سرویس: اجتماعی 13:09 - یکشنبه 12 فروردین 1397

فوت و فن سفر؛

توصیه هایی برای بازدید از اماکن تاریخی و باستانی/ چطور یک وندال نباشیم!

محوطه های تاریخی و باستانی یکی از جاذبه های مهم سفرها هستند. اما قوائد حضور در آنها رعایت نمی شود.

به گزارش اصفهان شرق، حضور و بازدید از بناهای تاریخی و محوطه های باستانی قوائد و اصولی خاص خود را دارد. قدمت این جاذبه ها باعث شده که آنها همیشه در خطر باشند و بازدید از آنها نیازمند رعایت اصولی حفاظتی است. با این وجود چه در بین گردشگران ایران و چه بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی این موضوع جدی گرفته نمی شود.

 

مهمترین آسیب را حضور انبوه گردشگران در این مکان ها می زند، حضوری که باید توسط متولیان میراث فرهنگی مدیریت شود. اما نکات زیر برای گردشگرانی است که به این مقاصد می روند، نکات مهمی که با رعایت آن این جاذبه های ارزشمند تاریخی برای نسل های آینده نیز باقی می مانند.

 

  1. رایج ترین اتفاق در بناها و محوطه های تاریخی دیوار نویسی و یادگاری نویسی است. این کار یک شما را تبدیل به یک فرد وندال می کند. هر گونه اثر تخریبی روی بناهای و محوطه های ثبت ملی براساس قانون جرم است و مسئولان میراث فرهنگی می توانند شما را بازداشت و از شما شکایت کنند. همواره این نکته را در نظر داشته و به دیگران نیز گوشزد کنید.
  2. محوطه های باستانی مانند تپه های تاریخی، بناهای باستانی بزرگ دارای مسیرهای ویژه گردشگری هستند. هرگز از این مسیرها خارج نشوید و روی آثار، دیوارها، ستون ها و هر گونه اجزای معماری یا نشانه های تاریخی پا نگذارید.
  3. جاذبه های تاریخی در ایام نوروز همواره شلوغ هستند، در این بناهای تجمع نکنید و بازدید خود را آگاهانه انجام دهید تا اطلاعات تاریخی و جذابیت ها بنا یا محوطه را درک کنید.
  4. در محوطه های باستانی زباله نریزید و هرگز در حریم آنها آتش روشن نکنید. خاکستر ناشی از آتش می تواند تاریخ یابی آثار باستانی زیر خاک را با مشکل روبرو کند.
  5. اگر برای دانستی های خاص یا کسب آگاهی به محوطه ها یا بناهای تاریخی می روید، عید نوروز زمان مناسبی برای شما نیست.
  6. به اجزای بناها و محوطه ها دست نزنید. چربی پوست شما به مرور منجر به آسیب رسیدن به آنها می شود.
  7. تزیینات معماری در بناهای تاریخی بسیار ظرفیت هستند، هرگز به آنها دست نزنید و مراقب باشید که پای خود را کجا می گذارید یا به چه چیزی تکیه می دهید.
  8. به قوانین و هشدارها احترام بگذارید. در بسیاری از خانه های تاریخی و موزه ها عکاسی با فلاش به دلیل آسیب های نور ممنوع است.
  9. از پایه های سلفی در بناهای تاریخی و موزه ها استفاده نکنید. این وسیله بناهای تاریخی و اشیای موزه ای را تهدید می کند.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.