سرویس: اخبار شهرستان » براآن شمالی 01:40 - چهارشنبه 20 فروردین 1393

کشاورزان شرق اصفهان خواستار تامین حق آبه کشت بهاره شدند

کشاورزان شرق اصفهان اعلام کردند: زارعان منطقه شرق حق آبه داران قانونی زاینده رود هستند و دولت باید حق آبه آنان را تامین کند.

به گزارش اصفهان شرق: گروهی از کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم دریافت حق آبه قانونی کشت بهاره خود اعتراض کردند.

در این خصوص غلامحسین هاشم پور یکی از زارعان با نشان دادن دستان پینه بسته خود گفت:سخن قانونی و شرعی مان این است که آب زاینده رود باید طبق سند معروف و منصوب به شیخ بهایی تقسیم شود تا معیشت و زندگی مردم این طور تباه نگردد.

وی افزود: از ابتدای زندگی ام تا کنون خشکسالی و آبسالی زیاد دیده ام اما رودخانه زاینده رود هیچگاه کامل خشک نمی شد و این بیانگر آن است که آب را هر طور که خواستند به صنایع سنگین اصفهان و استان یزد و … منتقل نموده اندو قصد دادن آن را به حق ابه داران ندارند.

هاشم پور با تاکید بر اینکه طبق قانون پرداخت میزان و مبالغ خسارت دوره خشکسالی وظیفه دولت است، ادامه داد: مردمان شرق اصفهان همواره به پرداخت خمس و زکات افتخار می کردند اما امروزه صدقه بگیر دولت شده اند.

این کشاورز اصفهانی با انتقاد از مبالغ اندک پرداخت شده بیان داشت: برای 15 جریب زمین در طول یک سال فقط 150 هزار تومان خسارت گرفته ام که این مبلغ از صدقه هم توهین آمیز تر است.

هاشم پور با نشان دادن اخطار قطعی قبوض برق و آب کشاورزان گفت: دیگر قبض های منزل را نمی توانم پرداخت کنم حال با این وضعیت چگونه برای دختری که هفت سال دم بخت نگه داشته ام جهیزیه تهیه کنم؟

در ادامه ماشالله احمدی دیگر کشاورز این منطقه به خبرنگار مهر گفت: روستاهای براآن شمالی، 145 شهید به انقلاب و کشور تقدیم کرده اند تا یک وجب از خاک میهن از کوههای پربرف کردستان تا خاک و رودخانه های پر آب خوزستان در چنگال اجانب نیفتد حال باید برای دریافت حق قانونی و تاریخی خود هر روز التماس کنند.

وی با تاکید اینکه شرق اصفهان از بزرگترین مراکز تولید غله ایران بوده است، افزود: در زمانهای سابق یکی از ملاکان بزرگ ورزنه که فقط قسمتی از منطقه شرق است تامین شش ماه غله اصفهان را به عهده می گرفت.

احمدی تصریح کرد: دولت ادعا می کند، 35 درصد افزایش تولید غله در سال گذشته داشته است اما با توجه به اینکه در سال های اخیر زمینهایش به بیابان بدل شده چگونه می توان این ادعا را باور کرد!؟

این کشاورز و دامدار شرق افزود: ندادن حق آبه از یک طرف و خشکی چاهایمان هم از سوی دیگر موجب بیکاری جوانان شده است.

احمدی ادامه داد: در آمد هر هکتار زمین زیر کشت، 10 میلیون تومان در سال است به عبارت بهتر از هر جریب گندم یک تن محصول برداشت می کردیم.

وی یادآور شد: مسئولان استانی که در جلسات پیدا کردن کار دیگر را به ما توصیه می کنند آیا به این فکر نیستند که یک پیرمرد 60 ساله را چه کسی به کار استخدام می کند؟

این کشاورز با بیان اینکه زارعان شرق اصفهان تولید کننده غذای مردم هستند تاکید کرد: کشاورزی شرف و افتخار ماست حرف اول و آخر تمامی زارعان دریافت حق آبه تاریخی، شرعی و قانونی است و هرگز تن به بادکنک فروشی و سیگار فروشی در شهر نمی دهیم.

احمد رجبی دیگر کشاورز این منطقه با انتقاد از بی توجهی مسئولان به وضعیت کنونی به خبرنگار مهر و با اشاره به جلسات برگزار شده در استانداری اصفهان افزود: ارقام عجیبی از میزان سهم آب حوزه آبریز زاینده رود به ما داده شده است که هیچگونه تطابقی با طومار شیخ بهایی ندارد.

رجبی بیان داشت: استان چهارمحال 85 سهم،یزد 65 سهم،صنایع 67،مناطق بلای دست و غربی استان 200 سهم شرب اصفهان 350 سهم و شرق اصفهان “صفر ” اعلام شده به عبارت بهتر آب پاکی بر روی دستمان ریخته اند.

این کشاورز منطقه شرق با بیان اینکه ” چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است” گفت: هیچگاه با انتقال آب برای شرب به استان یزد مخالف نبوده ایم اما برداشت برای گردش چرخ صنایع آن استان با حق ابه کشاورزان اصفهانی بی انصافی محض بوده است.

وی یادآور شد:خشکی مناطق شرق علاوه بر معضلات مالی یاد شده تمامی طبیعت و سرسبزی محیط زیست مربوط به مزارع و همچنین تالاب بین المللی گاوخونی را از بین برده است.

 اجرای قانون، زاینده رود و کشاورزان را نجات می دهد

همچنین حسین محمدرضایی به عنوان رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با تاکید بر حمایت های بی دریغ کشاورزان شرق و حماسه آفرینی آنان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: سند و قباله چند هزار ساله تقسیمات زاینده رود معروف به طومار شیخ بهایی تکلیف همه بهره برداران این حوزه آبریز را به طور کامل مشخص نموده است.

وی افزود: اگر به این طومار و همچنین قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361 مجلس عمل شده بود این معضلات اجتماعی و اقتصادی در استان و کشور رخ نمی داد.

محمد رضایی یادآور شد: این قانون اولویت مصرف را به ترتیب 1-شرب،2-باغات مثمر و غیر مثمر 3 کشاورزی و دامپروری 4 صنعت و سایر خدمات عنوان کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف ماده قانونی ذکر شده بخش زیادی از آب حق آبه داران آن هم در زمان سخت خشکسالی به مصارف صنایع سنگین و خرد استانهای اصفهان و یزد رسیده و مالکان تاریخی از آن بی بهره شده اند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه طبق قانون توزیع عادلانه آب دولت مکلف به پرداخت خسارات خشکسالی است،گفت: تجمع اعتراض آمیز زارعان منطقه شرق به دلیل بی توجهی به این ماده قانونی است چرا که آنان زکات دهندگانی بوده اند که به مشتی صدقه بگیر بدل شده اند و امروزه وضعیت فلاکت بار زندگی آنها بر همه شهروندان ایرانی کاملا معلوم است.

وی افزود:بارها اعلام کرده ایم تنها راه حل ممکن برای معضل زاینده رود رعایت تقسیمات سهم آب طومار شیخ بهایی و قوانین مربوطه است.

منبع: مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.