سرویس: غیر تولیدی 09:30 - یکشنبه 05 فروردین 1397

دغدغه مقابله با بحران آموزشی 97

بحران آموزش و پرورش در سال 97/ مافیای وزارتخانه چه کسانی هستند؟

سالیانه در کتاب‌های درسی تغییرات غیر ضروری ایجاد می‌کنند تا کتب سال‌های قبل مؤسسات دیگر به درد دانش‌آموزان نخورد و مجبور به خرید مجدد آن‌ها باشند.

به گزارش اصفهان شرق، وقتی نظام جدید آموزش و پرورش در دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 98-1397  به پایان می‌رسد و کلاس دوازدهم در مدارس استقرار پیدا می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود این موضوع مشکلات زیادی را از نظر نیروی انسانی و فضای آموزشی برای مدارس و مناطق آموزش و پرورش ایجاد کند.

در حال حاضر کلاس پیش دانشگاهی در مدارس هفته‌ای 24 ساعت تدریس دارد در حالی که در سال آینده برای کلاس دوازدهم که جایگزین آن می‌شود 36 ساعت در هفته پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به جمعیت حدود 25 هزار نفری دانش‌آموزان پایه دوازدهم در استان اصفهان و میانگین تراکم هر کلاس 20 نفر در سطح استان تعداد هزار و 250 نفر معلم اضافه‌تر از سال جاری نیاز است.

* فقدان نیروی انسانی بزرگترین چالش طرح پایه دوازدهم

از طرف دیگر در هنرستان‌ها که در نظام قدیم دوره آن دو ساله بود پیش‌بینی دوره 3 ساله شده است و با توجه به جمعیت حدود 23 هزار نفری که برای یک پایه هنرستان اضافه می‌شود با میانگین تراکم هر کلاس 17 نفر در سطح استان تعداد هزار و 350 نفر معلم اضافه‌تر از سال جاری نیاز است که بیش از 50 درصد این معلمان در هنرستان باید رشته‌های تخصصی داشته باشند که جمعا 2 هزار و 600  نفر معلم به نیاز استان علاوه بر نیاز سال‌های گذشته به اضافه تعداد زیاد بازنشستگان در سال جاری اضافه می‌شود.

رحیم محمدی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با استقرار پایه دوازدهم در مدارس می‌گوید: از ابتدای اجرای شتاب‌زده طرح استقرار پایه دوازدهم مشخص بود که برای آن هیچ تمهیداتی دیده نشده و هر سال به دلیل همین طرح شتاب‌زده آسیب‌هایی به نظام آموزشی کشور وارد می‌شود.

او می‌افزاید: به فرض آن که منابع انسانی و تجهیزات برای اجرای این طرح نیز پیش‌بینی شده باشد، نیاز به فرآیندی برای به کارگیری و بهینه‌سازی نیروها وجود دارد که فرجه‌ زمانی لازم برای این طرح شتاب‌زده در اختیار نداریم؛ با توجه به اجرای طرح پایه دوازدهم، حجم کار آموزش و پرورش افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود مشکلاتی در تأمین نیروی انسانی به وجود آید.

* راهکار پیشگیری از نارضایتی‌های مردم چیست؟

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید دارد: در دوره متوسطه اول برای سال تحصیلی 97 با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم چراکه تعداد بازنشستگان در این دوره بسیار بالاست؛ طی 50 سال گذشته تغییراتی تا این حد در آموزش و پرورش رخ نداده و باید برای اجرای چنین طرحی برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم صورت می‌گرفت تا برای به کارگیری و تعادل‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش مشکل ایجاد نشود.

از طرف دیگر به تعداد هزار و 350 باب کلاس درس و همچنین به همین تعداد تجهیزات هنرستانی علاوه بر نیازهای فعلی استان اضافه خواهد شد که با توجه به کسر تعداد زیادی کلاس در حال حاضر و همچنین کسری تجهیزات هنرستانی در سطح استان از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود سال آتی آموزش و پرورش استان و کلیه آموزش و پرورش استان‌های کشور با بحران نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی در سراسر کشور مواجه خواهند شد که از هم‌اکنون باید فکری جهت پیشگیری از نارضایتی‌های مردم انجام داد.

* دغدغه مدیران مدارس برای مقابله با بحران آموزشی 97

مهدوی مدیر دبیرستان امام محمد باقر(ع) اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان می‌گوید: کلاس دوازدهم برای نخستین بار در سال تحصیلی آینده به عنوان جایگزین پیش‌دانشگاهی در کل کشور مستقر خواهد شد؛ برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در هر هفته 25 ساعت کلاس برگزاری می‌شد، در حالی که با استقرار نظام جدید در کلاس دوازدهم این تعداد ساعت به 36 ساعت افزایش پیدا ‌می‌کند و مشکل‌ساز است.

او در ادامه می‌افزاید: این افزایش 11 ساعته کلاس‌ها نیازمند افزایش دبیران است که تاکنون برای این کار نیرویی پیش‌بینی نشده است که با توجه به آمار 25 هزار نفری دانش‌آموزان کلاس دوازدهم در استان اصفهان و با احتساب کلاس‌های 20 نفره برای هر مدرسه، باید تعداد هزار و 250 دبیر جدید به مدارس استان اضافه شوند؛ هنرستان‌ها نیز تاکنون 11 ساله بوده‌اند و امسال با استقرار کلاس دوازدهم، دانش‌آموزان هنرستان‌ها نیز باید کلاس دوازدهم را بگذرانند و در این حالت یک پایه نیز به هنرستان‌ها اضافه خواهد شد.

مدیر دبیرستان امام محمد باقر(ع) اصفهان تأکید دارد: حدود 24 هزار دانش‌آموز در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در استان اصفهان وجود دارد که با احتساب کلاس‌های 16 نفره برای هر مدرسه، باید تعداد حدود هزار و 500 دبیر جدید به هنرستان‌های استان اضافه شود.

* 2500 نفری که امسال بازنشسته می‌شوند

مهدوی با بیان این که امسال در کل کشور با بیشترین آمار بازنشستگی در آموزش و پرورش مواجه هستیم، اضافه می‌کند: امسال بیش از 2 هزار و 500 نفر در آموزش و پرورش استان اصفهان بازنشسته می‌شوند که این امر به مشکل کمبودهای فعلی آموزش و پرورش اضافه می‌شود؛ این در حالی است که به طور میانگین 6 تا 7 هزار کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان اصفهان وجود دارد که این تعداد با حق‌التدریس جبران می‌شود.

او معتقد است: اگر نمایندگان مجلس به فکر این معضل نباشند، کلاس‌های مدارس بدون معلم می‌ماند و این امر تبدیل به یک بحران در کشور خواهد شد و مدارس با کسری فضا و تجهیزات آموزشی مواجه می‌شوند؛ هنرستان‌ها به دلیل نیاز بیشتر به تجهیزات و امکانات نیز با مشکلات بیشتری مواجه شده و مجبور به ایجاد محدودیت در ثبت نام خواهند شد.

مدیر دبیرستان امام محمد باقر(ع) ابراز می‌دارد: دروس اعلام‌شده برای پایه دوازدهم دبیرستان، دروسی است که به دلیل عدم کارشناسی لازم برای انتخاب آن‌ها با استقبال دانش‌آموزان مواجه نمی‌شود؛ نهایتاً ممکن است آموزش و پرورش برای جبران کسری نیروی انسانی خود از بازنشستگان 10 ساله استفاده کند، نیروهایی که هیچ تعهد و انگیزه‌ای ندارند و فقط کلاس‌ها را پُر می‌کنند که برای دروس تخصصی دبیرستان‌ها مناسب نیست چراکه دوره‌های جدید به آنان آموزش داده نشده است و بازنشستگان هم زیر بار دوره نخواهند رفت.

* مافیای درون وزارت آموزش و پرورش، چه کسانی هستند؟

حذف آزمون‌های زائد و نفس‌گیر دوره ابتدایی که سالیان درازی است آرامش را از نونهالان این سرزمین و خانواده‌هایشان گرفته است، جای سپاس و قدردانی دارد؛ شروع این حرکت به جا و ریشه‌ای ترس و اضطراب را از آینده‌سازان به مسببان آن منتقل کرده و آنان را برای جلوگیری از تحقق کامل این جنبش بزرگ، به تکاپو انداخته است.

با نیم‌نگاهی به وضعیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از گذشته تاکنون متوجه خواهیم شد که این سازمان ارتباطاتی با مؤسسات خصوصی داشته و حضور برنامه‌ریزی‌شده و مستمر برخی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، مؤلفان کتاب‌های درسی و کارشناسان سازمان در سمینارها و جلسات استانی و منطقه‌ای و همچنین تبلیغ فرهنگ تست‌زنی نگران‌کننده است.

* چه تعدادی از مدیران سازمان پژوهش، مدرسه‌دار هستند

همچنین حضور سازماندهی‌شده اغلب مؤلفان کتاب‌های درسی در مؤسسات قلمچی، گاج ، مبتکران، محراب قلم به طریقی که در بسیاری موارد، کتب کمک آموزشی و تست قبل از چاپ و انتشار کتب درسی رسمی منتشر می‌شود نیز از دیگر مشکلات به وجود آمده است؛ نقش انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از بزرگ‌ترین ناشران و پخش‌کنندگان کتب آزمونی به ویژه در دوره ابتدایی نیز از دیگر چالش‌هاست.

حال این سؤال مطرح است که چه تعدادی از مدیران و مؤلفان و کارشناسان سازمان پژوهش، مدرسه‌دار هستند یا به عنوان مشاوران مدارس خاص در این زمینه خدمت می‌کنند؟

بررسی محتوایی مجلات رشد دوره ابتدایی در توسعه فرهنگ آزمونی دوره ابتدایی، مطرح و مشهور کردن دست‌اندرکاران این صنعت پولساز، بررسی برگزیدگان جشنواره‌های کتب کمک آموزشی در جهت تقویت ناشران عرصه توسعه آزمونی در دوره ابتدایی، بررسی وضعیت و نقش معاونت‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش و تشکیلات استانی و منطقه‌ای آن نیز لازم و ضروری است.

* دزدی فرهنگی در ملأ عام

ارتباط مدیران ارشد با مؤسسان مجتمع‌ها و مدارس بزرگ به ویژه در دوره ابتدایی، به عنوان هیأت مدیره، مشاور، بررسی صدور مجوزها و تأییدیه‌های منشورات، برگزاری آزمون‌ها و حضور کارشناسان به عنوان مشاوران مؤسسات بزرگ آموزشی و تست‌زنی، بررسی قراردادهای منعقده ادارات کل استان‌ها و ادارات شهرستان‌ها، برای برگزاری آزمون با مؤسسات مجری و بررسی صدور بخشنامه‌ها برای چگونگی همکاری استان‌ها و مناطق با این‌گونه مؤسسات باید صورت گیرد.

اگر ریشه صنعت پول‌ساز، تست و تست‌زنی، در ستاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه، ادارات کل استان‌ها و ادارات مناطق و شهرستان‌ها خشکانده نشود و انقلاب بزرگ بازسازی فرآیندها و نیروی انسانی در آن صورت نگیرد، اجرای کامل طرح وزیر آموزش و پرورش با مانع‌تراشی‌های مکرر آنان شکست خواهد خورد.

جالب‌تر از همه این است که یکی از مدیران آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مؤلفان کتب آموزش و پرورش جزو هیأت‌مدیره مؤسسات کمک‌آموزشی هم هستند و سالیانه در کتاب‌ها تغییرات غیر ضروری ایجاد می‌کنند تا کتب سال‌های قبل مؤسسات دیگر به درد دانش‌آموزان نخورد و مجبور به خرید مجدد آن‌ها باشند و نکته جالب توجه این که هزینه چاپ کتاب‌های آموزش و پرورش هزار و 300 میلیارد تومان است، در حالی که درآمد سالانه مؤسسات آموزشی از فروش محصولات خود نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان است و این یعنی دزدی فرهنگی.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.