سرویس: اخبار شهرستان 13:00 - چهارشنبه 23 اسفند 1396

گفتگوی اختصاصی اصفهان شرق با کشاورزان؛

«حقابه شرعی و قانونی» مطالبه اول و آخر کشاورزان شرق اصفهان است/ نشر فراخوان، تشنج و تخریب اموال عمومی به کشاورز نمی چسبد

کشاورزان شرق اصفهانی حقابه شرعی و قانونی خود را با هوشیاری و تجمع آرام مطالبه کردند و امروز نوبت مسئولان است که هرچه سریعتر وعده های داده شده به کشاورزان را جامه عمل بپوشانند.

به گزارش اصفهان شرق، یک ماه از صدای آرام ولی مطالبه گر کشاورزان شرق اصفهانی می گذرد؛ صدایی که حقابه شرعی و قانونی را مطالبه می کرد و خواسته ای جز این نداشت.

کشاورزان حق آب خود را از مسئولان درخواست کردند زیرا در زمان های گذشته حقابه بنا به تصمیم و نظر مسئولان وقت به استان های همجوار رفت و زاینده رود را به حال خود رها کرد.

امروز کسی نمی تواند بگوید از خواسته های به حق کشاورزان اطلاعی ندارد زیرا اخبار تجمع و اعتراض کشاورزان شرق اصفهان همه کشور را در برگرفت و بحران خشکسالی شرق اصفهان و ریزگردهای گاوخونی، روزگاری همه را به کام خود فرو خواهد برد پس به جاست تا همه بدور از مسائل جناحی برای حل این مساله تلاش کنند.

دیروز اگر ترک صندلی های مجلس توسط نمایندگان خوزستانی گرهی از مشکلات مردمانش باز کرد، امروز استعفای نمایندگان اصفهان دردی را دوا نخواهد کرد زیرا آبی در بستر زاینده رود نمانده است که بخواهند با این عمل اعتراضی بازگردانند ولی می توانند بایستند و دفاع جانانه ای برای حق غصب شده کشاورزان داشته باشند و بودجه ای برای طرح های برزمین مانده زاینده رود دریافت کنند.

حاج حسین اصغری معتمد کشاورزان ورزنه ای به خبرنگار ما گفت: متاسفانه برخی ادارات در سطح استان اصفهان مانند بنگاه معاملاتی عمل کردند و آب را به راحتی فروختند ولی از این فروش، هیچ چیز عاید کشاورز اصفهان که حقابه قانونی اش به یغما رفت، نشد.

وی افزود: ما باآب شرب مردم که مشکلی نداریم ولی وقتی می بینیم آب شرب صرف کشت و صنعت در استان یزد می شود، دلمان به حال خودمان می سوزد که زمین ما خشک و بی ثمر در گوشه ای از شهر افتاده و باید سر سفره مردم، میوه هایی با آب کوهرنگ ولی از استانی دیگر یافت شود.

اصغری با اشاره به پیگیری های انجام شده توسط مسئولان بخش بن رود، اظهار کرد: مسئولی که همه وقتش در اتاق شیشه ای و پشت میز بگذرد اصلا نمی تواند درد کشاورزان را درک کند و حرف ما این است که مسئولان استانی و کشوری به جمع کشاورزان آمده و برای لحظه ای درد کشاورز را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورز حقابه شرعی خود را مطالبه کرده و امروز نیز مسئولان باید به همه وعده هایشان عمل کنند، خاطرنشان کرد: تجمع آرام کشاورزان ورزنه ای به دلیل مطالبه حقابه صورت گرفت ولی مسئولان نیز باید به برخی وعده های امروز نظیر پرداخت خسارت به کشاورزان جامه عمل بپوشانند.

این کشاورز ورزنه ای با بیان اینکه اعتراض روز جمعه که منجر به زخمی شدن عده ای از جوانان شد به دلیل نفوذ عده ای فرصت طلب صورت گرفت، تصریح کرد: کشاورزان حقابه خود را بدون ایجاد تنش می خواهند زیرا اگر حادثه ای به وجود آید دودش به چشم کشاورز می رود و دشمنان در آن طرف خوشحالی می کنند.

 


محمد تقیان دیگر کشاورز ورزنه ای با اشاره به انتظارش از مسئولان گفت: کشاورزان امروز مشکل معیشت دارند و مسئولان باید درک کنند که عدم کشت و نداشتن درآمد چقدر سخت است و در این خصوص باید از دادن وعده هایی که عمل در آن نیست، بپرهیزند.

وی بیان کرد: موافق هیچ تشنجی نیستیم و اجازه نمی دهیم عده ای فرصت طلب به تحریک برخی دشمنان به جمع ما بیایند ولی مسئولان هم باید تجمع آرام قشر کشاورز را به خوبی رصد کرده و راه چاره بیندیشند.

کشاورز معتمد ورزنه ای افزود: اگر حقابه به درستی به دست کشاورز می رسید و زراعت ما رونق داشت، کشاورزی و شغل های وابسته به آن نیز از رونق برخوردار بودند و دلیلی نبود که کشاورز زحمت همین تجمع آرام را به جان بخرد و کسی بخواهد برای کشاورز دل بسوزاند.


احمد شاکری کشاورز شرق اصفهانی با اشاره به اینکه مسئولان نباید بگذارند آتش روشن شود و بعد به فکر باشند، گفت: شلوغ بازی به نفع هیچ کسی نیست و کشاورز هم این رفتارهای تنش زا را کاملا رد می کند زیرا مطالبه حقابه امری قانونی بوده و با درگیری به هیچ وجه حل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید به همه وعده های داده شده، عمل کنند؛ افزود: مسئولان وعده پرداخت خسارت واقعی را به کشاورز داده اند و مسئولان بخش و برخی از نمایندگان کشاورزان نیز در جلسات استانی حضور یافته اند، امروز نیز باید همه وعده ها تحقق یابد زیرا گوش مردم از وعده های عملی نشده پر است.

این کشاورز ورزنه ای تاکید کرد: 10 هکتار زمین زراعی ام، خشک افتاده است و بیکاری دامن زندگی ام را گرفته و رها نمی کند، در این رابطه جا دارد مسئولان به خوبی پاسخ صبوری کشاورزان را داده و به مطالبه آنها پاسخ دهند.

قانون باید به درستی اجرا شود

محمد بیگی از دیگر کشاورزان حاضر در تجمع نیز با بیان اینکه قانون باید به خوبی اجرا شود، تصریح کرد: اگر مسئولان قانون را به خوبی و کاملی اجرا کنند، کشاورز به حق خودش می رسد و نیازی به تجمع حتی مسالمت آمیز هم نیست.

وی تاکید کرد: فراخوان هایی که در سطح فضای مجازی پخش می شود، هیچ ربطی به کشاورزان انقلابی و هوشیار شرق اصفهان ندارد زیرا دغدغه کشاورز در کنار حقابه شرعی و قانونی، حفظ نظام است.

کشاورز ورزنه ای گفت: ما جلوی کسانی که به نام کشاورز ورزنه ای فراخوان داده و قصد به چالش کشیدن کشاورزان را دارند، می ایستیم زیرا یک فراخوان اشتباه می تواند آسیب جدی به کشاورزان و بدنه جامعه وارد کند.

به گزارش اصفهان شرق، با پیگیری انجام شده، مطالبه کشاورزان به بار نشسته و تا چند روز آینده کمک معیشتی به کشاورزان داده می شود ولی مسئولان طبق قولی که داده اند باید حق نکشت واقعی را در سال 97 به حساب کشاورزان واریز کنند. حق نکشت واقعی، بررسی و تکمیل طرح های حوضه زاینده رود و هدایت پساب به سطح رودخانه از مواردی است که امروز قول آن به کشاورز داده شده و باید عملی شود.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.