سرویس: اجتماعی 11:55 - دوشنبه 13 فروردین 1397

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان

۱۳ در فرهنگ ایرانی عدد نحسی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: در فرهنگ ایرانی سیزدهم فروردین‌ روز بسیار پرشگونی است و مردم برای ستایش آفریده‌های خداوند به طبیعت می روند.

به گزارش اصفهان شرق، سرپرست دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان  اظهار کرد: در ایران باستان ۱۲ ماهِ ۳۰ روزه وجود داشت که درمجموع ۳۶۰ روز می‌شده  و برای رسیدن به ۳۶۵ روز سال پنج روز باقی می ماند و آن ۵ روز را جزو سال به حساب نمی آوردند یعنی جزو ماهها نبود و به آن پَنجه می گفتند. این پنجه در واقع پنج‌ روزی بود که جشن نوروز برگزار می‌شد و در هریک از این پنج روز، یکی از اصناف یا دسته های مردم، مهمانی می‌دادند، مثلا در روز اول که نوروزَ شاهی نام داشت شاه مهمانی برگزار می کرد و سایرین نیز به مهمانی دعوت می‌شدند و روزهای بعدی نیز سپاهیان، تجار و کشاورزان و مانند اینها برگزاری مهمانی را برعهده می گرفتند و به این ترتیب در هر روز یک صنف سایرین را مهمان می کرد.

صدرالدین طاهری افزود: این پنجه بعدها در دوره رضاشاه بر سر ماههای سال تقسیم شد و به نوعی درحال حاضر ۶ ماهِ ۳۱ روزه و یک ماه ۲۹ روزه وجود دارد که حاصل تقسیم آن پنج روز جشن نوروز بوده است. بعد از جشن نوروز، در پنجم فروردین، ایرانیان روز امید را جشن می گرفتند که زادروز زرتشت بوده است و در سیزدهم فروردین نیز که همیشه روز بسیار پرشگونی برای ایرانیان بوده به طبیعت می رفتند و آفریده های خدا در طبیعت را ستایش می کردند.

استادیار دانشگاه هنراصفهان تصریح کرد: این صحبتی که می گویند ۱۳ عدد نحسی است هیچ ارتباطی به فرهنگ ایرانی ندارد و تنها چند نسل است که در ایران رایج شده درحالی که پیش از آن وجودنداشت.

وی ادامه داد: عدد سیزده در اندیشه مسیحی عدد نحسی به شمارمی رود و دلیل هم این است که در میز شام آخر حضرت مسیح، مسیح و ۱۲ حواری او نشسته بودند یعنی درمجموع ۱۳ نفر بوده اند و در واقع آن شب، شب آخر عمر مسیح بود و فردای آن روز یکی از این حواریون یعنی یهودا به او خیانت می کند و مسیح را به حکومت می فروشد و مسیح کشته می شود و از این نظر عدد ۱۳ برای مسیحیان عدد نحسی است و در بسیاری مواقع نام جایگاه ها و اماکنی مانند باند سیزدهم فرودگاه یا طبقه سیزدهم آپارتمان ها یا برج ها را عوض می کنند و یا اگر تعداد افراد اطراف یک میز مهمانی ۱۳ نفر باشند حتما یک نفر بلند می شود و درمجموع عقاید این‌چنینی دارند.

طاهری تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی هیچ وقت عدد نحسی وجود نداشته و اینکه می گویند ۱۳ عدد نحسی است به تازگی در ایران رایج شده ولی اتفاقا درگذشته روز سیزدهم فروردین بسیار روز پرشگونی بوده است و مردم نیز برای جشن گرفتن این روز و ستایش داده های خداوند به طبیعت می رفتند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.