اصفهان شرق

فراکسیون امید در استیضاح وزرا سیاسی عمل کرد/ نمی‌توان به این مجلس امیدی داشت

کدخبر: 163491
1396/12/26 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام احمد محی‌الدین میرمرشدی در رابطه با استیضاح سه تن از وزرا در مجلس در آخرین روزهای سال 96 اظهار داشت: بحث استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس حق دارند هر وقت تشخیص دهند که وزیری کم‌کاری کرده یا از مسیر تصمیمات انحرافی رفته یا برخلاف برنامه عمل کرده یا متناسب با شرایط کشور اقدام نکرده است، نسبت به استیضاح او یا برکنار کردن با آرای مجلس اقدام کنند.

وی افزود: در مورد این سه وزیر می‌توان گفت که سه وزیری بودند که بیشترین اعتراضات عمومی جامعه را به دنبال داشتند و اکثر کسانی که به عنوان معترض در دی ماه در خیابان‌ها حاضر شدند یا به سیاست‌های وزارت کار یا به سیاست‌های وزارت شهرسازی یا به سیاست‌های وزارت جهاد انتقاد داشتند و در حقیقت دولت را به این وسیله به چالش کشیدند.

*نمایندگان فراکسیون امید سیاسی عمل کردند

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه ادامه داد: در واقع نمایندگانی که تصمیم به استیضاح گرفتند در راستای خاستگاه‌های مردم عمل کردند و می‌شود گفت که نگاه و انتظار مردم این بود که در این استیضاح حداقل این سه وزیر جابجا شوند که دولت بتواند با نفس و قدرت بیشتری وارد عمل شود.

وی تصریح کرد: مجلس در استیضاح این سه وزیر نشان داد که از قوت لازم و سیاستگذاری لازم برخوردار نیست و استیضاح‌کنندگان زمینه‌های قانونی برای زیر سؤال بردن وزرا را کاملاً برنامه‌ریزی نکرده بودند و به تعبیری مدارک لازم را برای این مورد را بررسی نکرده بودند و صرفاً با حرف‌های شعاری و اظهارات کلی وارد صحنه شدند.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم قصه استیضاح وزرا قصه سیاسی شد و اکثر کسانی که از تیم فراکسیون امید بودند علی‌رغم این‌که مایل بودند این وزرا حذف شوند ولی در برخوردی که نشان دادند به گونه‌ای سیاسی برخورد کردند تا دولت بتواند دوباره روی پا خود بایستد.

*نمی‌شود از مجلس امید اتخاذ تصمیم مناسب برای اصلاح داشت

وی عنوان کرد: این کار نمایندگان مجلس به ضرر نمایندگانی تمام شد که نتوانستند رأی عدم اعتماد را نسبت به وزرا جلب کنند و کاملاً این‌ها در انتخابات آینده ضربه‌پذیر خواهند بود، البته شاید هم یک مقدار لابی‌های پشت صحنه‌ای که بین وزرا و برخی از نمایندگان انجام گرفته بی‌تأثیر در این نوع نگاه و رأی‌ریزی نبوده باشد.

میرمرشدی ابراز کرد: مجلس با این اقدامی که انجام داد به شدت زیر سؤال است و دیگر نمی‌شود امیدی داشت که این مجلس بتواند برای اصلاح کشور تصمیم مقتضی را اتخاذ کند، مخصوصاً آرای متزلزلی که وزیر کار داشت که تقریباً با دو رأی اختلاف توانست روی کار بماند و این‌که تعدادی از نمایندگان اصلاً در مجلس نبودند و حضور نداشتند این خیلی مسأله‌ساز بوده و جای نگرانی است.

*عدم اتخاذ سیاست‌های جامع برای حل مشکلات در 5 سال گذشته

وی در رابطه با ارتباط استیضاح وزرا و سؤال از رئیس جمهور با محوریت مشکلات اقتصادی اذعان کرد: دوست و دشمن و جناح‌های مختلف بر این باور هستند که دولت، دولتی فشل، تنبل، ناکارآمد و ضعیف است و در طول پنج سال گذشته نشان داده است که سیاست‌های جامعی برای حل معضلات اجتماعی و مباحث اقتصادی اتخاذ نکرده است.

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه در ادامه مطرح کرد: سیاست‌های اقتصادی و تکیه بیش از حد به برجام کشور را تقریباً در پنج سال گذشته روی پوسته گردو و معلق قرار داده است، از طرفی سیاست‌هایی هم که آمریکایی‌ها در مورد برجام اتخاذ کرده‌اند پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب را درست از آب درآورد و نشان داد که اگر فرمایشات ایشان در مسأله برجام شنیده می‌شد امروز این همه وادادگی را در رفتارهای سیاسی و اقتصادی حس نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: این اظهار نظر که عباسی عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه اعلام کرد که هیچ بانکی با ما کار نمی‌کند و بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که حتی بانک‌های عراقی هم با ما کار نمی‌کنند نشان‌دهنده این است که برجام کاملاً شکست خورده و سیاست‌های برجام به بن‌بست رسیده است و تکیه بیش از حد آقایان به برجام در پنج سال گذشته یک خیال واهی و یک تصور نابخردانه‌ای بوده که ما را در این حالت قرار داده است.

*تأثیرات وادادگی سیاسی و اقتصادی

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: الان هم تغییر وزیر خارجه آمریکا و حضور مایک پمپئو در این سمت به جای تیلرسون نشان می‌دهد که آمریکا احساس کرده که شرایط عملیات نظامی یا یک اقدام مزورانه دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی فراهم است، بخش زیادی از این برخوردهایی که دولت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی دارد تحت تأثیر همین وادادگی‌های سیاسی و اقتصادی است که مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بازار اقتصادی خوبی در روسیه داشتیم که در پنج سال گذشته نتوانستیم از آن استفاده کنیم، از بازار عراق، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خودمان درست استفاده کنیم؛ دولت به دلیل اتکای بیش از حد به برجام یک قفس تنگ سیاسی و اقتصادی را برای کشور به وجود آورده است.

میرمرشدی افزود: اگر دولت توسط نمایندگان مورد سؤال واقع می‌شود بسیار به حق و درست است و دولت باید در خصوص این همه وادادگی و اصرار بر حرکت خودش پاسخگو باشد.

وی در پایان گفت: امید داریم ملت ما در انتخابات‌های آتی بتوانند به گونه‌ای تصمیم بگیرند که مجبور نباشند تاوان بی‌سیاستی‌ها و مشکل‌سازی‌های بعضی از مدیران را بپردازند.

انتهای پیام/فارس