سرویس: اجتماعی » ماهواره 11:55 - دوشنبه 28 اسفند 1396

رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان

بد افزارها در فضای مجازی گسترش یافته اند

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: گاهی کاربران در فضای مجازی فایل هایی را برای یکدیگر ارسال می کنند که از نوع مخرب اطلاعات و بدافزار هستند و موجب آسیب به کاربران می شود.

به گزارش اصفهان شرق، امروزه فضای مجازی روز به روز در حال توسعه و تبادل اطلاعات در این فضا گسترش یافته است اما برقراری امنیت در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و رعایت نکات ایمنی و استفاده از نرم‌افرارهای امنیتی از وب‌سایت‌های معتبر ضرورت دارد؛ ازسویی دیگر باید دانست که ماهیت فضای مجازی آسیب‌پذیر بودن آن است و برخی کاربران در فضای مجازی عادت دارند هرگونه فیلم، صوت، عکس، آهنگ و هرنوع نرم‌افزاری را دانلود کنند درحالی که باید توجه داشت پشت هر کدام از این فایل‌ها، احتمال وجود ویروس و بدافزارهای مخرب و جاسوس وجود دارد که می‌تواند برای آنها دردسرساز شود.

عملیات باج خواهانه و بلاکه شدن فایل های اطلاعاتی

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی با تاکید بر اهمیت ایجاد امنیت بیشتر در فضای مجازی اظهار کرد: در فضاهای مجازی، آنالیز محتوا و پایگاه های اطلاعاتی و گزارش های رفتارشناسی نشان دهنده شیوع بیشتر بدافزارها در این فضا است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کاربران در فضای مجازی فایل هایی را برای یکدیگر ارسال می کنند که گاهی اوقات خود کاربران از نوع محتوای این فایل های ارسالی اطلاع کافی ندارند و گاهی اوقات این فایل از نوع فایل های مخرب اطلاعاتی و بدافزار است که کاربران در فضای مجازی به هم ارسال می کنند و درواقع به یکدیگر آسیب می رسانند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به فایل بد افزاری باج افزار، اظهار کرد: موضوعی که به تازگی در این فضا با آن روبه رو شدیم فایل بد افزاری باج افزار با پلفلت فرم فارسی است و  زمانی که نرم افزارهای خارجی ویرایش شده کاربران به زبان فارسی ساخته و ویرایش می شوند و در واقع عملیات باج خواهانه و بلاکه شدن فایل های اطلاعاتی کاربران را انجام می دهد  که موجب بروز مشکلاتی برای کاربران در این فضا خواهد شد، ضمن اینکه در کنار این فایل های ویرایش شده، از عناوین و القابی مانند دانلود این فایل، گرفتن شارژ رایگان، پهنای باند ارزان قیمت و موارد دیگر برای عملیات فریب کاربران استفاده می شود.

ضرورت نصب آنتی ویروس اورجینال و قوی

رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان گفت: امروزه کاربران در فضایی به سر می برند که به عبارتی می توان گفت دنیا روی انگشت آنها می چرخد و و زمانی که صفحات موبایل را لمس می کنند، در حقیقت انواع و اقسام اطلاعات را می بینند و روی گوشی موبایل دانلود می کنند.

وی توضبح داد: ضروری است کاربران در کلیک و دانلود کردن این فایل ها دقت کنند چراکه دانلود هر فایل و نصب آن را روی گوشی می تواند مخاطرات  متفاوتی را برای کاربران فضای مجازی به دنبال داشته باشد.

سرهنگ مرتضوی تاکید کرد:  به‌ روز کردن سیستم ها و نصب آنتی‌ویروس یک ضرورت است که کاربران همواره باید به آن توجه کرده و حتما از آنتی‌ویروس‌های اورجینال و قوی استفاده کنند، هم‌چنین  به کابران فضای مجازی توصیه می کنیم که با به روز رسانی و نصب آنتی ویروس بر روی تبلت و گوشی ها در مقابل عملیات فریب سایر کاربران خود را در این فضا مصون نگه دارند و تا با دقت نظر بتوانند در فضایی ایمن فعالیت کنند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.