سرویس: فرهنگ و هنر 13:11 - چهارشنبه 08 فروردین 1397

طعم های جدید در اصفهان

خورشت ماست و بریانی شاخص غذاهای سنتی نصف جهان

اگر به اصفهان سفر کردید از غذاهای سنتی و معروف این شهر به راحتی نگذرید و برای یک بار هم شده طعم لذیذ این غذا ها را تجربه کنید.

به گزارش اصفهان شرق، سومین شهر پرجمعیت و دومین شهر گردشگرپذیر ایران، اصفهان  است، این شهر در اوج قدرت و اقتدار ایران پس از اسلام، در دوره صفویه، پایتخت ایران بوده و آثار تاریخی زیادی از آن دوران در این شهر بجا مانده است.

اصفهان مقصد بیشتر گردشگران داخلی و خارجی

اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران و مقصد بیشتر گردشگران داخلی و خارجی است ،سالانه هزاران هزارگردشگر از اصفهان بازدید می‌کنند که بیشتر این بازدیدها در فصل بهار و به ویژه در ایام نوروز صورت می‌گیرد، بیشتر شهرت اصفهان، علاوه بر هوای معتدل آن، آثار تاریخی بجا ماندن از سده‌های گذشته (بخصوص از دوران صفویان) و گذر رودخانه زاینده رود از میان آن است.

بهار دل‌انگیز اصفهان

اصفهان شهری چهار فصل با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است ،هوای پاییزی این شهر در نیمه‌های فصل بیشتر به زمستان می‌گرایدو هوای اصفهان در بهار بسیار معتدل و دل‌انگیز است.

بهترین زمان برای سفر به اصفهان فصل بهار است، در این زمان اصفهان دارای هوای مطبوع و پاک  است که سفر به این شهر را دلچسب تر  و روح نواز تر می کند.

سفرتان با غذا ها و طعم های جدید هیجان انگیز تر می شود

تجربه  غذا ها و طعم های جدید می تواند سفر شما را هیجان انگیز تر و به یاد ماندتی تر کند.

یکی از راهنمایان گردشگری اصفهان به مهمانان نوروزی توصیه می کند:  اگر به اصفهان سفر کردید، دست از غذاهای تکراری بکشید و کمی طعم های جدید را تجربه کنید.

به گفته مجید صادقی، اصفهان به سبب موقعیت جغرافیایی و اقلیم کویری که دارد از روزگاران گذشته تا به امروز با طیف وسیعی از مواد غذایی اولیه روبرو بوده است، شاید اگر نگاهی به لیست غذاهای سنتی اصفهان بیاندازیم، وجه مشترک اکثر این غذاها را دریابیم؛ ظاهر حلیمی شکل آن ها و اینکه با نان سرو می شود و  همچنین استفاده از  گوشت به عنوان مواد اولیه اصلی از جمله شاخصه های اصلی  غذاهای اصفهانی است.

همچنین نکته دیگری که در مورد غذاهای اصفهان نظر را به خود جلب می کند این است که اکثر این غذاها به صورت تریدی یا همان تیلیت خودمان سرو می شود یعنی آب گوشتی دارد که در آن نان ریز می کنند .

بریان معروف ترین و لذیذترین غذای سنتی اصفهان

یکی از این غذاها بریانی اصفهان است، وقتی به یک رستوران اصفهانی برای سرو بریانی می روید حتما در کنار غذای اصلی برای شما کاسه ای ترید شده نیز می آورند.

بریانی اصفهان یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه اصفهان است که آوازه‌اش در بیشتر ‌نقاط جهان پیچیده و در میان ایرانیان از محبوببیت خاصی برخوردار است.

«بدون شک یکی از معروف ترین و لذیذترین غذاهای سنتی اصفهان بریان و یا همان بریونی خودمان است؛ غذایی که بهترین و خوش طعم ترین آن را باید در اصفهان تجربه کنید» این  گفته  یکی از آشپزهای به نام اصفهان است.

محمود سیچانی می گوید: بریانی که ظاهری شبیه به همبرگر دارد از مخلوط گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد گوسفند، ادويه اصفهانی، پياز، نمك و فلفل وزرد چوبه تهیه می شود.

او به طرز تهیه آن هم اشاره می کند :«برای تهیه ی این غذای لذیذ باید ابتدا گوشت گوسفند و دنبه را به همراه پیاز، ادویه و آب پخت و همین مراحل را باید برای جگر سفید نیز پیاده کرد.

بعد از اینکه جگر پخته و آب آن تمام شد، باید آن را کمی تفت داد و سپس  مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را بعد از پخت  یک بار چرخ و  مجددا  با کمی زعفران، نعنا خشک، نمک و فلفل چرخ کرد .

در انتها باید مایه ی به دست آمده را به اندازه ی یک همبرگر، گرد و در داخل تابه سرخ  کردکه  در اصفهان برای این کار از  تابه های مخصوص استفاده می شود.

پس از سرخ شدن ،روی آن را با دارچین، خلال بادام و گردو تزئین و با نان سنگک، سبزی تازه و دوغ سرو می شود»

خورشت ماست و بریانی شاخص غذاهای سنتی  نصف جهان

خوشمزه ای شیرین به نام خورش ماست

بعد از خوردن هر کدام از  غذاهای  سنتی اصفهان ، سرو یک دسر شیرین و خوشمزه خالی از لطف نیست .

«در میان تمام غذاهای اصفهان، خوشمزه های شیرینی هم پیدا می شود که به عنوان دسر مورد استفاده قرار    می گیرند مثل خورش ( خورشت ) ماست» این را کسی می گوید که عمر خود را در تهیه غذاهای سنتی صرف کرده است.

رستوران دار معروف اصفهانی که در تهیه خورش ماست بسیار سررشته دارد، می گوید: شاید با شنیدن نام خورش منتظر چیزی شبیه به قورمه سبزی باشید که با برنج سرو می شود، اما این خورش معروف اصفهانی ها کاملا با تصورات شما فرق دارد و بیشتر به عنوان دسر سرو می شود.

به گفته اصغر مردانی ،خورش ماست یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که مردم اصفهان با توجه به شرایط زیستی خاص خود آن را طبخ می کنند، این غذا که ظاهری حلیمی شکل و طعمی شیرین دارد از ترکیب گوشت گردن بدون استخوان، ماست چکیده، نمک، شکر، زرده تخم مرغ، آب، گلاب، زردچوبه، زعفران و خلال پسته و بادام و زرشک به دست  می آید.

«برای طبخ این دسر،  زرده های تخم مرغ، ماست و شکر را می پزند و گوشت کوبیده شده را به آن اضافه می کنند و روی حرارت می گذراند و در نهایت زغفران آب شده و گلاب را به مخلوط اضافه  و از خلال بادام و پسته و زرشک برای تزئین آن استفاده می کنند و  برای خوش طعم شدن، آن را ۲۴ ساعت در یخچال می گذارند».

غذاهای سنتی ،فرهنگ و شناسنامه هر دیار

غذاهای سنتی هر شهر و استان به نوعی فرهنگ و شناسنامه آن استان محسوب می شود، پس اگر قصد مسافرت به هر نقطه از کشور را دارید ،غذاهای سنتی آن دیار را فراموش نکنید.

 

اگر بناهای تاریخی، معماری های زیبا،تنوع آب و هوا و غذاهای اصیل ولذیذ سنتی جزو علایق شماست به نظر می رسد استان پهناوروزیبای اصفهان گزینه مناسبی  برای گذراندن اوقات فراغت شما و خانواده محترمتان در تعطیلات نوروز باشد.

خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.