سرویس: غیر تولیدی 14:11 - چهارشنبه 15 فروردین 1397

با وجود افزایش گردشگران

زاینده‌رود خشک و کاهش فروش صنایع دستی در نوروز

با وجود افزایش گردشگران فروش صنایع دستی در نوروز امسال در اصفهان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که دلیل اصلی آن کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها ارزیابی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، اصفهان در 14 روزی که گذشت با تلاش مسئولان که سعی کردند میزبانی متفاوتی از مهمانان نوروزی داشته باشند. روزهای بهاری اصفهان میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری بود و مهمانان نوروزی از این رویدادها لذت بردند.

برگزاری برنامه نوروزگاه، رژه چوگان و بازی این ورزش ملی میهنی در میدان نقش جهان، اجرای تئاترهای خیابانی از اقداماتی بود که در این مدت اجرا شد.

میزبانی متفاوت اصفهان از مسافران نوروزی

کامران هارونی، کارشناس مسئول گردشگری و مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان در مورد میزبانی اصفهان گفت: در نوروز در 24 شهرستان بیش از 25 هزا ر نیرو فعالیت داشتند، رادیو گردشگری 60 ثانیه اعلام اخبار به صورت روزانه، ایجاد  کانال خدمات گردشگری، توزیع نرم افزار مسافر یار که تمام خدمات و اطلاعات  ارائه داد.

وی بیان کرد: افزایش ساعت کاری مساجد، حضور ایستگاه‌های امنیت و سلامت در 50 کیلومتری ورودی شهرها و برپائی نمایشگاه‌های صنایع دستی در کلیه بناهای تاریخی و معرفی سنت‌های آن شهرستان برگزار شد.

هارونی خاطرنشان کرد: افزایش ساعت بازدید از بناها و موزه‌ها و برگزاری طرح آرامش بهاری در امامزاده‌ها و برپایی جشنواره غذاهای سنتی در بناهای تاریخی در پارک ناژوان  و کوه صفه و شهر رویاها از برنامه‌های دیگر مورد استقبال مردم قرار گرفت.

اقامت 2 میلیون و 510 هزار نفر اقامت مسافر در اصفهان

در مورد اقامت مسافران فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به آمار حضور گردشگران در استان در روز  سیزدهم  تعطیلات نوروزی اظهار داشت:  در تعطیلات نوروز  2 میلیون و 510 هزار مسافر در اصفهان اقامت داشتند.

وی افزود: 5 میلیون و 970 هزار نفرنیز از بناها و مجموعه‌های تاریخی بازدید کرده‌اند که نسبت به سال گذشته تاکنون با رشد 20 درصدی روبرو بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: از سوی دیگر 13 میلیون و 500 هزار تردد نیز در اصفهان به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: از نظر اقامت با رشد تصاعدی 10 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته روبرو بودیم.

استقبال مسافران نوروزی از هتل‌های اصفهان

در این مدت از هتل‌های اصفهان نیز استقبال خوبی شد، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان  به تسنیم گفت: تاکنون نسبت به سال گذشته استقبال خوبی از مراکز اقامتی اصفهان هم‌چون هتل‌ها شده است.

وی افزود:  استقبال نسبت به سال گذشته بهتر شده و با برنامه‌ریزی‌ و همکاری دستگاه‌ها به گونه‌ای بوده با کمبود جا مواجه نمی‌شویم.

نریمانی بیان کرد: در سال جاری با افزایش قیمت هتل مواجه نبودیم و افزایش قیمت هتل‌ها در مهر صورت گرفت اما امسال این اتفاق در نوروز صورت نگرفت.

رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان اضافه کرد: آمار دقیق گردشگران نوروزی اصفهان هنوز قطعی نشده اما در روزهای آینده این آمار اعلام می‌شود.

استقبال کم سابقه گردشگران نوروزی از موزه‌های تاریخی نصف‌جهان

از موزه‌ها نیز استقبال خوبی شد، رئیس انجمن موزه‌داران استان اصفهان از استقبال بی‌نظیر گردشگران نوروزی از موزه‌های استان خبر داد.

وی افزود: همانطور که پیش بینی شده بود امسال 5 درصد به آمار سفرهای نوروزی افزوده شده و به تبع آن تعداد بیشتری هم از مسافران نوروزی از موزه‌ها دیدن کردند.

رئیس انجمن موزه‌داران استان اصفهان تصریح کرد: گزارش‌های دریافتی از موزه‌های سطح استان در چهار روز نخست نوروز امسال هم حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از هم میهنان عزیز از موزه‌های شهر اصفهان دیدن کردند.

وی بیان کرد: بیشترین آمار بازدیدها از نظر بافت و بناهای تاریخی مربوط به میدان نقش جهان, منطقه جلفای اصفهان و باغ فین کاشان و بیشترین آمار بازدید از موزه ها نیز مربوط به باغ موزه چهلستون, موزه کلیسای وانک, موزه موسیقی و موزه ملی کاشان بوده است.

نکویی گفت:  البته سایر موزه ها نیز از لحاظ تعداد بازدید کننده از آمار قابل توجهی برخوردارند.

فروش خوب ظروف مسی

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از فروش صنایع دستی در نوروز در اصفهان گفت: با وجود افزایش گردشگران فروش صنایع دستی در نوروز امسال در اصفهان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که دلیل اصلی آن کاهش توان اقتصادی خانواده ها ارزیابی می‌شود.

وی افزود: به طور معمول هر سال انواع ظروف میناکاری، پارچه قلمکار و ترمه از جمله صنایع دستی اصفهان است که با استقبال خوبی از سوی مسافران نوروزی روبرو می شود و از جمله پرفروش‌ترین محصولات است.

فشار خون رایگان از 11 هزار مسافر نوروزی در اصفهان گرفته شد

از اقدامات دیگر برای مسافران نوروزی خدمات پزشکی است معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: در نوروز بالغ بر 11 هزار نفر فشار خون رایگان گرفته و مشاوره ایدز و اعتیاد ارائه شد و یک هزار و 300 جوان داوطلب اصفهانی در 33 پست ثابت و هفت پست سیار خدمت رسانی کردند.

خانبازی بیان کرد: هم‌چنین نیروهای هلال احمر اصفهان در ایام نوروز به بیش از 164 هزار و 700 نفر مسافر خدمت رسانی کردند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر اصفهان تصریح کرد: نزدیک به 20 هزار نفر با امضای میثاق نامه متعهد شدند تا با رعایت قوانین ترافیکی ایمنی در طول ایام نوروز را رقم بزنند.

وی گفت: نزدیک به 11 هزار نفر به ایستگاه های سلامت نوروزی تحت پوشش جمعیت هلال احمر اصفهان مراجعه و فشارخون آن‌ها اندازه گیری و به این افراد مشاوره ایدز و اعتیاد داده شد.

مراجعه یک هزار و 435 مورد به خدمات مراکز درمانی اصفهان

کیانوش جهانپور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این مورد گفت: یک هزار و 435 مورد به خدمات مراکز درمانی اصفهان مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: در ستاد نوروزی از 11 تا 12 فروردین 753 تماس هماهنگی با ستاد هدایت و مرکز پایش مراقبت‌های پزشکی انجام شد. 22 مورد خدمات آنالیز، 75 پیگیری مادر پرخطر و 157 مورد خدمات به بیماران اورژانس صورت گرفته است.

جهان‌پور بیان کرد: کل مأموریت‌های امدادرسانی اورژانس 780 مورد است که از این میان172 مورد مأموریت ترافیکی و 608 مأموریت غیرترافیکی و دو مورد فوتی ترافیکی بود.

وی با اشاره به خدمات مراکز درمانی تصریح کرد: یک هزار و 435 مورد به خدمات مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که زیر 6 ساعت ترخیص شده‌اند و 413 مورد بالای 6 ساعت در این مراکز بستری شده‌اند، همچنین 113 مورد تحت‌های ویژه پذیرش صورت گرفته است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.