سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 08:00 - پنجشنبه 24 اسفند 1396

نماینده مردم اصفهان

بازگشت آب به رگ‌های زاینده‌رود با رعایت رژیم حقوقی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر باید بحث اصلی را بر روی احیای حق‌آبه‌ها و احیای رژیم حقوقی و مصوبات شورای عالی آب گذاشت، ما معتقدیم که از محل رعایت رژیم حقوقی و اصلاح الگوی مصرف می‌توان آب‌ را بازگرداند.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر با اشاره به نتیجه جلسه روز گذشته مجمع نمایندگان استان اصفهان و استاندار، مسئولان امور آب وزارت نیرو و آب و آبفا استان و نمایندگان کشاورزان اصفهان اظهار داشت: طبق قول و قرار، این جلسه با 3 روز تأخیر برگزار شد چون ضروری بود که وزیر نیرو، استاندار اصفهان، نمایندگان استان و نمایندگان کشاورزان و مسئولان امور آب در جلسه حضور داشته باشند.

وی افزود: از آن جایی که فشار کاری مجلس در روزهای پایان سال است اما این جلسه با حضور رئیس مجلس نیز امروز برگزار شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع مسائلی در این جلسه مطرح شد که از جمله این مسائل سئوالاتی بود که نمایندگان از وزارت نیرو در خصوص ضرورت اجرای مصوبات شورای عالی آب، رعایت حق‌آبه‌ها و سهم‌آبه‌ها، تأکید بر کنترل هوشمند زاینده‌رود و تأکید بر مقابله با برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی، صندوق خسارت کشاورزان، عدم بارگذاری‌های جدید، تعیین تکلیف وضعیت آب سال آینده و ذخیره آبی که تا پایان شهریور سال آینده باید برنامه‌ریزی شود، داشتند.

وی ادامه داد: همچنین بحث طرح‌های انتقال آب مطرح شد که مهم‌ترین آن تونل سوم و سد تونل سوم، سهیم کردن صنایع در بحث آب و اینکه مشارکت کرده و علاوه بر آن هزینه‌های آب را پرداخت کنند، همچنین مشارکت در طرح‌های آینده مطرح شد.

فولادگر گفت: کشاورزان نیز در این جلسه نظرات خود را بیان کردند و وزیر نیرو و استاندار اصفهان هم گزارشی از فعالیت‌ها ارائه دادند و نهایتاً موضوعاتی که در این راستا به نتیجه رسید یکی بحث مبنا قرار دادن مصوبات شورای عالی آب شامل مصوبات 9 گانه و مصوبات شورای هماهنگی زاینده‌رود و رعایت رژیم حقوقی این رودخانه و ضروریت مقابله با برداشت‌ها بی‌رویه و کنترل هوشمند بود.

وی بیان کرد: بحث دیگر این بود که به هرحال وقتی با کمبود آب مواجه هستیم و آب نیست طبعاً همه باید در این کمبود آب سهیم باشند و نمی‌توان منطقه‌ای آب به اندازه سهم خود بردارد و منطقه‌ای برندارد یا بخشی همچون صنعت آب برداشت کند ولی بخشی همچون شرب آب نداشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه قرار شد کمبود آب توزیع شود، خاطرنشان کرد: بحث دیگر نیز این بود که خسارات عدم کشت هم چه از محل پولی که از صنایع می‌گیرند چه از منابع استانی و چه از کمک دولت، مبلغی به عنوان بخشی از خسارات نه تمام آن به حق‌آبه‌داران پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که در مرحله نخست مبلغ پرداختی به خسارت نکشت کشاورزان چه میزان خواهد بود، گفت: آن چیزی که استاندار اصفهان اعلام کرده است بین یک تا 3 میلیون و متوسط 2 میلیون است، براساس لیست حق‌آبه‌داران که در اختیار استانداری و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بوده در حال بررسی است.

فولادگر ادامه داد: این خسارت که بین یک تا 3 میلیون و متوسط 2 میلیون است برمبنای کشت و زمین کشاورزان که زیر آب نرفته است پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: زمان واریز خسارت نکشت از آن جایی که مسئله اجرایی بوده استانداری پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌کند که چه زمان خسارت را پرداخت خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: نماینده کشاورزان بر روی این بحث داشتند که اگر آب داشتیم محصول تولید شده را باید تیرماه بفروشیم و پول آن در تابستان سال آینده به دست ما می‌رسید اما مسئله اصلی ما پول و خسارت عدم کشت نیست، مسئله اصلی ما آب است و اینکه حق آب ما را بدهند، از این رو باید گفت بحث بحث حق‌آبه است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی بیان کرد: اگر حق‌آبه حق‌آبه‌داران که از آورد طبیعی رودخانه و تونل اول است داده شود نیازی به انتقال آب نبود اما چند برابر آبی که دولت آورده یعنی بعد از رودخانه طبیعی و بعد از تونل اول و سد چند پروژه انتقال آب انجام دادند اما چند برابر آن آب را به بخش‌ها و مناطق مختلف فروختند.

فولادگر تصریح کرد: در حال حاضر باید بحث اصلی را بر روی احیای حق‌آبه‌ها و احیای رژیم حقوقی و مصوبات شورای عالی آب گذاشت، ما معتقدیم که از محل رعایت رژیم حقوقی و اصلاح الگوی مصرف چه در شرب چه در کشاورزی و چه در صنعت می‌توان آب‌ها را بازگرداند.

وی بیان کرد: به این دلیل که امسال کشاورزان کشاورزی نکردند و پول فروش گندم و محصولات در کار نیست بهتر است که بخشی از کمک به کشاورزان شب عید صورت بگیرد، ما می‌دانیم که پولی که اکنون پرداخت شود همه خسارت نیست.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث وزیر نیرو در این جلسه این بود که ما باید به مسئله آب به صورت ملی نگاه کنیم و باید مسئله زیست محیطی را در نظر بگیریم و اگر برای آب کاری انجام می‌دهیم باید همه استان‌ها را در نظر داشته باشیم که همه این صحبت‌ها به تأیید نمایندگان رسیده است اما آن چیزی که وجود دارد این است که باید یک سری مسائل را مبنا قرار دهیم و  بالاخره حق‌آبه داران در اولویت هستند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.