سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:24 - دوشنبه 18 فروردین 1393

به مناسبت روز جهانی بهداشت و سلامت

به هیچ وجه از آب قنوات استفاده ننمایید

مسئول بهداشت محیط مرکز درمانی بهداشتی شهر حسن آباد گفت: شعار روز جهانی بهداشت موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ می باشد و در این راستا می بایست برای جلوگیری از انتشار و افزایش ناقلین در محیط، بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم.

با توجه به اینکه اکثر بیماری ها در اثر انتقال عامل بیماری زا که توسط ناقلین که موجودات کوچکی هستند منتقل و گسترش پیدا می کنند خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد و برای تحقق شعار روز بهداشت امسال باید برای جلوگیری از انتشار و افزایش ناقلین در محیط، بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم.

در همین راستا خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا در گفتگویی با علی صادقی مسئول بهداشت محیط مرکز درمانی بهداشتی شهر حسن آباد سوالاتی را در رابطه با موضوع بهداشت محیط مطرح کرد.

مسئول بهداشت مرکز درمانی حسن آباد، بهداشت محیط را کنترل عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، رادیو لوژیکی و غیره از محیط زندگی که بر سلامت جسمی، روحی و اجتماعی انسان تاثیر می گذارد نام می نهند.

وی اقدامات و فعالیتهای واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت را در سه ماه گذشته درراستای بهداشت شهروندان به شرح ذیل بیان کرد:

– کنترل و نظارت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در سطح شهر و روستا های منطقه جرقویه علیا که مقدار زیادی مواد غذایی تاریخ گذشته جمع آوری و معدوم گردیده است.

– کلرسنجی آب شرب در سطح شهر و روستا از نقاط مختلف و هم چنین نمونه گیری از آب شرب از نقاط مختلف شهر و روستا که بحمدلله از نظر بهداشتی تا کنون مشکلی نداشتیم.

– بازدید از منابع آب شرب و ارسال مشکلات منابع به مسئولین ذیربط

– بازدید از مدارس منطقه

– کنترل و نظارت دوره گردهای فروش مواد غذایی و بازارهای روز منطقه

– جلوگیری از برپایی چایخانه در محلهای تفریگاهی منطقه

– پیگیری مشکل قنات مزرعه درویش و دادن اخطاریه به خاطیان که فاضلاب منازلشان را روی قنات گذاشته اند.

صادقی در مورد دفن پسماندهای بیمارستانی و منازل به اقدامات صورت گرفته اشاره و گفت:

پسماند های شهر حسن آباد و روستا های تابعه در دو بخش خانگی و عفونی بیمارستانی می باشد که پسماند های خانگی فقط توسط مردم در منازل بازیافت و زباله های غیر بازیافت توسط شهرداری جمع آوری و به محل دفن زباله انتقال و سوزانده و سپس دفن می گردد.

زباله های عفونی مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت توسط ماشین مخصوص به اصفهان انتقال می یابد و مراحل دفن در انجا مدیریت می گردد.

در ادامه گفتگو با مسئول بهداشت شهر حسن آباد از آب شرب و فعالیت های صورت گرفته در این خصوص موضوع را جویا شدیم.

صادقی در این رابطه تصریح نمود: بهداشتی بودن آب شرب مهمترین فعالیت می باشد چرا که بیشترین عوامل بیماری زایی می تواند از راه آب آلوده منتقل شود و شعار امسال روز جهانی بهداشت نیز در رابطه با همین موجودات ریز داخل آب آلوده و خسارات جبران ناپذیری که وارد می کنند می باشد به همین منظور آب شربی که توسط اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی تامین می گردد نظارت آن بر عهده بهداشت محیط می باشد و ما هر روز کلر سنجی در مراکز و خانه های بهداشت را انجام می دهیم و ماهیانه نمونه گیری میکروبی و شیمیایی انجام می دهیم و در صورت بهداشتی و استاندارد نبودن از اشامیدن آن جلوگیری می کنیم.

علی صادقی به قنوات شهر حسن آباد و روستاهای تابعه اشاره و افزود:

ما توصیه می کنیم حدالامکان از آب قنوات استفاده ننمایند و در صورت استفاده فقط برای شستشوی لباس و ظروف باشد و دوباره در منزل با آب لوله کشی شهری آبکشی شود.

از وی در مورد بهداشت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و میوه فروشی ها و اقدامات صورت گرفته سوال کردیم وی افزود:

ما از مراکز توزیع و تهیه مواد غذایی ماهیانه یا 45 روز بازدید بعمل می اوریم و در صورت تخلف تذکر و در صورت ادامه به مراجع قضایی معرفی می گردند و در صورت مشاهده مواد غذایی تاریخ گذشته، آنها را جمع اوری کرده و معدوم می شود.

پیام این مسئول بهداشت به هموطنان

از مردم خواهش می کنم که با مسئولین بهداشتی همکاری لازم را داشته باشند و برای جلوگیری از بیماری ها در راستای شعار جهانی روز بهداشت و سلامتی همه باید دست به کار شوند و محیطی سالم و در پی آن جسم و روحی سالم داشته باشیم و فرهنگ رعایت بهداشت در هر مکانی که هستیم را گسترش دهیم، اگر فرهنگ رعایت بهداشت یا هر کاری درست شود درصد زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

توصیه دوم من این است که از فست فودها استفاده نکنید و هر جا با مشکلی در رابطه با آب و مواد غذایی و بهداشت محیط مواجه شدید بدون رودرواسی با مراکز بهداشتی تماس بگیرید.

انتظار علی صادقی از مسئولین

از مسئولین ادارات و ارگانها می خواهیم که از همکاری خود با مراکز بهداشتی دریغ نکنند و داشتن محیطی سالم با همکاری همه مسئولین و مردم امکان پذیر است.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.