سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 10:40 - سه شنبه 19 فروردین 1393

کارشناس مسائل دینی در گفتگو با اصفهان شرق

خشت انحراف اخلاقی، جامعه ی ما را بیچاره می کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نباید امر به معروف و نهی از منکر دید شعار گونه پیدا کرده و در جامعه به فراموشی سپرده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق: برخی از مسائل تا جایی رو به فراموشی رفته است که جایگاه خود را در جامعه رو به گمنامی خواهد یافت به طوری که در راستای انجام دادن این عمل مفید توسط برخی افراد به جای پشتوانه بودن فرد او را گاها دوره کرده و یا با بی توجهی فراوان نگاه مثبت فرد را به زردی مبدل می کنند.

شهید علی خلیلی در شهادتش هویدا تر گشت، چهره ای که در راستای عمل به وظیفه بر تخت رذایل اخلاقی افرادی اوباش قرار گرفت و با ورود سال جدید در بهار فاطمی به پاداش بزرگ معنویش رسید.

نحوه ی شهادت علی خلیلی شاید برای همه ی ما تلنگری در جهت شناخت بیشتر واژه های معروف و منکر شد و عمق نگاهمان را فراتر از این واژه ها کرد.

در این زمینه گفتگویی با کارشناس دینی اصفهان شرق از قم داشتیم.

حجت الاسلام نعمت الله شمس استاد حوزه و دانشگاه در باب امر به معروف و معرفی آن در چند آیه از قرآن اظهار داشت: نباید دیدی شعار گونه به امر مهم امر به معروف داشته باشیم و شاید دلیل اصلی اینکه ما نمی توانیم وارد صحنه شویم نتایج منفی به جای مثبت در این زمینه است.

وی در رابطه با شرایط پیش روی این امر گفت: طبق نظر فقهای دینی امر به معروف کار هر کسی نیست و زمانی بر فرد واجب می شود که احتمال تاثیر گذاری در افراد نتیجه مثبت ما را داشته باشد و جان و مال ما در راستای این حرکت به خطر نیفتد.

شمس به 3 مرحله ی مهم امر به معروف و نهی از منکر از منظر علمای دینی اشاره و خاطر نشان کرد: دین 3 مرحله را برای امر به معروف ذکر کرد که حرکات رفتار و چهره ی فرد در این راستا از موارد اول این مورد به حساب می آید زیرا ما حق خرد کردن شخصیت افراد را به هیچ نحوی نداریم، دومین مورد از عوامل امر به معروف زبانی روانشناسانه می باشد به طریقی که فرد مقابل را از دین طرد نکنیم در این قسمت می بایست توجه لازم را داشته باشیم که به گونه ای با جوان صحبت کنیم که جوان ما را از خود بداند و به امر به معروف ما به نحو مثبت پاسخ دهد.

1298144308047

وی به مرحله سوم امر به معروف اشاره و گفت: این مرحله از امر به معروف را می توان به فرد بیماری تشابه کرد که می توان در ابتدا با دارویی ساده درمان می شود و اگر توجهی به ویروس نداشته باشیم به غده ای تبدیل می شود که در این مرحله مسئولین می بایست به طور فیزیکی وارد عمل تا مشکل برطرف شود.

شمس به وارد کردن ارزش های دینی در جامعه اشاره داشت و متذکر شد: گاهی دلمان نمی خواهد و نمی دانیم و بی حجاب هستیم ولی اگر توجه لازم را به ارزش حجاب داشته باشیم حجاب را در خود ارتقا می دهیم. ارزش های دینی ما برای ما مهم است زیرا ما خون های زیادی را در مسیر انقلاب دادیم و همه می بایست از مسئولین تا آحاد مردم به این امر و رعایت مراحل و اثر آن توجه داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه برنامه ریزی در امر به معروف را در راحت اجرا شدن این طرح مهم و ضروری خواند و اظهار داشت : در بحث رانندگی و حوادث جاده ای با بستن کمربند ایمنی و جریمه هایی در این راستا این عمل مثبت در مردم نهادینه شده است پس می بایست با برنامه ریزی قانونمند و ساده در حفظ آرامش فرد و جامعه قدم برداشته و توجه داشته باشیم که خشت انحراف اخلاقی، جامعه ی ما را بیچاره خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.