سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 01:14 - چهارشنبه 20 فروردین 1393

وزیر نیرو در اصفهان

طرح بهشت آباد و تامین آب شرب انتقالی به یزد

وزیر نیرو گفت: با اجرای طرح بهشت آباد، آب شرب انتقالی به یزد به طور کامل از این تونل تأمین شود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، حمید چیت‌چیان در نشست با 60 نفر از اعضای نظام صنفی کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود که در رأس هیأتی متشکل از شماری از معاونان و مدیران صنعت آب و برق کشور و دو تن از معاونین وزارت جهاد کشاورزی به اصفهان سفر کرده بود، در دیدار با نمایندگان کشاورزان استان با ابراز تأسف از وضعیت پیش آمده در این استان، گفت: معتقدم با همفکری و مشارکت دولت و مردم این مشکلات به حداقل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این مشکلات باید با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت شوند، اظهار داشت: با توجه به اتمام حفاری تونل سوم کوه رنگ این پروژه تا مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در طرح بهشت آباد 250 میلیون متر مکعب آب جهت مصارف شرب به اصفهان منتقل می‌شود، اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح بهشت آباد، آب شرب انتقالی به یزد به طور کامل از این تونل تأمین شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی آب در نظر دارد طی دو سال آینده آب مصرفی صنعت را فقط از طریق پساب شهرها تأمین نماید، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت در حدود 230 میلیون متر مکعب آب در اختیار دارد و امسال این مقدار به 200 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

چیت‌چیان تأکید کرد: شهرداری‌ها موظفند آب مورد نیاز فضای سبز خود را از سیستم‌های آبیاری نوین و همچنین آبیاری تحت فشار استفاده کنند.

وی عنوان کرد: مدیریت یکپارچه‌ حوضه آبریز زاینده رود تحقق یافته است و کنترل در برداشت‌ها در تمام طول زاینده رود انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در آینده‌ی نزدیک سیستم‌های اندازه‌گیری در طول مسیر رودخانه‌ی زاینده رود برای برداشت آب نصب خواهد شد، اظهار کرد: با تحقق این طرح انضباط در برداشت آب صورت خواهد گرفت و از برداشت‌های غیرقانونی جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان برنامه‌های کوتاه مدت وزارت نیرو، عنوان نمود: تأمین آب برای کشت پاییزه‌ی کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است و بخشی از خسارت کشاورزان در این مدت نیز به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

چیت‌چیان با اشاره به تأسیس صندوق تأمین خسارت کشاورزان، گفت: ‌امیدواریم کشاورزان با اجرای این طرح‌ها اطمینان یابند که دولت با تمام وجود در صدد حل مشکلات آنان است.

وی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و اذعان داشت: در مصرف آب راه حل قطعی و نهایی عبارت است از مدیریت مصرف آب و صرفه جویی و باید در این خصوص روش‌های سنتی کشاورزی و آبیاری را به روش‌های نوین تبدیل نماییم.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز در نشست وزیر نیرو با 60 نفر از اعضا، اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی در دولت تدبیر و امید موضوع آب اصفهان و حل مشکلات پیش آمده در این خصوص است.

وی ادامه داد: کاهش نزولات جوی، نبود مدیریت یکپارچه در بخش آب افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد در مصارف آب شرب موجب شده است که زاینده رود اکنون از یک رودخانه دائمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مشکلی که بعد از دو دهه پیش آمده یک ماهه حل نخواهد شد، افزود: دولت این مشکل را درک کرده و قدم‌های خوبی برای حل آن برداشته است و در حد توان خود در حال پیگیری برای کاهش مشکلات هستیم.

زرگرپور با اشاره به اینکه مدیریت استان و دولت در جریان کامل مشکلات کشاورزان قرار دارد، تصریح کرد: با وجود گذشت هفت ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم 6 جلسه‌ی شورای عالی آب تشکیل شده است در 3 جلسه‌ی این شورا به موضوع آب زاینده رود پرداخته شده و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ گردیده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود در جهت حل مشکلات آب استان در شورای عالی آب به تصویب رسیده است و دولت و مدیریت استان پیگیر اجرای درست این طرح خواهند بود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.