سرویس: غیر تولیدی 17:11 - چهارشنبه 08 فروردین 1397

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

از آجیل های شور و رنگی استفاده نکنید

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در ایام نوروز استفاده از شیرینی‌ها یا آجیل‌ها به شرطی امکان‌پذیر است که روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشیم و این فرصتی است که از چاقی جلوگیری کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسن انتظاری در خصوص نکات تغذیه ای در نوروز گفت: برنامه غذایی ایرانیان در برخی ایام سال همچون نوروز یا ماه رمضان با تغییراتی روبرو می شود که بهتر است برای بهره مندی از خوردنی های رایج در این ایام و دوری از مشکلات گوارشی و چاقی حتما نکات ظریفی را مدنظر داشته باشیم که البته این نکات چندان محدودکننده نیستند.

وی درخصوص مصرف آجیل‌ها گفت: بهتر است آجیل های شور و رنگی به هیچ وجه خریداری و استفاده نشود و خرید آجیل های خام یا حداقل بوداده و بدون نمک را جایگزین آجیل های شور و رنگی کرد.

درصورت استفاده بیش از حد تنقلات، ناهار را حذف کنید

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص مصرف بیش از حد تنقلات در مهمانی ها تصریح کرد: اگر تعداد مهمانی‌ها زیاد بود و بیش از حد تنقلات استفاده شد حتما باید وعده ناهار را حذف کرد و یا به خوردن چند لقمه محدود اکتفا کرد.

وی درخصوص مصرف تخمه ها در آجیل گفت: بهتر است از تخمه های ریزتر مانند تخمه خربزه یا هندوانه بجای تخمه های کدو و ژاپنی استفاده کرد چراکه شکاندن آنها کمی سخت‌تر است و این باعث استفاده از مقدار کمتری می شود اما در کالری همه تخمه ها با هم برابرند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص مصرف میوه ها در نوروز اظهار کرد: مصرف میوه ها در مهمانی ها منعی ندارد و میوه هایی چون سیب، خیار، پرتقال و نارنگی حتی اگر در تمام مهمانی‌ها هم به تعداد محدود مصرف شود اشکال خاصی ندارد و افراد می توانند از میوه‌جات به راحتی استفاده کنند.

مصرف فست‌فود را کاهش دهید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با انتقاد از مصرف فست فودها در ایام نوروز گفت: فست فودها اثرات منفی بسیاری بر سلامتی دارند و باید از مصرف آنها جلوگیری یا حداقل تعداد دفعات مصرف را کاهش داد.

وی در خصوص استفاده از فست فودها افزود: اگر نمی‌توانیم مصرف فست فودها را حذف کنیم حداقل در سایزها و قطعات کوچک‌تری از آن استفاده کنیم و بهتر است از ساندویچ مرغ البته نه مرغ های سوخاری استفاده کرد.

در سفرها از بطری های آب بسته‌بندی‌شده استفاده کنید

انتظاری با تاکید بر عدم استفاده از آب‌های غیربهداشتی در مسافرت‌ها گفت: اصطلاح قدیمی آب به آب شدن در مسافرت حکایت از اهمیت مصرف آب و تاثیر آن بر سلامتی بخصوص در مسافرت‌ها دارد.

وی افزود: بهتر است از بطری های آب بسته‌بندی‌شده در سفرها استفاده کرد و در صورت عدم وسترسی به آب‌های بسته بندی حتما آب‌های موجود را قبل از مصرف بجوشانند.

روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید

انتظاری با اشاره به محدود کردن مصرف شیرینی ها در نوروز افزود: در ایام نوروز استفاده از شیرینی ها یا آجیل ها به شرطی امکان‌پذیر است که روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشیم و این فرصتی است که از چاقی و البته مصرف بنزین و آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

این متخصص تغذیه درخصوص مصرف غذاهای رستورانی گفت: برخی رستوران‌ها غذاهای مانده یا کهنگی مواد غذایی همچون گوشت یا مرغ را با مصرف ادویه‌جات زیاد می پوشانند و بهتر است از رستوران‌های مورد اطمینان استفاده کرد و از مصرف موادغذایی مشکوک صرف نظر کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.