سرویس: غیر تولیدی 13:17 - سه شنبه 29 اسفند 1396

توصیه های نوروزی وزارت بهداشت؛

مراقب مصرف تنقلات باشید/ خوردن سبزیجات فراموش نشود

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی ها و سفرها باشند.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر زهرا عبداللهی گفت: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن، به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم سفر می کنند که از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتار های غذایی رخ می دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

وی بیان داشت: درمصرف شیرنی و آجیل اعتدال را رعایت کنید. درایام نوروز و حتی در طول سفر های نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن می شود که نتیجه آن چاقی و اضافه وزن است. با رعایت نکاتی می توان هم از خوردن شیرنی و آجیل لذت برد و هم مشکلات سلامتی بدلیل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اینکه بجای شیرینی های بزرگ حاوی مربا، ‍‍ژله و خامه، از شیرینی های ساده و خشک در اندازه کوچک که کالری کمتری دارند استفاده کنید. مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند. همچنین باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را مختل می کند.

عبداللهی گفت: آجیل ها شامل انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادم زمینی و انواع تخمه ها ضمن اینکه دارای ارزش غذایی هستند، اما توجه داشته باشید که مقدار زیادی چربی هم دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی بشود. ۱۰۰ گرم بادام، پسته و یا تخمه در حدود ۶۰۰-۵۰۰ کالری وارد بدن می کند که معادل مصرف سه کفگیر پلو است.

وی افزود: بنابر این در ایام نوروز و در طی سفر که معمولا خوردن آجیل رایج است، باید مصرف غذاهای نشاسته ای مثل نان، برنج و ماکارونی، سیب زمینی و غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش داد که با افزایش کالری دریافتی و چاقی مواجه نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان داشت: مصرف زیاد نمک مهم ترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است به جای آجیل های شور و پرنمک از آجیل کم نمک و یا بدون نمک استفاده شود.

عبداللهی از مردم خواست مصرف سبزی ها را درایام نوروز فراموش نکنند و گفت: معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفر های نوروزی مصرف سبزی ها که از گروه های غذای اصلی هستند، کمتر می شود. سبزی ها بعلت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند. علاوه بر آن فیبر موجود در سبزی ها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند. در ایام نوروز معمولا در میهمانی ها غذاهای چرب و سرخ شده مصرف می شوند. با مصرف سبزی ها و سالاد همراه با غذا میزان جذب چربی غذا کاهش می یابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف کنید ولی زیاده روی نکنید. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نمی ‌کند. ارزش‌ غذایی میوه ها شبیه سبزی هاست و این گروه نیز ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و با خاصیت آنتی اکسیدانی از بروز سرطانها پیشگیر ی می کنند. خواص و ارزش غذایی میوه ها به این معنی نیست که هر چه بیشتر میوه بخوریم سالمتر خواهیم بود.

عبداللهی خاظرنشان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بدلیل محتوی بالای قند میوه ها منجر به چاقی می شود. مصرف روزانه ۵-۳ واحد میوه متوسط توصیه می شود. یک واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد.

وی بیان داشت: مصرف شیر و سایر مواد لبنی را درسفر های نوروزی از یاد نبرید. معمولا مصرف شیر و سایر مواد لبنی در هنگام مسافرت محدود می شود. این گروه از مواد غذایی منبع عمده تامین کلسیم و فسفر هستند و بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن را علاوه بر ویتامین های گروه B تامین می کنند. نکات زیر برای استفاده صحیح از این گروه غذایی مهم در ایام سفر ها حائز اهمیت است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت این نکات را چنین توضیح داد: درطول سفر از شیر های استریل شده ( فرادما) که ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود. این نوع از شیر ها قبل از باز شده درب آنها نیازی به یخچال ندارند ولی پس از باز شدن حتما باید در محیط خنک ( مثلا فلاسک اسفنجی حاوی یخ ) نگهداری شوند و سریعا مصرف شوند.

وی افزود: از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است ، خودداری شود. مصرف شیرخام و پاستوریزه نشده خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد. همچنین حتما از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده کنید.

عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده های غذایی در طول سفر از ماست پاستوریزه کم چرب استفاده کنید که هم کلسیم بدنتان تامین شود و هم خطر عفونت های روده ای دراثر مصرف غذای آلوده کمتر شود. در میهمانی های نوروزی و در طول سفر بجای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالمتر مثل دوغ بدون گاز وکم نمک وبخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: به خاطر داشته باشید که با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار درحدود ۲۰ گرم قند اضافی وارد بدن خود می کنید که ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوکی استخوان را بدنبال دارد.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.