اصفهان شرق

12 ماه سال آتی، 12 طرح مقابله با کم آبی

کدخبر: 163757
1396/12/28 در ساعت 22:21

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن مهرعلیزاده در گفتگوی خود با کشاورزان در سالن جلسات استانداری گفت: مدیریت استان با توجه به بحران آب در استان 12 طرح را در حوزه های مختلف برای گذر از این مشکل مصوب کرد.

وی توضیح داد: مهمترین این طرح ها شامل ساماندهی رود خانه زاینده رود، تعیین تکلیف حق آبه داران در مسیر رودخانه، افزایش میزان ورودی آب به حوزه زاینده رود با اجرایی شدن طرح انتقال آب ازتونل سوم کوهرنگ، مدیریت بهینه مصرف آب در بخش های مختلف، استفاده از پساب های تصفیه شده در بخش های صنعت و کشاورزی، استاندار سازی مصارف و تغییر الگو های کشت و آبیاری است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: مبنای این طرح ها معطوف به استفاده از میزان اب موجود و پساب های سطح استان است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه طرح ها باید از جایگاه گفتگو به جایگاه عملیاتی در سطح استان و شهرهای برسد، افزود: برای اجرایی شدن این طرح ها منابعی هم از دولت و هم از بخش خصوصی در خواست کردیم.

وی صنعت را مصرف کننده پر آب در استان عنوان کرد و ادامه داد: کمک صنعت به مشکل اب استان به صورت مصوبه دولتی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در 15 روز ایجاد شد.

استاندار با بیان اینکه استفاده از پساب در استان حدود 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری می خواهد، افزود: بخش صنعت این هزینه را پرداخت می کند و در این مورد منتظر تامین اعتبار از دولت نخواهیم بود.

وی گفت: با بودجه ای که صنعت در اختیار مدیریت استان قرار می دهد، برای حدود 11 هزار نفر اشتغالزایی و احیای آب، کشاورزی و خاک می شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه حدود 26 هزار خانوار کشاورز با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، افزود: حدود 376 میلیارد ریال از صنعت برای کشاورزان دریافت و با توجه به حق آبه کشاورز و ضرر نکاشت و تعداد افراد خانوار از یک میلیون تا 3 میلیون تومان به آنان پرداخت شد.

نماینده دولت در استان مدت زمان اجرای طرح هایی که اب را به زاینده رود منتقل می کند، حدود سه سال پیش بینی کرد و توضیح داد: طرح تصفیه پساب و ساماندهی آب های موجود و ایجاد طرح های کشت جایگزین و تغییر کاربری به سمت احداث گلخانه ها و استخر های پرورش ماهی حدود یک سال زمان می خواهد که از فروددین 97 به اجرا در می آید.

محسن مهرعلیزاده گفت: حدود 40 درصد آب زاینده رود در بالا دست استفاده می شود و به پایین دست نمی رسد که امیدواریم با ساماندهی مسیر رودخانه، 10 درصد از آن را صرفه جویی شود که پیش بینی می شود این طرح هم در سه سال به پایان رسد.

استاندار ابراز امیدواری کرد طرحی هایی که وضع کشاورزان را از نظر معیشتی بهبود می بخشد ، تا پایان سال 97 به طور کامل اجرایی شده باشد.

محسن مهرعلیزاده با ابراز گلایه نسبت به حرکت اعتراض آمیز کشاورزان در خطبه های نماز جمعه، گفت: توهین به نماز جمعه شایسته این مردم شهید پرور نیست و باید در این مواقع نسبت به حرکت های شوم دشمن و اعمال نفوذ در تجمع ها، هوشیار بود.