سرویس: اقتصادی 13:11 - پنجشنبه 24 اسفند 1396

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان

سد زاینده‌رود نیازمند ذخیره ۴۰۰ میلیون متر مکعبی آب است

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد از الان تا پایان سال آبی، با صرفه جویی‌ و مدیریت‌، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شود که در پاییز به کشاورزان آب داده شود.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی  درباره تصمیمات اخذ شده پیرامون موضوع آب در جلسه نمایندگان استان اصفهان با رئیس مجلس و وزیر نیرو اظهار داشت: در این جلسه مباحث تقریباً زیادی مطرح شد اما آنچه که مجمع نمایندگان برای بیان در این جلسه به جمع بندی رسیدند مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب بود.

وی با بیان اینکه این مصوبات اجرا نشده و یا به طور کامل اجرا نشده است، گفت: این مصوبات 9 بند داشته که یکی از ماده‌ها این بوده که نباید در زاینده‌رود بارگذاری جدیدی انجام شود که متأسفانه این جریان عملی نشده و اکنون 42 پروژه جدید در دست اقدام است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: منظور از بارگذاری، آبی است که در پشت سد و در تونل اول، دوم و سوم قرار دارد و سرشاخه هستند که آب مورد نیاز را تأمین می‌کنند، در گذشته این آب برای فعالیت‌های مختلفی همچون آشامیدن، صنعت و … مورد استفاده قرار می‌گرفته است که قرار بر آن شد که از این آب دیگر بارگذاری جدید انجام نشود.

وی اظهار داشت: متأسفانه چند پروژه‌ای که نمایندگان از آنها بازدید داشتند در دست اقدام هستند قصد بر آن است که به آن آب تخصیص داده شود که این جریان، مواد 9 گانه شورای عالی آب را زیر پا گذاشته است، در این زمینه خواستار پاسخگویی وزیر شدیم تا از این جریان جلوگیری شود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه برای طرح‌هایی که مجوز قانونی برای برداشت آب دارند قرار است کنتورهای هوشمند طراحی شود، خاطرنشان کرد: برداشت‌های غیر مجازی انجام شده که آمار دقیقی در دست نداریم ولی در اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری 42 پروژه خواستار برداشت از آب هستند.

وی گفت: یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در جلسه نمایندگان استان با وزیر نیرو، انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی بود که کاری بزرگ و تخصصی است، 15 سال بر روی آن کار شده و تقریباً به سرانجام نرسیده است.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آورده تونل اول و رودخانه طبیعی متعلق به کشاورزان بوده است که اکنون حق‌آبه آنها را دولت بدون اجازه کشاورزان فروخته است، آورده دولت در مجموع 380 میلیون متر مکعب بوده اما آورده‌ای که تونل اول و رودخانه طبیعی داشته نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب بوده، بنابراین حق کشاورزان بدون اجازه آنها فروخته شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان خسارتشان را از دولت مطالبه کرده‌اند، گفت: درخواست کشاورزان این است که حداقل خسارتشان از فروش حق‌آبه‌شان از سوی دولت پرداخت شود.

موسوی لارگانی افزود: همچنین استاندار اصفهان توضیحاتی را پیرامون اقدامات انجام شده گفتند و راهکارهایشان را توضیح دادند، وزیر نیرو نیز توضیحاتی را درباره پروژه‌های در دست اقدام ارائه کردند و قرار بر آن شد که همانطور که کشاورز را اکنون آب نمی‌دهند از دیگران هم به همین اندازه سهم آب کاهش یابد، بدین صورت که اینگونه نباشد تنها کشاورزان تحت فشار قرار گیرند و دیگران راحت باشند.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته دیگری که قابل ذکر است و جزء مصوبات هم بوده این است که مقرر شد از الان تا پایان سال آبی، با صرفه جویی‌ها و مدیریت‌هایی که می‌شود 400 میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شود که در پاییز به کشاورزان آب داده شود.

وی درباره تصمیم در نظر گرفته شده برای 42 طرحی که برداشت از آب برایشان صادر شده است، گفت: آن طرح‌هایی که زیر 50 درصد پیشرفت کرده باید تعطیل شوند و آنهایی هم که مجوز دارند باید برایشان کنتور هوشمند قرار بگیرد که به اندازه مجوزشان استفاده کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه با وضعیت آبی کنونی آب در زاینده رود جاری نمی‌شود، اظهار داشت: در صورتی که طرح‌های آب‌رسانی همچون تونل سوم و سد سوم به نتیجه برسد ممکن است بتوان این مشکل را رفع کرد، همچنین تفاهمی بین مجموعه مسئولان استان، استانداری و کسانی که پیگیر این موضوع بودند با مجتمع فولاد انجام شد، قرار بر آن شده که مجتمع فولاد در ایجاد سد تونل سوم 500 میلیاردتومان سرمایه گذاری کند که این می‌تواند موجب جاری شدن آب در زاینده رود شود.

وی افزود: با اجرای سد تونل سوم حدود 200 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود و شاید بتواند بخش مهمی از مشکلات زاینده‌رود را تأمین کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان درباره مطرح شدن بحث استعفای نمایندگان استان برای عملی شدن مطالباتشان خاطرنشان کرد: بحث استعفای نمایندگان دو ماه پیش مطرح شد که اخیراً همکاران بار دیگر آن را مطرح کردند، اگر حقیقتاً مسئولان وظیفه خودشان را انجام ندهند و نتوانیم آب مورد نیاز را فراهم کنیم باید استعفا دهیم نه برای خبرسازی بلکه به این دلیل که توانمند نبوده‌ایم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.