: کشاورزان استان اصفهان روزی زکات‌بده بودند اما امروز گرفتار معیشت زندگی خود هستند و دغدغه زندگی آنان به شدت نگران‌کننده است که ما این مشکل و افسردگی مردم  از این بابت را با پوست و گوشت و استخوان حس می‌کنیم.

وی متذکر شد: جلوگیری قاطع از برداشت‌های بی‌رویه آب می‌تواند پاسخی قانع‌کننده به کشاورزان اصفهانی باشد اما ظاهراً قوه مجریه و دولت قدرت برخورد در اجرای مصوبات قانونی را ندارد؛ با جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و جدید حدود 200 میلیون متر مکعب آب آزاد شده که نیمی از آن می‌تواند در رودخانه زاینده‌رود جاری شود.

نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پرداخت کامل حق‌آبه‌های کشاورزان نیز می‌تواند از جمله دیگر پاسخ‌های قانع‌کننده به کشاورزان اصفهانی باشد چراکه این امر جزو مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب استان اصفهان بوده است.

* پیشنهاد نمایندگان مجلس برای اعطای مجوز تجمع

وی تصریح کرد: «چهارمحال بختیاری»، «یزد» و «کرمان» ندارد، اگر آب نیست برای هیچ‌کس نباید باشد و اگر هست باید برای همه باشد؛ اگر کمبود آب وجود دارد نیز باید براساس قانون توزیع عادلانه آب به عدالت این آب تقسیم‌بندی شود.

سالک اذعان داشت: تجمعات کشاورزان اصفهانی در شرایطی است که کارد به استخوانشان رسیده است و الا کشاورزان اصفهان مردم شریفی هستند که همواره مدافع نظام بوده و هستند، آنان خادم انقلاب بوده و بسیاری از آنان پدران شهدا هستند.

وی تأکید کرد: مجمع نمایندگان استان اصفهان به استاندار اصفهان اعلام کرد که نامه درخواست کشاورزان برای برگزاری تجمع روز 18 فروردین پاسخ داده شود و پیشنهاد شد که این درخواست مشروط بر مشخص بودن مکان تجمع و دیگر مسائل پذیرفته شود و مسؤولان به آنان پاسخ اجرایی دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.