سرویس: اجتماعی 08:00 - جمعه 25 اسفند 1396

در پی کاهش شدید بارش‌ها اعلام شد

آمار هشداردهنده از وضعیت سدهای اصفهان

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس حجم نرمال کل سدهای استان و با توجه به حجم موجود آب فعلی، در حال حاضر 13 درصد مخازن سدهای استان اصفهان پر هستند.

به گزارش اصفهان شرق، نوید حاجی‌بابایی در جمع اصحاب رسانه در خصوص پیش‌بینی دما و بارش بهار در سال 97 اظهار داشت: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، در بهار 97 بارش‌های رگباری به ویژه در نیمه غربی استان انتظار می‌رود اما در مجموع بارش بهار نسبت به نرمال و سال گذشته کمتر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: کاهش بارش‌های فصل بهار 97 در مناطق غرب استان و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود نسبت به سایر نقاط استان قابل توجه‌تر است، همچنین در فروردین 97 شرایط افزایش دما نسبت به بلند مدت بین 1 تا 1.5 درجه سانتی‌گراد انتظار می‌رود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه رطوبت خاک در اکثر مناطق استان کاهش قابل توجهی داشته دارد این امر باعث نفوذپذیری بیشتر خاک شده و رواناب مناسبی را به واسطه بارش‌های بهاری ایجاد نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: کاهش بارش در کلیه مناطق استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته و بلند مدت قابل توجه و نسبت به نوبه خود کم سابقه است.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: از اواخر اسفند با توجه به بارش باران و افزایش دما، میزان پوشش برف در سرچشمه‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی در خصوص ذخیره مخازن آبی استان توضیح داد: در حال حاضر ذخایر مخازن آبی استان کاهش قابل توجهی نسبت به مقدار بلند مدت دارد و شرایط آبگیری سدها در بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: بارش‌های بهاری کمبود سال زراعی جاری را جبران نخواهد کرد و تا پایان سال زراعی جاری کاهش بارش نسبت به بلند مدت حاکم خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: بارش سال آبی جاری به صورت جزئی طی بهمن و اسفند 96 اتفاق افتاد، با توجه به چشم انداز دو ماه آینده که گرایش به بارش کمتری دارد، شرایط تشدید خشکسالی بر استان را خواهد بود که باید همچنان برنامه‌ریزی‌ها با رویکرد کمبود آب و خشکسالی ادامه یابد.

حاجی‌بابایی در خصوص وضعیت سدهای استان توضیح داد: بر اساس حجم نرمال کل سدهای استان و با توجه به حجم موجود آب فعلی، در حال حاضر 13 درصد مخازن سدهای استان اصفهان پر هستند.

وی درباره بارش‌های دریافتی در سال زراعی 96-97 در استان اصفهان خاطرنشان کرد: میانگین وزنی بارش در سال زراعی 96-97 تا 20 اسفند 1396 در استان اصفهان برابر با 31.6 میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت مشابه 68.2 درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته 95-96 میزان 58 درصد کاهش یافته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان یادآور شد: میزان بارش دریافتی در ایستگاه کوهرنگ در همین بازه زمانی برابر با 4.7 میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته 54 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.