اصفهان شرق

کشاورزان شرق اصفهان به دنبال حق‌آبه؛ وعده مسئولان برای آخر هفته

کدخبر: 163149
1396/12/22 در ساعت 17:02

به گزارش اصفهان شرق، در چند روز اخیر کشاورزان شرق اصفهان به عدم پرداخت خسارت نکشت و حق‌آبه خود اعتراضاتی داشتند تا شاید با بیان آنها مسئولان اقدامی برای مشکلات این قشر زحمت‌کش جامعه انجام دهد.

پس از چند روز که از اعتراض کشاورزان شرق اصفهان می‌گذرد امروز مطالبات کشاورزان بیان شد و همه کشاورزان یک صدا خواهان اجرایی شدن مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب و نیز پرداخت خسارت نکشت از سال 95 تاکنون شدند.

نماینده کشاورزان شرق اصفهان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: دولت باید به مصوبات قبل که وزیر نیروی سابق(چیت چیان) و زرگرپور استاندار سابق اصفهان و نیز دیگر مسئولان که برای کشاورزان به تصویب رساندند، عمل کنند.

محمود کریمی افزود: مطالبه همه کشاورزان به‌ویژه کشاورزان شرق اصفهان در راستای اجرای مصوبات گذشته مجلس و دولت برای کشاورزان است همچنین کشاورزان شرق اصفهان خواهان اجرای عدالت و پرداخت خسارت و رسیدن به حق‌آبه خود هستند.

وی گفت: زمانی که آقای زرگرپور استاندار اصفهان بود، قول داد مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب را اجرایی کند همچنین از صندوق توسعه خسارت‌ها را پرداخت کنند.

نماینده کشاورزان شرق اصفهان ادامه داد: قرار بود تونل سوم کوهرنگ را راه‌اندازی و آب را در رگ‌های حیاتی زاینده‌رود جاری کنند، همچنین قصد داشتند از طریق لوله آب از رودخانه و سد کارون به زاینده‌رود منتقل کنند تا آب کشاورزان اصفهان دائمی شود که این اقدامات صورت نگرفته است.

هنوز هیچ خسارتی تحت عنوان کشاورزان شرق اصفهان پرداخت نشده است

وی با بیان اینکه هنوز خسارت نکشت کشاورزان از سال 95 تاکنون پرداخت نشده است، بیان کرد: هنوز هیچ خسارتی تحت عنوان خسارت نکشت کشاورزان از سال 95 تاکنون به کشاورزان زحمت‌کش شرق اصفهان پرداخت نشده است و یکی از اعتراضات کشاورزان در همین راستا است.

کریمی با بیان اینکه کشاورزان خواهان حق‌آبه خود هستند، خاطرنشان کرد: کشاورزان خواهان سند حق‌آبه خود هستند چه افرادی که خریدند و چه افرادی که از قبل داشتند خواهان سند حق‌آبه خود هستند که تاکنون به آن‌ها داده نشده است.

وی گفت: هیچ یک از مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب اجرایی نشده است، قرار بود آب کشاورزان شرق اصفهان از سال 95 دائمی شود اما نشده است.

نماینده کشاورزان شرق اصفهان ادامه داد: آبی که قرار بود پاییز سال جاری به کشاورزان تعلق بگیرد تا کشاورزی کرده و معاش خود را بگذرانند، مسئولان وزارت نیرو آب را رهاسازی کرده و به کشاورزان آبی ندادند.

وی در ادامه افزود: قبل از اینکه کشت کشاورزان به اتمام برسد نزد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان رفتیم (حتی صدای وی موجود است)، عنوان کرد که امسال آب کافی در سد زاینده‌رود داریم و امسال پاییز هیچ دردسری نداشته و به راحتی آب در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا کشت خود را انجام دهند.

کریمی اظهار داشت: با صحبت‌هایی که این مقام مسئول عنوان کرده بود کشاورزان امیدوار شده و به کار خود ادامه دادند وعده آب کافی را داده بودند دیگر پیگیر آب نشدیم، از این رو زمانی که خواهان حق‌آبه کشاورزی شدیم عنوان کردند که میزان ذخیره سد به زیر خط قرمز رسیده است.

وی با بیان اینکه متوجه شدیم که آب‌ها را عمداً رهاسازی کردند و کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان منتفی شده است، ادامه داد: در این راستا باید گفت وزارت نیرو که مسئول آب است این کار را انجام داده و آب را بیشتر بازگشایی کردند تا آبی برای کشاورزان باقی نماند.

نماینده کشاورزان شرق اصفهان بیان کرد: کشاورزان مصوبه‌ای دارند که در آن مصوبه عنوان شده اگر آب ذخیره‌ای در سد زیر خط قرمز باشد اجازه اینکه خواهان آب برای کشاورزی باشند را ندارند.

وی با اشاره به قول مسئولان درباره پرداخت خسارت نکشت تا روز چهارشنبه، گفت: مسئولانی که عنوان کردند قصد پرداخت خسارت نکشت تا روز چهارشنبه را دارند باید ببینیم این خسارت چه میزان است؟ که مشکل کشاورزان برطرف می‌شود یا خیر.

کریمی اضافه کرد: اگر مسئولان قصد داشته باشند با بودجه‌های ناچیز کشاورزان را فعلاً راضی کنند کشاورزان راضی نمی‌شوند.

وی با اشاره به حمله افراد ناشناس به امام جمعه شهر اژیه افزود: ما از به وجود آمدن این حادثه متأسف هستیم، ما نمی‌خواهیم هیچ‌کس وارد گروه کشاورزان شده و از مطالبات به حق کشاورزان سوء استفاده کند و ما هم با افرادی که در این راستا سوء استفاده کردند برخورد می‌کنیم.

کشاورزان اجازه نمی‌دهند برخی از مطالبات به حق آن‌ها علیه کشور استفاده کند

نماینده کشاورزان شرق اصفهان بیان کرد: کشاورزان تنها حق خود را می‌خواهند و هدف از اعتراضات آن‌ها گرفتن حقشان است، کشاورزان با هیچ‌کس مشکلی ندارند و نظام و کشورشان را دوست دارند و این نظام و کشور را بوسیده و بر روی چشمشان می‌گذارند و اجازه تعرض هیچ‌کس را به خاک پاک این کشور و نظام نمی‌دهند.

کریمی با اشاره به سوء استفاده شبکه‌های معاند به اعتراضات کشاورزان خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها تنها قصد دارند اهداف خود را پیاده کنند و منظور آن‌ها از این کار این نیست که واقعاً قصد گرفتن حق کشاورزان را داشته باشند این شبکه‌ها قصد دارند کشاورزان را همچون نردبانی قرار داده و به اهداف بالاتر خود برسند از این رو باید گفت ما هیچ حسابی با این شبکه‌ها نداشته و اجازه ندهیم از ما برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان هوشیار و بیدار هستند و به جزء حقشان و آب چیز دیگری نمی‌خواهند و اجازه دخالت شبکه‌های معاند را در امورات داخلی و کشور عزیزمان نمی‌دهند.

مشکل کشاورزان آب است

یکی از کشاورزان شرق اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: از جمله مشکلات کشاورزان آب است که در حال حاضر با کم‌آبی مواجه هستیم.

حسین رجبیان افزود: همه کشاورزان در مضیقه هستند واقعاً که کشاورزان شرایط سختی را سپری می‌کنند و سفره آن‌ها خالی‌تر از همیشه شده است.

وی با اشاره به مصوبات اجرایی نشده شورای عالی آبی، تصریح کرد: تاکنون هیچ‌یک از مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب اجرایی نشده است و از 2 ماه گذشته تاکنون که کشاورزان اعتراضات خود را به خیابان‌ها کشاندند هیچ یک از مسئولان به‌ویژه دولتمردان به درد آن‌ها رسیدگی نکردند.

این کشاورز گفت: مسئولان عنوان کردند که قصد پرداخت خسارت نکشت را دارند از این رو باید گفت مسئولان باید خسارت را از برداشت بدهند چرا که 500 هزار تومان و یک میلیون تومان جواب خرج و مخارج کشاورز را نمی‌دهد.

 وی ادامه داد: کشاورزان تنها خواهان حق‌آبه خود هستند حتی اگر یک لیتر آب باشد حق‌آبه خود را مطالبه می‌کند.

به گزارش تسنیم، وضعیت آب اصفهان و نیز آب‌های زیرزمینی به حدی رسیده که باید گفت 5 میلیون نفر در معرض خشکسالی شدید هستند و کمبود آب نگرانی‌هایی را برای مردم نصف جهان ایجاد کرده است.

کشاورزان شرق اصفهان نیز در این راستا خواهان اجرایی شدن مصوبات 9 ماده‌ای و نیز خواهان حق‌آبه خود هستند تا بتوانند معاش به خطر افتاده خود را نجات دهند اما همچنان اعلام می‌شود که آبی در سد نیست و حتی برای تابستان 97 هم آب جیره‌بندی خواهد شد.

بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود

استاندار اصفهان که طی روزهای گذشته با سفر به تهران پیشنهاداتی را در زمینه پرداخت مطالبات کشاورزان مطرح کرده است، در پاسخ به مطالبات کشاورزان خبر از پرداخت حق و حقوق آنها در هفته جاری را داد و   اظهار داشت: امیدواریم براساس مصوبات تا دوشنبه، سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه بخشی از مبالغی که دریافت می‌کنیم را با اولویت یک در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

محسن مهرعلیزاده با اشاره به مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: این طرح هفته گذشته تصویب و جلسه نخست آن در استان تشکیل شد، امیدواریم براساس مصوبات تا دوشنبه، سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه بخشی از مبالغی که دریافت می‌کنیم را با اولویت یک در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان عضو آسیب دیده این خانواده هستند و به دنبال این هستیم تا در آستانه عید بخشی از معیشت آنها را تأمین کنیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: منابع از خود استان تأمین خواهد شد، به دنبال این هستیم تا آن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا مشکلات آنها در شب عید کمتر باشد.

انتهای پیام/تسنیم