سرویس: اجتماعی 18:00 - چهارشنبه 01 فروردین 1397

یک مشاور خانواده مطرح کرد؛

چطور سفرهای خود را مدیریت کنیم؟

یک مشاور خانواده در خصوص سفرهای نوروزی گفت: یکی از نکات موردتوجه برای این سفرها، مدیریت است.

به گزارش اصفهان شرق، بیژن براتی گفت: سفر می‌تواند در رشد چندجانبه فرزندان تاثیر به‌سزایی داشته باشد که برای این امر باید نسبت به فواید سفر و تاثیرات اجتماعی سفر در رشد اجتماعی فرزندان آگاه باشیم.

این مشاور خانواده در خصوص فواید سفر گفت: اولین فایده سفر شناخت است، شناخت سفر شامل شناخت به خداوند و همه مخلوقات خداوند می‌شود و مسافرت‌ها معمولا شناخت ما را به دنیای اطراف‌مان بیشتر می‌کند.

براتی به عبرت‌آموزی به‌عنوان دومین فایده سفر اشاره کرد و گفت: جمله معروفی می‌گوید ملتی که تاریخ می‌داند کوچکانش هم بزرگ‌ هستند و ملتی که تاریخ نمی‌داند بزرگانش هم کوچک‌ هستند و در قرآن کریم نیز آمده که “در زمین سفر کنید و بنگرید که عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بوده است.” پس سفر  به نوعی عبرت‌آموز است چرا که دیدن آثار تاریخی و اتفاقاتی که برای اقوام مختلف در طول گذر زمان افتاده می‌تواند برای افراد خانواده عبرت‌آموز باشد.

نقاط ضعف و قوت افراد در سفر نمایان می‌شود

این خانواده درمانگر در خصوص ایجاد نشاط روانی و شادابی با مسافرت، گفت: سفر به دلیل داشتن ویژگی حرکت و تنوع در زدودن خستگی‌های روحی و روانی تاثیرگذار است و یک سفر خوب شادابی و نشاط بسیاری با خود به همراه می‌آورد.

وی به آشکار شدن استعدادها و نقاط ضعف در مسافرت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از نظر روانشناسی گاهی افراد استعدادهایی دارند که در سفر مشخص می‌شود. استعداد فرزندان در این مسافرت‌ها دیده می‌شود و گاه به مطالعه آثار تاریخی و هنری علاقمند می‌شوند.

براتی با تاکید بر اینکه زندگی ساکن و بی‌حرکت در طول سال خلاقیت و بروز استعدادها را نمایان نمی‌کند، افزود: نقاط ضعف افراد نیز در سفرها مشخص می‌شود و صفاتی چون صبوری، عجول بودن، برخورد با دیگران و تحمل افراد در این مسافرت‌ها بیشتر دیده می‌شود؛ ضمن اینکه سفر فرصت خوبی برای رشد اجتماعی نوجوانان است تا با تقویت رشد اجتماعی به رشد مهارت‌های ارتباطی آنها کمک می‌شود.

با اطلاعات کافی به سفر بروید

براتی با اشاره به اینکه باید قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی داشت، خاطرنشان کرد: اطلاعات شهر مقصد و شهرهایی که باید از آن‌ها عبور کرد یا در آن‌ها توقف داشت را باید از قبل به صورت هدفمند مشخص کرد و برای سفرهای خود اهداف تاریخی، تفریحی یا زیارتی را مشخص کنیم تا از قبل سفر اطلاعات لازم در آن خصوص را به دست آوریم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید از فرزندان بخواهیم در طول سفر خلاصه‌ای از روزهای سفر را بنویسند، تصریح کرد: امسال خوشبختانه آموزش‌وپرورش به دانش‌آموزان به جای پیک نوروزی سفرنویسی و کتابخوانی را توصیه کرده است که با این کار اطلاعات را به کلاس و همکلاسی‌های خود نیز منتقل می‌کنند و این امر به ابراز وجود و افزایش اعتماد به نفس آنها می‌انجامد.

براتی در خصوص ایجاد حس مشارکت، تعاون و همکاری در طول سفر گفت: حس مشارکت و همکاری در طول سال در منزل کمتر اتفاق می‌افتد اما سفر فرصت خوبی برای اعضای خانواده است که حس تعاون را در خود تقویت کنند.

در انتخاب همسفران دقت کنید

وی با اشاره به اینکه هر چه سفر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود خستگی جسمی و روحی و تحلیل انرژی افراد بیشتر می‌شود، افزود: به منظور تامین بهداشت روانی اعضای خانواده بهتر است کل روزهای سفر علی‌الخصوص روزهای پایانی مدیریت شود و طول روزهای سفر بر اساس توان افراد خانواده درنظر گرفته شود تا این امر منجر به خستگی و کاهش انرژی همسفران نشود.

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه حتما باید همسفران متناسب با تناسبات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و مادی انتخاب شوند، اظهار کرد: در بسیاری اوقات دیده شده که خانواده‌هایی با هم مسافرت می‌کنند که از نظر شخصیتی با هم بسیار متفاوت‌ هستند و اگر یک خانواده معمولی با یک خانواده سخت‌گیر سفر کنند باعث تلخی مسافرت می‌شود پس در انتخاب همسفران باید دقت بیشتری داشت تا سفر خوبی برای خانواده‌ها رقم بخورد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.