اصفهان شرق

مسئولان برای زلزله بی آبی شرق اصفهان چه کرده اند؟/ وضعیت معیشت مردم بسیار نگران کننده است

کدخبر: 163000
1396/12/19 در ساعت 19:50

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام احمد سالک عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد توزیع آب کشور برای کشاورزی است، اظهار کرد: مساله کشاورزی اعم از باغداری، شهرک های گلخانه ای و کشاورزی سنتی است و استان اصفهان نیز از دیرباز در تولید محصولاتی اعم از گندم و جو سرآمد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: طبق گفته استاندار سابق، استان اصفهان با وجود خشکسالی های اخیر، رتبه دوم کشاورزی کشور را به خود اختصاص داد و محصولاتش به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

وی وضعیت آب پشت سد زاینده رود را زیر خط قرمز شرب اعلام کرد و گفت: اگر این وضعیت آبی ادامه پیدا کند، تابستان سال آینده با مشکلات جدی در حوضه آب شرب مواجه هستیم زیرا آب پشت سد 133 میلیون مترمکعب و زیر خط قرمز شرب است.

حجت الاسلام سالک با اشاره به لزوم جلوگیری از برداشت های جدید از زاینده رود، تصریح کرد: 200 میلیون متر مکعب در بالادست از زاینده رود برداشت می شود که اگر 100 میلیون مترمکعب از این برداشت ها کنترل و آب به کف زاینده رود هدایت شود، مشکلات بسیاری از کشاورزان و باغداران را حل می کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای زلزله ناشی از بی آبی در شرق اصفهان تدبیری داشته باشند، اذعان کرد: اگر در کرمانشاه و کرمان زلزله‌ای رخ داد و همه مسؤولان بر حسب وظیفه به کمک آن‌ها شتافتند، باید دانست که امروز در بین کشاورزان اصفهان نیز زلزله بی‌آبی و کم‌آبی رخ داده است و حرف درمانی مسؤولان سودی نمی رساند.

حجت الاسلام سالک تاکید کرد: مسئولان نباید به کشاورز وعده بدون عمل دهند و آیا باید در شرق اصفهان بحرانی رخ دهد که مسئولان برای کمک بسیج شوند؟

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قضایای مربوط به امامی و خودکشی اش، افزود: دشمن با القای خشکسالی در کشور به دنبال این است که کشور ایران را وارد کننده در زمینه محصولات کشاورزی قرار دهد و در برابر صادرات به داخل، از کشور امتیاز بگیرد که این خطرناک است.

 

وی ساماندهی رودخانه زاینده رود از تالاب تا مبدا آب را امری جدی عنوان کرد و گفت: امسال بودجه ای به این امر اختصاص یافته است و هدف از ساماندهی، جلوگیری از پرت آب، جلوگیری از برداشت های بی رویه و استفاده بهینه از رودخانه خواهد بود.

حجت الاسلام سالک با تاکید بر اینکه حرف کشاورزان را باید به درستی شنید، اظهار کرد: کشاورزان می گویند که اگر آب نیست برای همه نباشد و در کمبود آب باید طبق توزیع عادلانه آب، تقسیمات انجام شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت معیشت مردم بسیار نگران کننده است، خاطرنشان کرد: این صحبت من به معنای تحریک مردم نیست بلکه بیان واقعیت است و در این خصوص اجرای قانون و تحقق مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب، خواسته مردم و کشاورزان شرق اصفهان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن اینکه کشاورزان ضد انقلاب نیستند و مطالبه قانونی خود را می خواهند، بیان کرد: به کشاورزان شرق اصفهان صدقه ندهیم زیرا آنها روزی زکات می دادند و امروز زکات بگیر شده اند و این در حالی است که مردم شرق اصفهان بیشترین خدمات را به انقلاب عرضه داشته اند و تعدادی از کشاورزان نیز خانواده شهید هستند.

وی با بیان اینکه 14 استان کشور درگیر خشکسالی هستند، افزود: انتقال آب به فلات مرکزی از طریق خلیج فارس مورد حمایت ماست اما این طرح نیاز به سه نیروگاه برق برای پمپاژ  و 750 کیلومتر لوله‌کشی دارد در حالی که آب شیرین در برخی مناطق از دست می‌رود.

حجت الاسلام سالک خاطرنشان کرد: مقرر شد که پس از تصفیه پساب، بخشی از آن در رودخانه زاینده رود قرار گیرد تا مشکل آب‌های زیرزمینی را حل کند البته این منوط به تصفیه کامل است.

انتهای پیام/ اصفهان شرق