سرویس: دین و اندیشه 08:01 - شنبه 11 فروردین 1397

کارشناس علوم قرآنی

حضرت علی(ع) یکی از اهداف خلقت/ افراد بی بصیرت در تاریخ مشابه هستند و ولی فقیه زمان خود را درک نمی کنند

کارشناس علوم قرآنی گفت: وقتی انسان نتواند بین حق و باطل را تشخیص دهد یعنی بصیرت ندارد و نمی تواند مقامات را ادراک کند به همین دلیل در مقابل امیرالمومنین(ع) می ایستند همان گونه که در مقابل پیامبر خدا(ص) ایستادند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام والمسلمین محمد خوش نظر کارشناس علوم قرآنی درباره شخصیت حضرت علی(ع) گفت: درباره شخصیت امیرالمومنین مطالب بسیاری وجود دارد و این امام بزرگوار را کسی جز پیامبر خدا(ص) و حضرت زهرا(س) نشناخت.

وی در همین راستا افزود: شخصیت حضرت علی (ع) آن چنان والا و برجسته است که خداوند ایشان را به عنوان یکی از اهداف خلقت معرفی کرده است.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به حدیث قدسی در منزلت حضرت علی(ع) اظهار کرد: “لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما”. “ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم” .یعنی اگر علی نبود زحمات بیست و سه ساله تو از بین می رفت و اگر فاطمه نبود ائمه هم نبودند. حضرت علی (ع) محور بقای دین است. وجود ایشان باعث شد که پیغمبر  به تلاش خود برای دین اسلام ادامه دهد، برای حضرت فاطمه شوهری شایسته پیدا شود و فرزندان و ائمه به وجود آمد.

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر به تربیت امیرالمومنین (ع) اشاره و بیان کرد: شخصیت حضرت علی(ع) والاست و در دامن رسول خدا(س) تربیت شد. مربی و معلم پیامبر اسلام(ص) خداوند متعال است و مربی و معلم امام اول شیعیان، حضرت محمد(ص) است. بنابراین امام علی(ع) مستقیما تحت اشراف آن بنده خاص خدا بزرگ و تربیت شد.

وی درباره جامعه زمان حضرت علی (ع) و ناملایمات آن توضیح داد: دلیل مخالفتهای برخی در زمان امام اول شیعیان به بینش و نگاه بر می گردد. وقتی انسان نتواند بین حق و باطل را تشخیص دهد یعنی بصیرت ندارد و نمی تواند مقامات را ادراک کند به همین دلیل در مقابل امیرالمومنین(ع) می ایستند همان گونه که در مقابل پیامبر خدا(ص) ایستادند. نزدیکان حضرت محمد(ص) به ایشان ایمان نیاوردند و مثل یک فرد عادی ایشان را می دیدند چون توان ادراک مقام حضرت را نداشتند و این موضوع در مورد حضرت علی(ع) نیز اتفاق افتاد. تاریخ تکرار می شود و افراد در طول تاریخ مشابه دارند یعنی اگر در برحه ای از تاریخ خوارج اتفاق می افتد در عصر ما هم کسانی هستند که مثل آن ها عمل می کنند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: خداوند در آیه 118 سوره بقره فرموده است: “وَ قالَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُکَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتينا آيَةٌ کَذلِکَ قالَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ”. “مردم نادان اعتراض کردند که چرا خداوند با ما سخن نگوید، یا معجزه‌ای (و کتابی مطابق میل ما) بر ما نمی‌آید؟ پیشینیان هم به مانند اینان (به نادانی) چنین سخنان می‌گفتند؛ دلهاشان (در نافهمی) به هم شبیه است. ما ادلّه رسالت را برای اهل یقین روشن گردانیدیم”. می بینیم که در این آیه دلهای افراد را همچون پیشینیانشان در درک شبیه هم معرفی می کند.

حضرت علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر درباره وظیفه جامعه امروز شیعه به عنوان ادامه دهنده راه حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: با گذشت این همه سال  هنر ما این است که ادامه دهنده راه مولا باشیم و کسی که راه امام را می رود شناسایی کنیم. بسیاری از افراد در مورد ولایت فقیه چیزی نمی دانند و برایشان این موضوع ناآشناست بنابراین شخص ولی امر مسلمین را درک نمی کنند. این افراد در مقابل ولی امر مسلمین می ایستند همان گونه که در آن زمان عده ای مقابل امام علی (ع) ایستادند و مقام و موقعیت حضرت را درک نکردند.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.