اصفهان شرق

در «پایتخت ۵» با داعش شوخی می‌کنیم/ لحن سری پنجم تغییری نکرده است

کدخبر: 164828
1397/01/12 در ساعت 15:08

به گزارش اصفهان شرق، سیروس مقدم یکی از وزنه‌های سریال سازی در تلویزیون است و با وجود شرایط هر چند نامطلوب در سازمان صدا و سیما همیشه سریال‌هایش مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. «پایتخت» یکی از شیرین‌ترین آثار مقدم است که البته امسال با حواشی مختلفی مواجه شده است.

در ادامه گفت و گو با سیروس مقدم را می خوانید:

** از تولید سری پنجم از سریال «پایتخت» راضی هستید؟ و فکر می‌کنید موفقیت چهار سری قبل را ادامه می‌دهد؟

–  ما همه تلاشمان را کردیم تا این سری حرف‌ها، قصه‌ها،  فضاها‌ و اتفاق‌های جدیدتری در قصه‌مان داشته باشیم. همه پارامترها برای یک پایتخت متفاوت دور هم جمع شده است، ‌اما تا زمانیکه سریال کامل  پخش نشود و دیده نشود نمی‌توانم به طور صد در صدی در این باره نظر بدهم.

** سهم داعش در این سریال چقدر است؟

– باید ببینید تا متوجه شوید. در صدی نیست که بگوییم یک درصد یا دو درصد است،‌ مهم جایگاه و اهمیت مسئله است ممکن است شما یک صحنه داشته باشید و به اندازه کل سریال اهمیت داشته باشد،‌ ممکن هم هست در سریالی صد تا سکانس ببینید، اما ارزش یک سکانس را هم نداشته باشد.

** از همکاری با سازمان هنری اوج راضی بودید؟

– بله و این همکاری بسیار عالی بود. واقعیت این بود که شرایط تولید پایتخت 5 به گونه‌ای بود که اگر ما حمایت نمی‌شدیم نمی‌توانستیم پایتخت را با این شرایط بسازیم چراکه کار سختی بود و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری به تجهیزاتی احتیاج داشتیم، اعم از تانک،‌ توپ و هلی کوپتر. از طرفی چون بحث داعش در قصه بود، ‌اوج به لحاظ فکری با برگزاری جلسه‌ها و کارشناس‌هایی که در اختیار ما گذاشت، کمک کرد تا بتوانیم تسلط خوبی روی موضوع پیدا کنیم. در کل همکاری با اوج از نظر مادی و معنوی برای ما خوب بود. «پایتخت» سریالی است که از افراطی‌ترین آدم‌های این جامعه تا ضد نظام‌ترین‌ها از سلطنت طلب‌ها گرفته و … همه با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. هدف اوج از ورود به این اثر کمک به وفاق ملی بوده است. سازمان اوج از طریق داستان و قصه‌ای که در «پایتخت» به تصویر کشیده می‌شود، می‌تواند اهداف خود را تحقق بخشد. ایرانیان منافع مشترکی در ملیت و دین دارند، از طرفی هم «پایتخت» به روابط درست خانواده و دفاع از آن و همچنین ارزش گذاری روی مسائل دینی و ملی می‌پردازد که همگی از اهداف و ‌آرمان‌های اوج است. «پایتخت» تکلیفش مشخص است و رفتارهای کاراکترهایش مبلغی برای زندگی صحیح ایرانی اسلامی است. هدف سازمان اوج با ما همسو است و آنها هم می‌خواهد فرهنگ درستی را به جامعه ارائه کند.

**پایتخت ۵ همیشه کمدی طنزی دارد که یکی از مهمترین دلیل‌هایی است که مخاطب را با خود همراه کرده است. فکر نمی‌کنید حضور داعش در «پایتخت5» با این فضای کمیک متفاوت باشد؟

– لحن پایتخت که تغییر نمی‌کند، برای مثال در پایتخت‌های قبلی سکانس‌هایی را داشتیم که بحث خطر،‌ مرگ و … بوده است اما ما با شیرینی آن را برگزار کردیم. در اینجا هم پایتخت با لحن و جنس خودش به سمت موضوع داعش رفته است. حتی زمانیکه که وارد بحث داعش، ترکیه و سوریه می‌شود باز از طریق همین خانواده واردش می‌شویم و برای بیان موضوعمان وارد یک فضای جدید و ملودرام جدید نمی‌شویم. با همین لحن شیرین با بخش‌هایی به نام داعش معضلات و مشکلات را مطرح می‌کنیم و در واقع با آن شوخی می‌کنیم.

** با تمام سختی‌هایی که حین تولید داشتید، «پایتخت 6» را هم می‌سازید؟

– به سه مورد بستگی دارد. اینکه مردم همچنان پایتخت را دوست داشته و خواهان ادامه آن باشند. مدیران سازمان بر طبق نیازسنجی، بررسی کنند که آیا مردم به این سریال نیاز دارند و در آخر هم اینکه باید ببینیم تنابنده و گروه نویسنده به سوژه و قصه جدید و نابی می‌رسیند یا نه. که اگر همه این سه مورد مثبت باشد این نوید را می‌دهم که سری ششم را هم بسازیم.

** بعد از پخش «پایتخت5» سریال دیگری دارید؟

– پیشنهادهای بسیاری هم در سینما هم در تلویزیون دارم اما هنوز به آنها به طور قطعی فکر نکردم.

سریال «پایتخت 5» به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی محسن تنابنده در ایام نوروز هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ فارس