سرویس: غیر تولیدی 14:13 - پنجشنبه 16 فروردین 1397

کارشناس سازمان هواشناسی

اثرات مثبت و منفی بارورسازی ابرها در کشور

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به تاثیرگذاری بارورسازی ابرها در کشور گفت: اگر این مهم با کارشناسی و دقت صورت گیرد به تولید ثروت برای کشور می‌پردازد اما اگر غیر کارشناسی باشد موجب عدم بارشهای نرمال و حتی سیلاب در مناطق دیگر می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، امین حسین نقشینه درباره بارور سازی ابرها و اجرای این مهم در کشور اظهار کرد: بارورسازی ابرها در کشور شدنی است و طی سالهای متمادی این طرح در سایر نقاط دنیا نیز انجام می‌گیرد.

وی افزود: کشور ما نیز دانش بارورسازی ابرها را دارد و در برخی شهرها تشکیلاتی در این زمینه وجود دارد که قطعاً این رویکرد با اجرای مناسب و کارشناسی، اثرات مثبتی برای کشور به‌دنبال دارد.

این کارشناس هواشناسی کشور با بیان اینکه بارورسازی ابرها روی بارش‌ها اثرگذار می‌شود، گفت: بارورسازی به معنای آن است که اگر شرایط مهیا باشد و ابرها بر اثر عبور سیستم کم فشار یا موج بارشی به وجود بیایند به تزریق و بارورسازی ابرها مبادرت ورزیم.

نقشینه ادامه داد: نحوه تزریق و بارورسازی در ابتدا این است که کارشناسان ذیربط با تزریق ذرات جاذب الرطوبه به داخل ابر موجبات فراهم شدن قطرک‌هایی به صورت مصنوعی با ایجاد هسته‌های متراکم را ایجاد می‌کنند؛ بنابر ادامه یافتن این فرآیند شاهد بارورسازی ابرها خواهیم بود.

وی توضیح داد: در حقیقت باید در ابتدا ابرهای متراکم و باران‌زا وجود داشته باشند تا با تزریق هسته‌های بارشی درون آنها بتوانیم بارش بیشتر را داشته باشیم.

کارشناس هواشناسی کشور تصریح کرد: با این روش بارورسازی ابرها، حدود 20 درصد به میزان بارش‌هایی که قرار است در یک منطقه ایجاد شود، اضافه خواهد کرد.

به گفته نقشینه، همچنین می‌توان بارش‌ها را خارج از منطقه‌ای که قرار است ببارد، فرونشاند و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه ارائه کرد که این مهم نیز باید با بررسی‌های کارشناسی انجام گیرد.

وی افزود: بارورسازی ابرها باید با نظر کارشناسان هواشناسی انجام شود تا شاهد وقایع مثبت و اثرگذار باشیم و اگر در این موضوع کارهای کارشناسی نباشد، شاهد نتیجه عکس خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی کشور افزود: نتیجه عکس به معنای این است که بارش‌ها به جای افزایش می‌تواند کاهش یابد و موجب عدم بارش نرمال شود.

نقشینه افزود: عدم کارشناسی در بارورسازی می‌تواند موجب تغییر نامناسب نقطه بارش شود؛ یعنی شما در نقطه‌ای که نمی‌خواهید شاهد بارش‌های شدید باران هستید و احتمال سیلاب و خسارات نیز پدید می‌آید.

وی تصریح کرد: بارورسازی ابرها یک کار علمی است و اگر با دانش صورت گیرد می‌تواند به تولید ثروت و انرژی دامن بزند.

این کارشناس هواشناسی، باران و آب را نوعی ثروت دانست و تاکید کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که به باران احتیاج دارند از روش‌های بارورسازی ابرها بهره می‌گیرند که البته این طرح هزینه‌هایی را هم در بردارد اما اثرات آن به مراتب مثبت‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.