سرویس: اجتماعی 18:20 - شنبه 19 اسفند 1396

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان

سرنوشت نامعلوم 50 تن پسماند ویژه/گاوخونی بحران ملی است

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان گفت: روزانه ۵۰ تن پسماند ویژه در استان تولید می شود، که سرانجام آن ها مشخص نیست.

به گزارش اصفهان شرق، سید رحمان دانیالی صبح امروز شنبه ۱۹ اسفند۹۶ در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم شفافیت و صراحت در ارائه اطلاعات به مردم اظهار کرد: شفافیت در اطلاع‌رسانی موجب شد مشکلاتی که سر راه پیوستن منطقه کاشان و برزوک به مناطق حفاظت‌شده، وجود داشت برطرف شود و مردم نسبت به مزایای این طرح قانع شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان گفت: در مطالعات انجام‌شده توسط دانشگاه صنعتی چهار نقطه به‌منظور تخلیه سازی پسماندهای ویژه و بیمارستانی استان معرفی‌شده که متأسفانه هنوز مورد استقبال و استفاده در استان قرار نگرفته است، در حالی که معلوم نیست ۵۰ تن پسماند ویژه که در هر شبانه‌روز تولید می‌شود چه سرانجامی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: پسماندها به چند دسته کشاورزی، پزشکی، صنعتی و پسماند ویژه تقسیم می‌شوند، پسماند ویژه از درجه حساسیت بیشتری نسبت به دیگر پسماند برخوردار است، واحدهایی که توسط محیط‌زیست شناسایی‌شده و بررسی می‌شوند موظف به امحاء و یا نگهداری پسماند خود هستند اما همه مراکز چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند و امیدواریم با مکاتباتی که با مدیریت بحران استان داشته‌ایم، بر نحوه امحاء پسماندهای ویژه نظارت شود.

دانیالی بابیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم اهمیت تالاب گاوخونی را به معنی واقعی کلمه و به‌دور از حساسیت‌های بومی و غیربومی نشان دهیم، تأکید کرد: مطالعات کشوری نشان می دهد در صورت ادامه شرایط بحرانی تالاب گاوخونی، گردوغبار و ریز گردهای ناشی از این تالاب تا شعاع هزار کیلومتری، خود را تحت تأثیر قرار داده و در این صورت موضوع تالاب دیگر مسئله اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیست بلکه به بحران ملی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به بحرانی بودن شرایط آب گفت: طبیعت بی‌شک پاسخ غفلت چندین ساله از تالاب گاوخونی را ما خواهد داد و باید با حساسیت ویژه‌تری به این سرمایه بین‌المللی توجه کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست از آغاز به کار چالش اصفهان بی زباله با شعار” از خودمان شروع کنیم” خبر داد و گفت: حسن اکلیلی، بازیگر، عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی و مسعود صرامی مدیرمجموعه سیتی سنتر به این چالش دعوت‌شده و قرار است این چالش در شهرستان‌ها و با پیشگامی افراد مطرح هر شهرستان اجرا شود.

دانیالی با تأکید بر اینکه تخصیص حقابه محیط‌زیست پس از آب شرب اولویت دوم استان است، گفت: شورای پژوهشی در حوضه زاینده‌رود آغاز به کارکرده و یکی از موارد مدنظر این شورا “سامانه هشدار گرد و غبار در بازه‌های زمانی مختلف” است همچنین برآورد نیاز آبی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی یکی دیگر از پروژه‌های علمی پژوهشی این شورا است.

وی  از استخدام ۸۰محیط‌بان در سال ۹۵ خبر داد و افزود: در حال حاضر تعداد ۲۶۰  محیط‌بان در استان فعالیت می‌کنند و که تعداد آن‌ها افزایش ۴۰درصدی داشته است.

مدیرکل محیط‌ زیست استان اصفهان تصریح کرد: شاخص جهانی برای تعداد محیط‌بانان ۱۰ نفر به ازای هر هکتار است درحالی‌که در حال حاضر شاخص استان به یک نفر به ازای هر هزار هکتار است. امسال پرداخت هزینه نوبت‌کاری به محیط‌بانان در دستور کار قرار گرفت که علی‌رغم بسیار ناچیز بودن این مبلغ در مقابل پرداخت‌های دیگر استان‌ها مناسب است.

دانیالی از نصب دوربین‌های خورشیدی در پارک ملی کلاه قاضی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از عرصه ۶۰ هزار هکتاری پارک ملی کلاه قاضی پایش تصویری می شود و ما بیش از نظارت انسانی و افزایش حجم نیروی انسانی دولت به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین در مناطق تحت مدیریت هستیم.

وی در ادامه تعداد روزهای سالم سال ۹۶ را ۲۵۶روز اعلام و اظهار کرد: تعداد روزهای سالم در سال ۹۵، ۲۷۵روز بوده که امسال روند نزولی داشته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به جلسه استاندار در خصوص مشکلات آبی گفت: مقرر شد واحدهای صنعتی پرمصرف به ازای مصرف آب و یا پساب خود مبلغی را به صندوقی واریز کنند تا برای رفع مشکلات آبی استان هزینه شود همچنین منع زیست‌محیطی تونل کوهرنگ برطرف شده است.

وی در خصوص قانون ممنوعیت احداث واحدهای صنعتی در شعاع ۵۰کیلومتری اظهار کرد: این طرح تاکنون در استان اصفهان اجرا نشده و مشکلات آلودگی و واحدهای صنعتی سطح شهر گواه این مسئله هستند، برخورد با افراد متخلف نیازمند هماهنگی‌های قضایی است که با هماهنگی دستگاه قضایی محیط‌زیست با خاطیان برخورد جدی خواهد کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.