اصفهان شرق

حقابه کشاورزان شرق اصفهان، مطالبه ای که بیات نمی شود/ سود وام کشاورزی کمر ما را شکست

کدخبر: 164449
1397/01/09 در ساعت 00:26

به گزارش اصفهان شرق از اصفهان، مردم شرق اصفهان که بیشتر با شغل کشاورزی شناخته می‌شوند چندین سال است بعد از خشکسالی‌های اخیر و خشکی زاینده‌رود دچار مشکلات زیادی شده‌اند و روز به روز به مشکلاتشان اضافه می‌شود.

کشاورزان شرق اصفهانی حق‌آبه حق قانونی خود را مطالبه می‌کنند حقی که از‌ ان‌ها گرفته شده است و اکنون با دلایلی چون خشکسالی به ان‌ها داده نمی‌شود.

امروز کسی نمی تواند بگوید از خواسته های به حق کشاورزان اطلاعی ندارد زیرا اخبار تجمع و اعتراض کشاورزان شرق اصفهان همه کشور را در برگرفت و بحران خشکسالی شرق اصفهان و ریزگردهای گاوخونی، روزگاری همه را به کام خود فرو خواهد برد پس به جاست تا همه بدور از مسائل جناحی برای حل این مساله تلاش کنند.

با پیگیری استاندار اصفهان، کمک معیشتی به کشاورزان پرداخت شد که عده ای آن را صدقه خواندند و برخی دیگر از کشاورزان که صبوری را پیشه کارشان کرده اند، ضمن تشکر از مسئولان بابت پیگری های صورت گرفته؛ مطالبه خود را حقابه و پرداخت حق نکشت واقعی عنوان کردند.

کشاورزان شرق اصفهان با تجربه ای که در سال های قبل به دست آورده اند، زمانی که حس کرده اند صدایشان به گوش مسئولان نمی رسد، دست به تجمع و قرار دادن تراکتورها در قسمت های ورودی شهرهای شرقی اصفهان می زنند و این چنین آواز نداشته های خود را به گوش مسئولان استان و کشور می رسانند.

تجمع کشاورزان ورزنه ای، دوماه به طول انجامید تا اینکه مسئولان بدانند، مردمان با نجابت شرق اصفهان حقابه قانونی را طلب کرده و خواستار حضور مسئولان به جمعشان هستند.

کشاورزان ورزنه مدت هاست منتظر حضور استاندار اصفهان هستند و بارها از تریبون رسانه، این خواسته را مطرح کرده بودند.

فردا مصادف با نهم فرودین 97، اولین حضور دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان به شرق اصفهان است تا از نزدیک با کشاورزان هم کلام شوند و مطالبه این قشر زحمت کش را به صورت مستقیم از خودشان بشنوند.

صالحی یکی از کشاورزان شهر ورزنه به خبرنگار ما گفت: بیش از 18 سال وعده شنیدیم و هر سال میزان ورودی آب زاینده رود به زمین کشت ما کم شد تا اینکه ته کشید و حدود دو سال است که دیگر صدای آبی بر زراعت ورزنه جاری نشده است.

وی با اظهار امیدواری از حضور استاندار به ورزنه اظهار کرد: اگر حق کشاورزان که حقابه قانونی شان است، داده شود نیازی به حضور دوماهه کشاورزان با تراکتورها در ورودی شهر ورزنه نیست ولی چه کنیم که برای رساندن صدای خود چاره ای جز این کار نداریم ولی امروز با شنیدن خبر حضور استاندار، بارقه امید در بین کشاورزان کمی رنگ گرفته و امیدوار به پیگیری مسئولان تا حصول نتیجه هستند.

این کشاورز جوان ورزنه ای افزود: اینکه برای ارامش کشاورزان وعده هایی نظیر راه اندازی بهشت آباد و تونل دوم را بدهند کاری درست نیست زیرا کشاورز امروز با مشکل روبه روست و تحقق طرح ها به چند سال دیگر می رسد؛ پس در نتیجه وعده هایی به ما بدهند که به زودی گوشه ای از زندگی کشاورز را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: اگر آب نیست برای همه نباید باشد و مسئولان باید به این امر رسیدگی کنند که چرا در نقطه ای از کشور با آب زاینده رود صنعت راه بیندازند و در این نقطه کشاورز به نان شبش محتاج باشد.

صالحی به نمایندگی از دیگر کشاورزان تاکید کرد: بارها از پیگیری استاندار اصفهان به دلیل پرداخت کمک معیشتی تشکر کرده ایم ولی این مبالغ برای کشاورزان صدقه ای بیش نیست و قطعا کشاورزان مستحق صدقه نیستند زیرا روزگاری بیشترین زکات از شرق اصفهان پرداخت می شد و امروز کشاورزان منتظر وعده اخیر استاندار اصفهان که واریز حق نکشت واقعی است، هستند.

یکی دیگر از کشاورزان که پدر شهید بود، گفت: بارها مسئولان به ورزنه آمده اند ولی هیچ اثر قابل توجهی را شاهد نبوده ایم ولی امیدواریم با ذکر خیری که از استاندار فعلی شنیده ایم، شاهد پیگیری بیشتر تا حصول نتیجه ای مطلوب برای کشاورزان باشیم.

وی ضمن اشاره به بیکاری جوانان ورزنه ای خاطرنشان کرد: جوانان کشاورز، امروز بیکار شده اند و این در حالی است که کسی غیر خودشان خشکسالی را نمی بیند زیرا وام کشاورزی شان که سرجای خودش هست و جایی هم در بیمه بیکاری ندارند و از مسئولان می خواهیم به این وضع رسیدگی کنند.

به گزارش اصفهان شرق، کشاورزان صحبت های بسیاری داشتند که همه آن مطالب، بارها از طریق رسانه بیان شده بود و امروز نیز اصلی ترین دغدغه خود را حقابه و احیای زاینده رود عنوان کردند.

 

انتهای پیام/ اصفهان شرق