سرویس: غیر تولیدی 18:00 - جمعه 17 فروردین 1397

کارشناس مسائل خانواده پاسخ داد؛

خیانت یا تصور خیانت در فضای مجازی

خیانت در واقع به هر نوع رابطه عاطفی خارج از خانواده، که یکی از زوج‌ها از آن خبر ندارد و این بی‌خبری به عمد صورت گرفته باشد، گفته می‌شود، یعنی ارتباطی وجود دارد و یکی از زوج‌ها مایل نیست همسرش از آن مطلع شود.

به گزارش اصفهان شرق، در چند سال گذشته فضای مجازی جای خودش را در بین مردم ایران باز کرده است، اما این فضا علی‌رغم نقاط مثبتی که دارد و ارتباطات را تسهیل کرده، برای خیلی از خانواده‌ها دردسرساز بوده به‌ویژه اینکه زوجین فرصت چت کردن با سایرین را در این فضا دارند و این برای طرف مقابل ممکن است باعث تصور خیانت شود، حال سؤال این است که آیا این ارتباطات واقعاً خیانت است یا خیر؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا ما باید تعریف مناسبی از خیانت داشته باشیم، خیانت در واقع به هر نوع رابطه عاطفی خارج از خانواده، که یکی از زوج‌ها از آن خبر ندارد و این بی‌خبری به عمد صورت گرفته باشد، گفته می‌شود، یعنی ارتباطی وجود دارد و یکی از زوج‌ها مایل نیست همسرش از آن مطلع شود، اما در واقع خیانت یک روش حل مسأله است و نشان می‌دهد که مشکلی چه در درون فرد و چه در زندگی زناشویی وجود دارد، وقتی فردی به چنین فضایی پناه می‌برد در واقع می‌خواهد مشکلی را بدون حضور طرف مقابل حل کند؛ شاید در ابتدا نیت خیانت نداشته باشد و فقط بخواهد عواطفش را با سایرین در میان گذارد اما از این راه پایه‌های ازدواج سست می‌شود و این موضوعی جدی است. درمجموع باید گفت هر موضوعی که یکی از زوج‌ها در آن غرق شود در زندگی زناشویی مخرب است.

حتی انجام فعالیت‌های خیرخواهانه وقتی با همراهی طرف مقابل نباشد، بین زوجین فاصله ایجاد می‌کند و این فاصله فضا رو برای نفر سوم باز می‌کند.

در همین زمینه با سمیه محمودی کارشناس مسائل خانواده گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

*به نظر شما این ارتباطات مجازی مشکل دارد و ممکن است که در زندگی زناشویی خلل وارد کند؟

محمودی: پاسخ ما به طور قطع آری است، درست است که این روابط رو در رو نیست اما توجه داشته باشید که بسیار مضر هستند، چرا که باعث می‌شوند افراد در یک فضای هیجانی قرار بگیرند و به‌جای اینکه هیجانات و عواطفشان را صرف ارتباط با همسرشان کنند، این انرژی روانی را برای یک یا چند نفر خارج از دایره خانواده سرمایه‌گذاری کنند و نتیجه‌اش هم مسلماً ایجاد آسیب به زندگی مشترک است.

*چه باید کرد؟

محمودی: تأکید داریم هر فردی که معتقد است این‌گونه روابط مجازی و برقراری روابط صمیمانه با افراد علی‌رغم ارتباط رو در رو امری بلامانع و خالی از اشکال است باید معیارهای اخلاقی خودش را مورد تجدیدنظر قرار دهد و درک و شناخت خودش در مورد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، اعتماد و صداقت بین زوجین و توجه به ضرورت حفظ حریم زناشویی را مورد اصلاح و بازبینی قرار دهد و برای حریم خانوادگی خودش ارزش بیشتری قائل شود.

* معمولاً خیلی از افراد به‌ویژه خانم‌ها برای کنترل همسرشان در این فضا، به چک کردن گوشی طرف مقابل روی می­آورند، نظرتان در این مورد چیست؟

محمودی: سؤال خوبی بود، اما سؤال مهم‌تر این است که آیا اساساً این رفتار و کنجکاوی و شکستن برخی حریم‌ها می‌تواند به بهبود روابط زناشویی کمک کند یا نه؟ جواب این سؤال هم «خیر» است، کسی که مدام همسرش را چک می‌کند، درواقع دچار نوعی عدم امنیت در زندگی است و به خاطر این عدم امنیت، اعتماد به نفسش هم کم‌کم از بین می‌رود.

مداومت بر بدبینی منجر به عواقب ناخوشایندی می‌شود؛ مثلاً بعضی از افراد کاملاً وفادار هستند اما به این دلیل که همسرشان بی‌اندازه آن‌ها را متهم به خیانت می‌کنند، آگاهانه دست به خیانت می‌زنند؛ چک کردن‌های مضطربانه هیچ جایگاهی در یک رابطه شفاف و صمیمانه ندارد و فقط منجر به بی‌اعتمادی و کلافگی طرف مقابل خواهد شد و فراموش نکنیم هیچ‌چیزی مثل بدبینی در خراب کردن یک رابطه خوب و ویران کردن یک کانون گرم خانوادگی قدرتمند نیست.ما معتقدیم که تشویش و استرس، عصبانیت و فراتر از آن احساس ترس و تنفر ریشه در همین بدبینی‌ها دارد.

*برخی علت اصلی پدید آمدن اینگونه آسیب‌ها را گستردگی  فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی می‌دانند و معتقدند برخورد قهری جواب‌گو است، نظرتان چیست؟

محمودی: اولین نکته اینکه که فکر نکنیم تکنولوژی مقصراست، بستن راه‌های ارتباطی و برخورد قهری و حذفی با فناوری در هیچ خانه­‌ای به رونق زندگی منجر نمی‌شود و نکته مهم این است که فضا را مدیریت و سعی در شکل‌دهی و برقراری اعتماد کنیم، در واقع فضای مجازی و روش‌های جدید ارتباطی هیچ‌وقت علت اصلی خیانت نیست بلکه فقط روش‌های جدید ارتباطی باعث شدند که زن و شوهرها راحت‌تر مچ همدیگر را بگیرند و علت رفتار همسر در ارتباط با دیگران را باید در موارد دیگر جستجو کرد.

* توصیه نهایی شما برای برخورد با فضای مجازی چیست؟

محمودی: اولین نکته اینکه به جای چک کردن موبایل و کیف و وسایل شخصی که باعث ایجاد تنش در رابطه می‌شود، همسران باید بتوانند به راحتی انتظارات و عقاید خودشان را در مورد فضای مجازی با یکدیگر در میان گذارند، مثلاً اگر رفتاری مشاهده شده که آزاردهنده است، در شرایط آرام و بدون دعوا و درگیری از همسر بخواهیم که در این مورد توضیح دهد، البته توضیح خواستن باید جوری نباشد که تبدیل به بازجویی و جبهه‌گیری طرف مقابل شود، باید قبل از فضای مجازی، زن و شوهر از امن بودن فضای ارتباطی خودشان مطمئن باشند. انجام مسؤولیت، انجام تعهدات و توجه به انتظارات طرف مقابل همگی باعث می‌شوند یک رابطه جذاب شود و طرف مقابل سعی نکند که دست به عهدشکنی بزند. اگر زن و شوهر خودشان نمی‌توانند این فضا را مدیریت کنند، بهتر است از کمک یک مشاور برای تنظیم روابط در این حوزه استفاده کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.